Grattis! Hur gammal är trädgården och hur stor?
Vi har en 1930-tals trädgård som vi köpte (med hus

) för 1,5 år sedan. Den hade fått 70-tals vintergröna på en sida som givetvis var förvuxen. Men resten verkar vara bevarad. Vi ska behålla strukturen, men jag kan ju inte låta bli att göra ett woodland. Där är ett gräsövervuxet parti fullt av flox, kryddväxter(som finns på fler ställen) och träjon som passar bra.
Huset var på 30-talet två lägenheter och vinden hyrdes ut (oisolerad...). Det är säkert lite förklaringen till våra 10 fruktträd. De ska behållas och jag planerar att ha myskmadra under med olika sorters narcisser, med en gång emellan. (Min sambo är inte glad, han får grenarna i huvudet och mos i skorna...)
Vintergäck och snödroppar hade jag förväntat mig, men där kom inga. Däremot mängder av krokus, liljekonvalj, flox, träjon, krysantemum och syrén. Samt schersmin, idegran, pingstliljor, kejsarkronor, Apeldoorn-tulpaner och flera rosor.
Rosorna får vi flytta ut från husväggen pga dränering. Dammen ska göras om, den har direktkoppling till vattenkranen, så det går bara att ha fontän på tills vattennivån är tillräcklig

De gamla gångarna med singel och gråstenskant finns kvar, de behöver till viss del förnyas.
Jag har gjort en ritning på befintlig trädgård och en planerad. Roligt, men tidskrävande. Bra att ha vid plantering, så man inte gräver sönder något som gömmer sig i jorden. Och bra att gå och fundera kring och så man inte sätter allt för tätt.
Lycka till!