Annki
Läste i AoT om hjälmbönan. Snygg! God? Någon som odlat den och vet? Det stod att den ska förkultiveras inomhus i mars. Föredrar bönor som kan sås på friland i maj. Kan man göra det i zon 3, eller är den för långsam för det?
Anna Maria
Hej!
Har sått den och den har just kommit upp. Tänker ha dem i stor kruka på uteplatsen. Visst ser den häftig ut!

Maria i Västerås
Annki
Ja! Både blommor och bönor är kul! Var köpte du fröerna? Tipsar gärna dig om Purpurbönan från Impecta. Jättegod och vackra purpurfärgade blommor. Men den odlar jag på friland.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått mina frön idag! sorten heter "Ruby Moon" och ska ha rosa blommor och purpurfärgade blad, blir spännande att se vad det blir av dom. Såg en bild och tyckte den såg så fin ut, men jag hade ingen aning om vad det var då jag beställde fröna rolleyes.gif Jag skickade efter dom i nov.-04 från Patric studio. / Helen
http://www.thegurugarden.com/
Annki
Oj! Dina fröer reser långt! Spännande sida, men lönar det sig verkligen? Finns inte det mesta att få tag i på närmre håll?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Annki @ 27-02-2005, 12:40)
Oj! Dina fröer reser långt! Spännande sida, men lönar det sig verkligen? Finns inte det mesta att få tag i på närmre håll?

Jo, riktigt säker finns allt mycket närmare, men jag är dålig på att vänta att svenska fröföretag ska visa sitt sortiment, så jag skickar helt hysteriskt efter massor från andra länder. Jag är ju "fröaholick" jag samlar allt jag bara hinner tongue.gif ju fler sorter, dessto roligare har jag!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif undrar ifall det är fler som känner igen sig?? / Helen
kerstin z5-6
Ja - dessutom har Guru garden saker som ALDRIG finns på de svenska frösajterna ..smile.gif Fick precis skäll " smile.gif på ett Canadensiskt forum att så många sorter var slut .. jag skyllde på dej Helen .. nä skojar bara .. jag erkände delaktighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-02-2005, 17:09)
Ja - dessutom har Guru garden saker som ALDRIG finns på de svenska frösajterna ..smile.gif Fick precis skäll " smile.gif på ett Canadensiskt forum att så många sorter var slut .. jag skyllde på dej Helen .. nä skojar bara .. jag erkände delaktighet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo, nog är det bäst att du erkänner direkt din delaktighet i alla utlandsbeställningar av fröer laugh.gif laugh.gif för jag lär få se en hel del nyheter då vi syns längre fram i sommar och det är nog inte bara plantor av frön köpta i Sverige / Helen biggrin.gif biggrin.gif
Anna Maria
Annki: Jag köpte mina hjälmbönefröer från Impecta.
Purpurbönan brukar jag ha varje år på spaljé eller bambupinnepyramid, i år tänkte jag göra flera "portaler" över trädgårdslandet med purpurböna. Två långa böjliga pinnar som knyts ihop, det tror jag blir fint. Vi äter mängder av bönor här, det är barnens favoritgrönsak - och min!

Maria i Västerås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon