Full version: Mor och barn
Eva i Skåne
Vill bara visa hur söt den är. rolleyes.gif
Inget som förekommer så ofta att köpa, tror jag, men den ska vara lätt att föröka.
Jag köpte min på Konsum för några månader sen.

Gertie
CITAT (Eva i Skåne @ 28-02-2005, 18:28)
Vill bara visa hur söt den är. rolleyes.gif
Inget som förekommer så ofta att köpa, tror jag, men den ska vara lätt att föröka.
Jag köpte min på Konsum för några månader sen.

Mysig växt.
Heter den Mor och Barn?
Får du någon stickling över någon gång,
så köper jag gärna. (Eller byter).
*Felix matte*
Så fräsch den ser ut...nästan krispig.

Varför heter den så?...jag ser två små ljusgröna i ett par av bladen... är de "barnen" rolleyes.gif unsure.gif
Eva i Skåne
Ja, men bara spädbarn ännu biggrin.gif .

Om du tittar på det stora bladet, som hänger ut lite, till vänster så ser du att det växer en samling småblad ovanpå det. Det gör så i de stora bladen, men jag har nog inte fått det att synas så tydligt på blden.

wub.gif
Sulawesii
Köpte en stickling av"Mor och barn" för några år sedan. Den växte och växte och var sååå fin. Sen dog den.......?????
Har ingen aning om vad som hände.
Fenja
CITAT (Sulawesii @ 01-03-2005, 11:47)
Köpte en stickling av"Mor och barn" för några år sedan. Den växte och växte och var sååå fin. Sen dog den.......?????
Har ingen aning om vad som hände.

Tolmiea menziesii
Jag tror att det är en sådan som blir bäst om man förnyar den allt eftersom.
Mvh
Fenja
Ciczi
Jag har en annan variant på mor och barn planta. Min är av släktet kalanchoe (livsblad) som sätter massor av barnplnator (alltså sticklingar laugh.gif) längs kanten av de stora bladen. Den förnyar jag med jämna mellanrum. Har tyvärr ingen bild på det men det kan man ju ordna.

Cicz
indypindy
Jag har också en mor och barn... har försökt att föröka den flera gånger men misslyckats varje gång.
I min bok står det att det bara är att sätta ner ett blad med barn i jorden men allt som händer är att den stackars lilla bebisen dör sad.gif

Någon som har något tips på hur jag ska få dem att överleva?
Jag kan ju inte dela med mig av mina små om de inte överlever...
Fenja
CITAT (indypindy @ 03-03-2005, 10:45)
Jag har också en mor och barn... har försökt att föröka den flera gånger men misslyckats varje gång.
I min bok står det att det bara är att sätta ner ett blad med barn i jorden men allt som händer är att den stackars lilla bebisen dör  :(

Någon som har något tips på hur jag ska få dem att överleva?
Jag kan ju inte dela med mig av mina små om de inte överlever...

När jag förnyat dem har jag tagit "stora" barn och dragit bort själva moderbladet och petat ner bäbben i jorden och tryckt till helt lätt. En plastpåse med hål hjälper den lilla plantan att hålla fukten, men glöm inte bort att vädra någon timme då och då. Vattna inte för mycket, de ruttnar lätt.
Mvh
Fenja
indypindy
Tänkte inte på att använda plastpåse... ska prova direkt
Tackar så mycket smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon