Full version: Ipomoea noctiflora
Christoffer
Är det någon som odlat Ipomea noctiflora?
Luktar den gott, och vilket tid på dygnet öppnar
sig blommorna?
Ti bee
Jag sådde den förra året, men det blev inte mycket av den tyvärr. Kanske hade jag den på fel ställe, jag vet inte. Den stampade runt 20 cm och blommade aldrig. Får pröva igen en annan gång.
rolleyes.gif smile.gif
kiki
Min stannade i växten också, och såg sjuk ut utan att vara angripen av något. Jag fick till svar här att jag förmodligen hade chockat halft ihjäl den när jag inte avhärdade den utan bara slängde ut den i början av juni. Jag tänker prova igen iår, enligt instruktioner...

Sök på blomman för natten / månvinda i forumet så hittar du den tråden!
Christer i Falköping
De skall visst behöva mycket värme och läigt för att trivas. Så förra sommaren var ju ingen hit direkt.
Christer.
*hehoc*
Ipomoea noctiflora är egentligen en rumsväxt så att du kan placera den ute först när det är varmt ute dygnet runt. Den vill ha sol och lä. Noctiflora betyder "nattblommande".
Christoffer
Jag har 5 noctiflora som står inomhus, med extra ljus och värme på.
Under den kalla natten för 2-3 dagar sedan låg de helt ner, som döda, då de stod närmast ett öppet fönster (jag glömde stänga), men nu med lampor mår de bra igen. Jag hoppas att jag lyckas att få mina blomma, speciellt i maj, då min mor ska ha en av de i födelsedagspresent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon