Full version: tomatfröer
Sollan
Jag har inte sått tomater tidigare och undra nu hur länge man ska vänta på att de tittar upp? De står under lysrör i rumsvärme.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är olika för olika sorter + det brukar vara olika för färska och lite äldre fröer så det brukar ta allt från 1v till uppåt 4 veckor innan något gror (det är dock inte så vanligt att det tar uppåt 4 veckor men har man ganska gamla fröer händer det att man får vänta så länge).

(det är bara bra om de dröjer lite innan fröerna gror lagom såtid för tomat är 6-8v innan utplantering så har du inte växthus med uppvärmningsmöjlighet så är du lite tidigt ute med tomatsådd)

Tips: Lysrören kan du nog vänta med, tomatfrön brukar inte vara ljusgroende, så du behöver bara ha på lysrören när fröerna grott och de kan börja fotosyntesa.
Sollan
Om jag inte behöver ljus så kanske det sätter fart om jag låter dem stå under värmefläkten?
Det är Tigrella frön från Impecta förresten...
Anna Maria
Just Tigerella vet jag är lite långsammare. Jag har väntat ett tag på dem nu - minns inte riktigt när jag sådde men körsbärstomaterna jag sådde samtidigt har tittat upp redan. Jag hade Tigrella förra året också och minns att de var lite långsamma.

maria i Västerås
Sollan
Nu har tre småttingar tittat upp...
sanna
Hur går det med Tiny Tim då...? wink.gif biggrin.gif
Sollan
Jag väntar på fröerna på "Lillen". Vi har lite fröbyten att göra nu när Jelittofröerna har kommit.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon