Full version: Malva
Kakaduan
Har fått upp ögonen för malvor, men har ingen än. Ingen erfarenhet heller. Blev kär när jag såg gråmalvan men köpte ingen eftersom den tydligen tycker att zon 3 är för kall.

Någon som har tips på liknande? Skulle gärna lära mig mer och söker efter vackra perenna sorter.

Kakaduan
Betty
Lavatera thuringiaca - Gråmalva funkar då hos mig i zon 6. Bild Det där med odlingsoner stämmer inte alltid så bra vad gäller perenner.
kerstin z5-6
Nej , det är dagt att ta bort dem .. härdig- halvhärdig vore bättre ...
De vanliga malvorna går ju också fint malva mochata -alba -finns även i rosa -myskmalva på svenska

Lättodlad
Ewa L
Myskmalva har jag också. Enda negativa var att den blev enormt mycket högre än vad det stod.
Den fick flytta bakåt i rabatten i höstas.

Gråmalvan — tillhör inte den de "utrotningshotade" växterna?
Betty
Gråmalva förekommer sällsynt i södra och mellersta Sverige, främst i landskapen runt Mälaren. Den växer i gräsmark, i vägkanter och vid gårdar.

Gråmalvan hotas av markexploatering vid t.ex. bebyggelse och vägbyggen.

Klipp från Exotic Gardens hemsida:
Produkt nr. 0400155
Vetenskapligt namn LAVATERA thuringiaca
Produkt namn Gråmalva
Beskrivning (F) (75) (m.7-9) Gröngråluden växt med ljust purpurröda blommor, ursprungligen införd som medicinväxt. Existenshotad, hjälp till att bevara den. Zon III-V. 25 frö.
renate
Jag har myskmalva i vitt och rosa,och Rosenmalva som blir ganskar högt.Lätt att frösår.
Kakaduan
Hittade myskmalvan hos Zetas i Stockholm - det var där jag blev kär. Utgår ifrån att de inte säljer utrotningshotade växter, utan sådana som är framtagna från frö eller sticklingar. Kanske det är en framodlad/förädlad variant av den vilda?

I alla fall tror jag att jag ska ta och prova den i sommar!

Tack för alla svar!

smile.gif
Kakaduan
Ullet
Jag blev förälskad i den kaukasiska rödmalvan o den var lätt att driva upp, underbart tjusig med sin djupt vinröda färg o ännu mörkare virvlande strimmor inuti blomman! Rekommenderas för sin skönhets skull. Hoppas mina överlevde vintern bara.
Lars-Olof Arvids
Rosenmalvan (Malva alcea) hör till favoriterna i mina vildvuxna rabatter. En fantastiskt vacker blomma som sköter sig själv och uppskattas mycket av humlor och bin. Hör gärna av dig till hösten om du inte har fått tag i frön av den innan dess! smile.gif

Olle
Ewa L
CITAT (Kakaduan @ 02-03-2005, 09:57)
Hittade myskmalvan hos Zetas i Stockholm - det var där jag blev kär. Utgår ifrån att de inte säljer utrotningshotade växter, utan sådana som är framtagna från frö eller sticklingar. Kanske det är en framodlad/förädlad variant av den vilda?

Du missförstod mig vad gäller utrotningshotad. Men om du läser Bettys inlägg... Hon förstod precis vad jag menade. Dvs att vi hjälper till när vi planterar/frösår existenshotade växter.

OBS! Det gäller Gråmalvan. Inte Myskmalvan. Även om jag har bägge.
Kakaduan
Ja, det där med utrotningen missförstod jag visst.

Ni som har gråmalva, täcker ni den på vintern? Jag bor i zon 3 och undrar om jag i så fall borde slänga något över den lilla rackaren när hösten kommer. Vill ju så gärna lyckas! Tips på jord? Jag har tung lerjord och vet inte vad malvor gillar.

Och tack Olle för erbjudandet om frön. Jag ska kolla vad jag kan hitta men hör gärna av mig om jag behöver någor!

Kakaduan
Betty
Jag har min Gråmalva i en rabatt med söderläge. Jorden är ganska lerhaltig/fukthållande. Jag täcker den inte på vintern.
Man täcker inte för att "värma" växten utan för att skydda den mot den skarpa vårsolen som annars kan sätta igång fotosyntesen innan marken har hunnit tina upp, det medför i värsta fall att växten torkar ut och dör.
Mia, zon 3
Hos mig i zon 3 är gråmalvan kanonhärdig.... Men det kanske finns andra varianter också.
ylle
Jag tror jag har gråmalva wub.gif . I alla fall är det varken rosenmalva eller myskmalva. Den växer på innergården på mitt jobb. Jag grävde upp en liten frösådd rackare i höstas. Får se om den tar sig...
Läkemalva tycker jag är underbar, men den kanske inte hör hemma i samma grupp som de andra? Den heter väl Althea, inte Malva...
Ti bee
Lavatera cashmeriana, indisk malva, är också jättevacker! wub.gif
fruberglund
Den här har jag beställt smile.gif

Usch vad man är lättpåverkad biggrin.gif biggrin.gif

zaaritha
Har se´n jag var barn älskat malvor! Växte en sort vild vid barndomshemmet, vet ej vad just den hette!
Nu har jag rosenmalva, gråmalva, läkemalva, en malva m variegerade blad
och silvermalva! Är så glad för dem!
Tesa
Jag är också väldigt förtjust i malvor...har Gråmalva (hoppas den klarat vintern) Läkemalva, Myskmalva, Balkanmalva, Praktmalva, Krusmalva (om den frösått sig), Sommarmalva, Malva "Zebrina" och jag har sått "Braveheart"...gillar den enkla formen påblommorna som även finns hos nävorna...ovh perenna stockrosor

Läkemalva ca 2,5 m hög och perenn stockros
Ti bee
På tal om malvor; vill gärna köpa eller byta till mig fröer av malvastrum lateritum. Om någon har och vill sälja/byta, så pm:a gärna mig! smile.gif
Mia, zon 3
CITAT (fruberglund @ 05-03-2005, 00:12)

Usch vad man är lättpåverkad  :D  :D

En som påminner mycket om den där hade en bekant. Den var urtjusig, men tyvärr fick den gå som ettårig (zon 2-3). Jag har för mig att det var någon form av rödmalva (konstigt, tyckte jag först, eftersom den var ganska ordentligt blå....). Vad heter den här?
Kakaduan
Men... fruberglund! Vad den var vacker!!! Måste också få veta vad det är för sort!

Läkemalvan ser helt fantastisk ut också. Varför började jag rota i det här med malvor??? Nu blir man ju som besatt! Fy! Som om jag inte hade tillräckligt många laster!

Har köpt dyra frön från England på Weibulls - en perenn malva. Hoppas på dem. Några mer kortlivade ettåringar blev det också - en rosa hög samt en rosa och en vit som är lite lägre.

Ska ta en vända på Zetas och kolla mer i vår.

Kakaduan
Ullet
CITAT (fruberglund @ 05-03-2005, 00:12)

Usch vad man är lättpåverkad  :D  :D

Det där ser ut som en kaukasisk rödmalva, dock kommer inte färgen riktigt fram, den är mkt mer intensivt vinröd/currantfärgad än så där. Jag satte förra året o hoppas att den överlever, det är ju iaf mkt snö häruppe! Urläcker är den o en av mina favoriter alla tider! *tycka om* Bra smak du! wink.gif wink.gif Det finns visst två sorters rödmalvor, varav den kaukasiska är en av dom, vem det här är vet jag inte säkert.
Sulawesii
Ja, den var vacker!
fruberglund
CITAT (Kakaduan @ 07-03-2005, 08:42)
Varför började jag rota i det här med malvor??? Nu blir man ju som besatt! Fy! Som om jag inte hade tillräckligt många laster!

Kakaduan

Haha, jag det är lätt att bli besatt av det mesta i växtvärlden.

Här är en länk till lite info.

Malva "Brave heart"

Den är tyvärr bara ettårig men man får ju njuta av den en hel sommar smile.gif
kerstin z5-6

Lavatera arborea veriegata. "

malva släkting Illiamna rivularis -blommar längs stänglarna som en ministockros -och" lönnformade" blad
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Ti bee @ 04-03-2005, 00:50)
Lavatera cashmeriana, indisk malva, är också jättevacker! wub.gif

Och den är fullt härdig här i min zon, den är nästan vackrare än Gråmalvan tycker jag, har ganska många olika sorter av både Malvor och deras släktingar och dom är fina allihopa. Ifall någon vill ha frön av Lavatera thuringiaca (Gråmalva) så har jag över, det är bara att maila. / Helen
Betty
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2005, 16:57)
malva släkting Illiamna rivularis -blommar längs stänglarna som en ministockros -och" lönnformade" blad

Lavatera thuringiaca - Gråmalva kallas också "vild stockros" eller poppelros.
Farbro-Barbro
Jag satte en praktmalva förra sommaren (hoppas att mitt minne kommer ihåg rätt unsure.gif ). Är det en ett-åring, eller kan man hoppas på att den blommar i år också? Den var bland det finaste som fanns i min ratiga blombänk biggrin.gif

Mvh Farbro-Barbro
Betty
CITAT (Farbro-Barbro @ 10-03-2005, 13:59)
Jag satte en praktmalva förra sommaren (hoppas att mitt minne kommer ihåg rätt unsure.gif ). Är det en ett-åring, eller kan man hoppas på att den blommar i år också? Den var bland det finaste som fanns i min ratiga blombänk biggrin.gif

Mvh Farbro-Barbro

Praktmalva är annuell. (=ettårig)Länk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon