Full version: Äkta Kastanj
Gunilla i Arboga
Jag köpte Äkta Kastanjer på ICA (sådana som man äter, ni vet) Jag satte dem i krukor, OCH ALLA HAR KOMMIT UPP !! Stora fina gröna blad. Kollade i böckerna, och den skulle vara härdig upp till mer än halva Sverige ! Det hade jag aldrig vågat hoppats på.........
Ska plantera ut några i min trädgård (zon 3) till sommaren, täcka väl till vintern, och hålla tummarna.

Har ni några Äkta Kastanjeträd hemma hos er, eller vet om något ? Det vore kul att veta hur ni har gjort isåfall, köpt ympad planta, eller satt kärnor, och hur ni har skött det. Vilken zon vore ju intressant också.
Christer i Falköping
Nja, så härdiga är de egentligen inte. Men tala inte om det för dina små plantor. De kan nog klara zon 2. Fast jag har ju planterat en egensådd jag också, här i zon3-4. Den står väldigt skyddat och i sandjord. Det är andra vintern den står ute, men jag räknar inte med att den skall klara sig någon längre tid. Om den klarar sig kommer den som bäst att bli en buske här, aldrig ett träd. Men det är ju inte illa det. Gödslar den vår och sommar. Men aldrig efter halva augusti med kväve. Då kan man ge den Pk gödsel, för att den skall klara sig bättre över vintern.
Christer.
Cilla
Jag har en granne, zon 3, som satt en äkta kastanj nära sydsidan av huset och den lever nu på sitt 8e år om jag inte minns fel. Inte växer den fort, men den växer mer än den fryser ned. han har dragit upp den från frö.

Vill man ha en pålitlig kastanj är det nog battre att satsa på de med oätliga nötter. Det finns mycket vackra sådana. Rödblommig hästkastanj Aesculus carnea är inte dum till exempel. Zon 1-3, mindre än den vanliga höstkastanjen Aesculus hippocastanum, de verkar på mig ha något färre blommor - men ack så vackra.

Fylldblommiga kastanjen Aesculus hippocastanum 'Baumannii' är mycket fin till växtsättet, ofta helt runda kronor.

För att inte tala om Gulblommiga hästkastanjen Aesculus flava som får rött bladverk om hösten...
Eva i Skåne
Oj, nu har jag lärt mig om kastanjer!!! smile.gif

Jag trodde det fanns två sorter, ätliga och hästkastanjer, och att alla rödblommiga var av ätlig sort. sad.gif Tänk så fel man kan ha laugh.gif
Cilla
Man lär sig lite varje dag! Flikbladig kastanj lärde jag mig att det fanns.
Här finns en sajt med några klickbara stadsträd på bild i Stockholm, bland annat kastanjer

http://www.stockholm.se/templates/template...topcategory=322
Christer i Falköping
Det finns ganska många arter av det vi kallar kastanj(både de som kallas äkta kastanj och hästkastanj) runt om i världen. Men de flesta klarar sig nog inte i vårat klimat. Har man "Botanica" kan man läsa lite om dem där.
Christer.
wolkenkrabber
jag såg en äkta kastanj i danmark o den var inte så stor men den blommade för fullt, den står norr om khp
Gossen Ruda
För några decennier sen när jag var på Himmelberga på Öland stod det en stor kastanj inne på gården med många frukter.
Himmelsberga
Gunilla i Arboga
Oh, tack för alla svar...... wub.gif ....... Det verkar ju lovande. De kanske kan överleva iallafall. Jag har väldrenerad jord, och jag kan sätta dem intill några stora stenar. Katterna har valt den platsen som solplats året om. Det säger väl en del om klimatet, vindskyddat och varmt.. tongue.gif ..
Fin sida om träden i Stockholm. Det var en bild på en stor kastanj på s:t Eriksgatan. Den har jag rundat många gånger !!! Min bror har bott där.
Susanna
Jag har två äkta kastanjer i min trädgård, zon 1 visserligen, men helt oskyddat läge. Men de växer fint och jag har aldrig haft några frostskador. De ger frukt varje år, men de har varit så små hitills att de inte gått att ta reda på. Jag köpte plantor från Ystads plantskola för några år sedan. I somras flyttade jag på ett av träden utan några skador (skulle borra brunn!)
Gossen Ruda
Jäklar, det har gnagt inom mig om jag hade rätt om trädet på Öland. Det var det inte, jag känner mig lite som en av frukterna på trädet. En Valnöt alltså. tongue.gif
pleximaster
Min far har en äkta kastanj på sin tomt med en omkrets av nästan 3 meter, 1.5 meter upp. Denna bjässe har alltid fina ätliga kastanjer varje år men skalen är taggiga som tusan. Växer i Åkarp mellan malmö och lund. Enligt sägen hade en lärjunge till Linné en gård på tomten tidigare och planterade flera exotiska träd som korkalm, valnöt acasia bland annat. Tyvärr har både korkalmen 4 meter i omkrets och valnöten nästan 3 meter i omkrets blåst ner i de senaste stormarna. Nu är endast kastanjen och ett annat träd jag aldrig sett på något annat ställe de enda som finns kvar av de riktigt gamla träden trädgården. Gammal boxbum finns dock kvar men för en tynande tillvaro...

mvh plexi
Anders Roslagen
Var rädd om den bjässen, det låter som ett vackert exemplar!

Jag har sedan åtta år ett par köpta äkta kastanjer, rätt små ännu. Har fått mogna kastanjer på det buskiga trädet, det andra växer rätt upp som en ek och det har aldrig frusit ens ytterst på topparna.

Förra hösten plockade jag rejält med mogna ätliga kastanjer under ett träd i Stockholm och sådde dem genast ute i trädgården på de ställen som jag kan tänka mig att ha dem. Nästan alla kom upp, dvs ca 30 stycken. Får se hur det går för dem i längden.

Ni som bor i Stockholm eller är tillfälligt här kan plocka ätliga för att så. Just nu dråsar de ner på uteserveringen till caféet i Sahlénhusets galleria. (Mellan Norrlandsgatan och Regeringsgatan)
hacendado
Hej Gunilla
Det har tagit en lång tid för mig att kunna få mina Kastanjer att växa. Det handlar om att förstå att från trädet kommer ett stor antal kastanjer och varje av dem har olika egenskaper. Mina kastanjer som idag är tre år gamla och som är på barhimmel är resultat av ungefär fyrahundra kastanjer. Dvs. några av de rotnade och andra klarade inte vinter eller, solen eller torka.
De cirka tio exemplar som jag har idag tål vädret och platsen. Jag säljer till mina vänner och min dröm att ha exotiska träd här i Sverige tar form. Vindruvor, persikor, fikon och andra är en verklighet. Lycka till och jag bjuder dig tips och hjälp med träd som för mig är kända och som jag saknade.
Alejandro
Huggorm
CITAT (pleximaster @ 17-10-2007, 14:48) *
Min far har en äkta kastanj på sin tomt med en omkrets av nästan 3 meter, 1.5 meter upp. Denna bjässe har alltid fina ätliga kastanjer varje år men skalen är taggiga som tusan.

Har inte den äkta kastanjen taggfria skal? Låter mer som en hästkastanj, men den har ju inte ätliga kastanjer
Anders zon 1
CITAT (Huggorm @ 28-08-2008, 15:05) *
Har inte den äkta kastanjen taggfria skal? Låter mer som en hästkastanj, men den har ju inte ätliga kastanjer

Nix, frukten på äkta kastanj ser ut som en igelkott med en massa taggar. Hästkastanj har ju också taggar på frukten med det ser ut på ett helt annat sätt. Kolla äkta kastanj här: http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84kta_kastanj
Huggorm
Jag som har blandat ihop det med "äkta" valnöt, glöm hela saken blush.gif
tepa
Hej

På min lunchpromenad har jag ofta beundrat en bamsing till Kastanj. Några nötter har nu lossnat och låg precis framför mina fötter, och ropade på mig. "Ta mig och plantera mig !" Jag lydde förstås, så nu har jag några i en tygkasse. Har tänkt sätta dom i krukor i vanlig krukväxtjord och ställa i ett fönster hemma. Om ingen har något att invända? Behövs något speciellt ? Sand i jorden ? Vattnar med regnvatten i en sprutflaska. Såg här i tråden att någon provat plantera och de har kommit upp. Hur länge tar det ? Tacksam för råd. Tänkte göra samma sak med några ekollon.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon