mkall
I somras så blev det världens bladlösskoloni i mitt växthus. Chilin, Paprikan och en aubergine blev helt förstörda. Det var första sommaren med växthus, kunde ju börjat bättre!! Tomat och gurka stod still i växten oxå! Antar att de flesta med kallväxthus hade samma bekymmer. Nu är det iallafall nya tag som gäller. Har sått 4 sorter chili, o 5 sorter tomat i helgen. Nu till frågan! Vad kan man göra för att minska eller eliminera bladlössangreppen? Såpvatten provade jag utan nåt bra resultat. Finns det några "predatorer" att köpa som kan ge sig på lössen? Tacksam för alla ideér.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag använder klämmetoden (=klämmer lössen för hand) i växthuset + ser jag några nyckelpigor sätter jag in dem där. Jag sprutar ej med såpa och liknande för då tar man även död på bladlössens fiender. Det brukar vara mycket klämmande i början men sedan så blir det fler och fler bladlusfiender i växthuset.

+Jag har tagetes i växthuset det brukar locka till sig blomflugor och blomflugornas larver äter en massa bladlöss.
mkall
Bra tips med tagetes, ska jag absolut testa! Att mosa dom däremot, försökte jag till att börja med, men det blev allderles för mycket av dom till slut. Mottager tacksamt fler tips
Agger
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,27-02-2005, 18:38)
Jag använder klämmetoden (=klämmer lössen för hand) i växthuset + ser jag några nyckelpigor sätter jag in dem där. Jag sprutar ej med såpa och liknande för då tar man även död på bladlössens fiender. Det brukar vara mycket klämmande i början men sedan så blir det fler och fler bladlusfiender i växthuset.

+Jag har tagetes i växthuset det brukar locka till sig blomflugor och blomflugornas larver äter en massa bladlöss.

Aha! Är det därför man ska ha tagetes. Min granne sa att bladlusen skyr tagetes.

Bha!! Säger jag, dom tagetes jag satte i fjol blev totalt nerlusade. Då hade jag alltså brist på blomflugor...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon