snofsan
28-02-2005, 03:39
Hur får man kärnor ur äpplen att gro och växa till sig?
Jag har en gammal trädgård där redan tre gamla träd har dött ut trots föryngringsförsök.
Ett Gravensteinerträd står kvar, visserligen ihåligt, men sortbestämt.
Så har jag ett annat träd som har en väldig växtkraft men är bortåt hundra år gammalt. Inte ens på Kiviks äppelmarknad kunde dom säga vilken sort det var frågan om.
Nu har jag tänkt odla upp egna grundstammar och ympa in den här okända sorten, men har så att säga stött på initialproblem. De kärnor jag petade ner i en blomkruka i november har inte synts till.
Man kan naturligtvis föra ympkvistar till en plantskola - men det är ju inte riktigt samma sak.
Som det gamla trädet ser ut just nu verkar jag ha några år på mig att rädda sorten. Härliga sötsura, friska, mörkröda oktoberäpplen som skall ätas direkt från träden. Efter några veckors förvaring blir de mjöliga.
Det brukar inte vara några problem att dra upp egna äppelkärnor, men precis som i naturen vill de ha en köldperiod (stratifiering). Det behöver inte vara minusgrader, men om du ställer ut blomkrukorna, hellst med nysatta kärnor de kan ha ruttnat i jorden, senare i vår så att de får någon(ra) veckor med kall temperatur så fungerar det nog.
Hej! Kul att du vill dra upp egna grundstammar!
Det behöver inte vara fel att kärnorna inte kommer upp om du satte dem i november. Om du satt dem ute skulle de ju inte komma upp förrän på våren eller försommaren. Och sedan behöver de kyla också, som sades tidigare.
Det kan vara svårare att få dem att gro inomhus än om du sätter kärnor i backen ute. Välj ett fuktigt lite halvskuggat ställe. Låt kärnorna torka lite först innan du sätter ned dem 1-2 cm i backen. Sätt många kärnor. Håll fuktat på våren och torra sommarveckor. Antingen rätt i backen eller i krukor nedgrävda i backen.
Du kan se till att rädda sorten på ditt äldre träd genom att ympa det på andra träd så länge. Ympa korsvis i dina egna, i grannars och vänners. Skulle ditt egna träd rasa innan du får upp grundstammarna har du iallafall sorten kvar som du sedan kan hämta ympar på. Det tar 1-3 år från kärnsådd innan du får upp ett spö på en grundstam som det går bra att ympa på.
Om dina gamla träd dött pga föryngringsförsök och om ditt hundraåriga äppelträd har stark vätkraft kan det hända att du beskär för hårt eller för mycket. Går man i tankar på att träd ska föryngras av mänsklig beskärningskraft brukar beskärningen inriktas på att gammalt ska bort till förmån för nytt, och det brukar bli kvastar av vattenskott på rötskadad ved.
Föryngringsstimulans i en gammal krona kan man åstadkomma genom jordförbättring och genom att vårbeskära med lätt hand. Inte för att byta gammal ved mot ung i första hand, men för att stimulera ung ved att bryta från gammal.
snofsan
04-03-2005, 02:28
Hej Kurt och Cilla, tack för era svar.
Jag hade inte tänkt på att kärnorna naturligtvis måste ha en vinter enligt naturens gång. Och visst, jag får nog sätta en massa kärnor i jorden för så duktig på att ympa är jag inte. Min bästa ymp hittills är Reine Claude-plommon på krikon. Det var en vild chansning som lyckades. Nu är trädet stort men plommonen är lite lösa i hullet, förvuxna av sura regn kanske.
Jag är inget vidare på att ladda foton här på sajten, men jag har gjort en kul sak som jag kan visa så småningom. Jag gillar nämligen "bonzai" i trädgården och eftersom det växer upp surkörsbär lite här och där har jag börjat fläta ihop grenarna och beskära träden som parasoll eller bollar och det håller på att bli min signatur i trädgården. Dom flätade stammarna ser egentligen inte kloka ut - men det är kul. Stammarnas bark växer ihop och det ser både kraftfullt och märkligt ut. Och massor av körsbär blir det ändå, konstigt nog.
Trädgården var en kvarleva från 1800-talet som familjen restaurerat till ungefärligt originalskick med buxbomshäckar, grusgångar och grotta sen vi köpte stället för en massa år sedan. Och så fanns det gamla fruktträd förstås. Nästa projekt är att rädda den okända äppelsorten.
Tack för hjälpen.
Snofsan
snofsan
13-06-2005, 23:27
Mina äppelkärnor har kommit upp i krukan. Jippiiii
Krukan står ute sedan jag ställde den där i början av mars.
Sex kärnor har grott och plantorna har nu 3-4 småblad.
Är det dags att plantera dem i backen nu?
Dom skall få en plats bland rabarber och jordgubbsplantor för dit kommer inte gräsklipparen,

men är det dags nu?
Hoppas någon svarar som vet hur man gör.....
Möjligtvis kan du plantera dem i separata krukor, men jag skulle plantera dem på den färdiga platsen förrän de blivit större. En nergrävd kruka kan man skydda bättre mot vindar och betande djur.
Kul Snofsan - grattis!
Jag skulle nog liksom Kurt ha väntat lite, men det beror på hur mycket koll du har på stället där du tänkte sätta ut dem. Det gäller att de inte torkar, det är det viktigaste. Och att de skyddas lite extra mot insekter som vill äta blad, som det ofta finns fler av i odlingsplättar på friland.
Du kan sätta dem i större kruka också och du kan sätta dem där du sedan tänker sätta dem i backen. Kanske låta dem bilda riktigt kraftiga rötter i kruka under sommaren för att sedan i höst sätta dem på friland med lite rådjursskydd och vintertäckning vid rötterna?
snofsan
14-06-2005, 10:23
Katarina H
14-06-2005, 10:34
Hej!
Jag satte äppelkärnor 2003 och som jag fortfarande har i kruka och det har funkat jättebra. I vintras grävde jag helt enkelt ned krukorna och har nu grävt upp dem igen. Det är lättare att skydda de små träden i kruka tycker jag.
Och vad roligt att de har tagit sig för dig. Även om du ska ympa så småningom så kan du ju behålla någon gren av kärnsådden. Det är spännande att se vad det blir för (sura?) äpplen, och sedan ev. ympa igen.
snofsan
14-06-2005, 10:42
Det är precis någonting sådant jag tänkte göra.
Man kan ju alltid hoppas att någon av plantorna ger goda äpplen.
snofsan
14-06-2005, 10:52
Då skall jag välja tillräckligt stora lerkrukor nu så att rötterna har chans att utvecklas ordentligt.
Och Cilla, rådjuren hade jag glömt

.
Men jag måste odla upp dem på altanen för vi jobbar med annat denna sommar så jag kan inte vara i min trädgård mer än på helgerna. Jag måste ju ha koll på eventuell torka i krukorna så de får nog stanna ovan jord hos mig.
Men till hösten åker dom ut på vischan.
CITAT (snofsan @ 14-06-2005, 11:52)
Då skall jag välja tillräckligt stora lerkrukor nu så att rötterna har chans att utvecklas ordentligt.
Och Cilla, rådjuren hade jag glömt

.
Men jag måste odla upp dem på altanen för vi jobbar med annat denna sommar så jag kan inte vara i min trädgård mer än på helgerna. Jag måste ju ha koll på eventuell torka i krukorna så de får nog stanna ovan jord hos mig.
Men till hösten åker dom ut på vischan.

Om man har dem nergrävda så håller de annars fukten mycket bättre, och man behöver inte vattna så ofta. Men det kan ju vara svårare att komma ihåg att titta till dem om de är nergrävda .........
Men, liksom, fastän man har dräneringshål, speciellt om de är lite mindre, måste det ju bli väldigt blött i de nergrävda krukorna på höst och vinter...?
Driver själv upp stora mängder trädplantor, nästan bara lönn tyvärr, men jag hade inte tänkt gräva ner krukorna på hösten. Antingen får de står kvar i krukan ovan jord (eller förfryser rötterna då?) eller så får de planteras temporärt.
Ska själv inte mer så så mycket frön på hösten i krukor med jord. Väldigt enkelt att det hinner ruttna innan våren infaller. I princip alla mina ekollon ruttnade... fast de utsattes för både det ena och det andra (tar man hand om dem väldigt varsamt går det väl bra).

Lyckligtvis fick jag ett snällt erbjudande av Trädet Zon5 är på odla.nu... så nu har jag sått nya ekollon.
Är det bara dräneringshål i krukorna så bör det inte bli blötare där än i omgivande marken. Sedan är det ju bra om det är dränerande jord i krukorna .Om man inte vill/kan gräva ner krukorna på vintern så kan man försöka täcka dem med en ordenlig lövhög i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.