Lofvet
Hej alla!

Förbereder mig som bäst för andra sommaren med egen trädgård. Har en hel låda med fröpåsar som väntar på att komma i jorden :-)

Jag har ett gammalt akvarium på 105 liter som jag satt mina tomatfröer i. Till detta kör jag med den vanliga akvarielysrampen på 18W och det känns väldigt klent :-( Förra årets plantor blev lite tunna och gängliga och jag vet inte om det berodde på för dåligt ljus eller för mycket gödning!

Jag skall också dra upp ett antal plantor med perenner och gurka och lite annat så jag behöver mer ljus och plats.

Jag hittade ett ställe på nätet som säljer högtrycksnatriumlampor för 1425:- inkl moms (samma som Willab säljer för 1800:-). Är detta den ultimata lampan? Eller duger det med lite kraftigare lysrör?
http://www.tradgardsteknik.se/erbjud2.html

Om man hänger upp en högtrycksnatriumlampa över ett stort bord borde väl det sätta ordentlig fart på allt som står där på, eller?

Tacksam för lite tips och tricks!

mvh

LÖFVET
abborrmaster
jag har bara ett vanligt "skrivbords"lysrör men mina plantor ser ut o må bra unsure.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
400 W är inte den ultimata lampan LOL - om man itne har ett eget rum för plantorna. Det blir enormt VARMT, lampan måste vara minst en meter gärna mer ifrån plantorna och en 400 W lampa lyser upp ett helt rum. Dessutom villl gärna plantorna stå svalt dessutom.

Ljusmässigt är lampan däremot helt OK ..... för hemmabruk duger däremot 58 W fullfärgsljysrör hemskt bra de med. Och de kan Du använda med Ditt akvarium. Tänk på att ca 10 cm ifårn måste lysrören hänga för att växterna skall kunna dra nytta av ljuset.

Ultimata lampan? Prova med bra ljusrör först - dem blir man inte fattig på loppis beg t ex kanman få tag i armaturer för en 50lapp till en hundralapp. Fullfärgslysrören är ju itne så billiga men det är en bit kvar till 400 W natriumlampa .... speciellt om man itne vet hur det kommer att funka i ens egen hemmamiljö.

Hälsningar ifrån Ingrid
Samot
Jag beställde en 400w högtrycksnatriumlampa (hps) igår.
Priset jag betalar är 1169.50 inkl frakt. Tror inte att något ställe i sverige slår det priset faktiskt...

http://www.swegrow.com

jag har ett ouppvärmt uterum där lampan ska hänga, har jag tur ger den så mycket värme att jag slipper ställa in en kupevärmare el dyl.

ska bara tillägga att min lampa då kommer i en byggsats, inte färdigmonterad, men det är bara en sladd man behöver skruva fast smile.gif
Lofvet
Tack för era snabba svar!!!

Är ett "fullfärgslysrör" nåt speciellt lysrör? Eller kan man köpa det var som helst? Vad kostar dom ungefär?
Willab tar 95:- för några dom kallar "Växtbelysning":
http://www.willabtradgard.se/artiklar/arti...ID=30639&ID=185

Som lite prylfixerad kille så låter det här med "högtrycksnatrium" som en riktigt frälsare :-) Men det där med värmen hade jag inte tänkt på ;-(
Ingrid på Västkusten
Som en prylfixerad teknikintresserad kvinna med smak för det ultimata så kan jag rekommendera 400 W natriumlampa om man har plats. 70 W har vi gillat sedan lång tid tillbaka, men till syvende och sist - vad som bestämmer valet av armaturer och ljuskälla är ju VART Du skall förkultivera. jag kan nämna att vi har 400 W natrium åsså ett antal lysrör lite här och var mestadels i olika fönster samt dubbelarmaturer vid olika bord för fröplantor t ex. Nariumlampan är för ren drivning.

Bara lysröret (vi använder 84) kostar i alla fall under en hundralapp för 58 W. Man knallar in i en vanlig lysaffär. Växtbelysning är namnet på något som tillverkarna tagit fram som dom försöker sälja åt oss, men det är inge annat är fullfärgslysrör där färgtemperaturen är max 4000 Kelvin.
Denna belysning är itne bättre på något sätt.

Hälsningar Ingrid
jalla
Jag använder lysrörslampor typ läslampa global arbetslampa 11W från ikea(170-220kr) med fullfärgslysrör det funkar kanon ju fler man har destobättre blir det. Det är lätt att rikta in lysröret över varje växtlåda. För att få maximalt med belysning. Och man slipper värmen från lampan.
Mvh Jonas biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon