Full version: Orkidéer i glas?
soukous66
Hej!

Jag har köpt två orkidéer (en paphiopedilum multiflower och en cambria Nelly Isler) och funderar på att ha dem i glasbehållare. Går det? Och hur ska jag i så fall sköta dem med vattning, gödning etc. De flesta råd jag läst handlar om orkidéer som står i plastkrukor.

Tack för svar!

Hälsningar,
Mette
kristerh
Vad är det för glasbehållare du menar? om det är de där sk orkidekrukorna i glas är de inget bra, står de i fönstret och solen kommer på dem så blir de som brännglas, och dessutom är de dåligt med dräneringshål i dem, fukten blir kvar alldeles för länge och de börjar ruttna,
ev kan du ha dem som ytterkruka om du lägger lecakulor eller grus i botten, men ställ dem inte i solen bara.
krister
soukous66
Hej Krister,

Tack för svar! Det är ganska vida runda glasskålar som jag tänkt använda, så jag tror att luften kan cirkulera ganska bra.

/Mette
Mia, zon 3
Vet inte hur de sorterna bär sig åt i glasbytta, men jag har vanliga Phalaenopsis i helt täta glasbehållare (i söderfönster) och de växer så det knakar. Vattnar som övriga krukväxter, ingen dränering alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon