Hej!
Undrar om nå´n kan svara på hur man sköter en ormhassel?
Under vintern har det växt ut långa trista grenar som drar rätt upp.
Ska den beskäras och hur?
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2003, 15:37
De där långa raka skotten kommer från grundstammen(vanlig hassel) som man ympat ormhasseln på. Ta bort dem helt, det kan du göra nu på vårvintern.
Förutom att ta bort ev. skott från grundstammen så brukar man inte behöva klippa i ormhasseln speciellt mycket om det nu inte är någon speciell form man är ute efter, en del gillar att stamma upp växten så den blir mera trädlik andra föredrar den mera buskig.
Åsa!
Intressant det här med ympningen. Det visste jag inte. Tack så mycket.
Bibi[FONT=Arial]
Kaja Lund
13-03-2003, 13:23
Hmm... men då kan man inte föröka ormhassel själv?
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2003, 13:37
Jodå visst kan man föröka själv det brukar gå att få rötter på de skruvade grenarna och sedan kan man plantera växten utomhus, jag tror den får lite annorlunda växtsätt än de som är ympade.
+ Man kan faktiskt driva upp egna grundstammar av vanlig hassel (stickling, frö) som man sedan ympar ormhassel på. Ympningen går till ungefär som när man ympar äppelträd men lite krångligare är det när ympkvistarna inte är raka. Vill man ha en ormhassel på stam så driver man upp ett rakt och långt skott av vanlig hassel och ympar fast ormhassel i toppen.
När är bästa tid att ympa ormhassel? Är det försent att ta ympris nu?
/Lars
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2003, 18:28
Det borde gå att ympa runt april i mellansverige. Det bästa brukar ofta vara att skörda ympris innan jul och sedan kylförvara tills det ska användas så att ymparna är i djup vila, men har du både ormhassel och vanlig hassel experimentera, det behöver inte vara några jätteympar utan det räcker med 10-15cm ympar så du behöver inte klippa så mycket från ormhasseln om du bara ska ha ett par ympar. Misslyckas ympningen kan du ju prova nästa år med ympkvistar som är i djupare vila, grundstammarna kan återanvändas ifall ympningen inte lyckats på dem.
e_sedell
13-03-2003, 19:25
när ska man ta sticklingar då?
Vad skiljer en rotäckta ormhassel och en ympad då, jag tänker på växtsätt och så....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.