gammelnalle
Ingen ny ide precis.... men kul

hon (Karin Berglund) gav även tips på hur man testar om de gamla fröerna duger och hur man snabbt får vitlök att växa inne....

KANON för oss totalamatörer...

det går att hitta artikeln på nätet. men den kräver nästan att man har bredband... filen är stor och innehåller en massa annat mad.gif
bläddra fram till sid 10
KURT
Tack, egenligen måste man nog vara prenumerant för att läsa DN i PDF format? Men om inte DN spärrar så!!!!!!!
amaira
Men ... jag ska ju ha möss i mitt akvarium ohmy.gif .
adrian
CITAT (amaira @ 28-02-2005, 12:44)
Men ... jag ska ju ha möss i mitt akvarium  :o .

Som en del växter kanske vill träffa... biggrin.gif
Zaz
CITAT (adrian @ 28-02-2005, 12:58)
CITAT (amaira @ 28-02-2005, 12:44)
Men ... jag ska ju ha möss i mitt akvarium  ohmy.gif .

Som en del växter kanske vill träffa... biggrin.gif

...eller som mössen kanske inte vill träffa... beroende på vilken sorts växter det är... tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Möss??? Vet ni inte att det är FISKAR man ska odla i ett akvarium??? ohmy.gif

http://www.akvariet.tripnet.se/odling/ok.html

Olle
renate
Inget problem vad jag ska ha i akvariet (inte möss i alla fall) jag har gett bort mitt för länge sedan till mitt barnbarn. ohmy.gif
Blomstertanten
unsure.gif
Är det bara Lars-Olof och jag som har fiskar i akvariet ??? tongue.gif
Anki på Öland
CITAT (Blomstertanten @ 03-03-2005, 10:34)
unsure.gif
Är det bara Lars-Olof och jag som har fiskar i akvariet ??? tongue.gif

Man har väl två........ ett litet för fiskar och ett stort för sticklingar.
Anki
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 01-03-2005, 15:34)
Möss??? Vet ni inte att det är FISKAR man ska odla i ett akvarium??? ohmy.gif

http://www.akvariet.tripnet.se/odling/ok.html

Olle

På tal om fiskar - dina - fiskar Olle. Hur gick det med dem alla när du var utsatt för det där strömavbrottet? Lyckades du rädda alla?
solkatten
hmmm, jag har snö i mitt... sad.gif
Kajsa
Har två akvarier, och köpte mig ett nytt i nyår. Vattnar växterna med det vattnet, perfekt till alla orkidéér mm. Så jättekul med fiskar, och växterna i akvariet, det är en stor glädje biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Amaira, när det var strömavbrott gick temperaturen ner till tolv grader i mina akvarier. Det innebär katastrof för tropiska fiskar, så jag fick flytta dem allihop till tre tillfälligt uppställda småakvarier i Mammas lägenhet inne i Stenungsund som hade ström hela tiden. Efter ett par dagar, när strömmen kom tillbaka, flyttade jag tillbaka dem igen. Med undantag för några pyttesmå yngel överlevde alla fiskarna denna flytt fram och tillbaka, men tre dog några dagar efteråt.

Nu i helgen har jag varit nere i Tyskland med Malmö akvarieförening, och köpt med mig lite fiskar hem därifrån. Om man inte packar dem för tätt och inte utsätter dem för onödig kyla utomhus (eller stark värme t ex vid ett element biggrin.gif ) klarar de mycket väl två dagar i påsarna. Jag släppte ner dem i mina akvarier igår och än så länge ser de ut att må bra.

Akvariehobbyn är verkligen rolig och spännande, och det är helt riktigt att akvarievatten är mycket bra att vattna sina växter med. Dessutom får man kraftig växtgödning varje gång man gör rent filtret! Anki, är du säker på att du inte ska byta och ha fiskarna i det stora akvariet? smile.gif

Olle
Blomstertanten
Använder alltid akvarievattnet i rabatterna vid vattenbyte !
Utom på vintern förstås tongue.gif
Utmärkt gödning !

Vad köpte du för fiskar Olle ? Ciklider ?

*nyfiken* sleep.gif
Lars-Olof Arvids
Det var inte ciklider jag köpte, utan jag var mest ute efter ovanliga labyrintfiskar. Jag köpte två par spetsstjärtsmakropoder (Pseudosphromenus dayi) och fem ungdjur av Trichopsis schalleri som är släkt med den lite mer kända knorrande guramin. Som de flesta labyrintfiskar bygger de ett skumbo bland flytväxter i ytan, som de leker under och vaktar äggen i tills de kläcks. Dessutom köpte jag fem ungdjur av påfågelgoby (Tateurndina ocellicauda) för att få lite nytt blod i min stam av denna favorit som inte är vanlig i Sverige. Den arten har jag skrivit en artikel om längst ner här: http://www.akvariet.tripnet.se/tidskriften/nya.htm

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon