Ann i Göteborg
Hej

Köpte ett pelartulpanträd för några år sedan. Rådjurens fejande har
trasat sönder pelarinympningen och det vanliga tulpanträdet har
skjutit fram 3 ganska kraftiga grenar, ympen är död.

Jag har inte sett detta träd i verkligheten som flerstammigt bara
enkelstam. Hur tycker ni jag skall göra - behålla alla tre stammar (trädet måste flyttas från sin nuvarande plats i vilket fall - den var avsedd för
pelarform) eller ta tillvara en av dem endast?

Någon som vet hur stort detta träd blir höjd/kronbredd?
Lotta i Gbg
Här har du en länk med massor av information och många bilder på tulpanträd
Som du ser blir det jättestort med tiden.
Du verkar ha stora problem med rådjur och då skulle inte jag göra annat än att behålla alla tre stammarna, om du flyttar trädet så är ju risken stor att de är där och fejar igen. Tycker det verkar som om de älskar just de nya träden.
Ann i Göteborg
Tack för svaret.Hur är det med flerstammigt tulpanträd ur estetisk synvinkel tycker du. (En eller flera stammar kan ju alltid skyddas med hönsnät som jag har på flera andra platser i trädgården NUFÖRTIDEN....man lär sig)

Mvh Ann
Louise i Göteborg
Tulpanträd är ju ett "riktigt träd" , ett parkträd som med tiden blir jättastort. "Riktiga" träd har en stam och krona.
Detta må synas konventionellt och trist men jag tycker nog att det är snyggast med en stam på sådana stora träd.

Ann, du bad om estetiska råd, så detta är vad jag tycker. Estetik är bara tyckande.......Det är du som bestämmer vad som är snyggt i din trädgård smile.gif
Lotta i Gbg
Jag tycker med att tulpanträdet nog blir bäst enstammigt. Jag har dock erfarenhet av att rådjuren gärna fejar flera gånger och av ren oro har jag själv valt att behålla flera stammar där det funnits, iallafall för en tid. En del av mina rådjur har struntat i att jag har haft nät eller stamskydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon