Full version: Lycklig
Irene_L
Jippi!!!!!!! biggrin.gif
Idag har vi blivit hus- och trädgårdsägare wub.gif
Äntligen kan jag gå och mäta och planera, gå runt i min trädgård och fundera på vad det är för blommor som gömmer sig under snön wub.gif
Vi kommer att flytta dit i mitten av mars och jag har en massa frön som jag har planterat så att det ska bli riktigt fint på det nya stället wub.gif
rolleyes.gif
Irene
lotta_
Grattis Irene och lycka till både med trädgården och huset!
Det är härligt med en egen täppa! smile.gif
Irene_L
Tack lotta!!
Jag är så lycklig så det bara pirrar i min kropp wub.gif wub.gif
Jag önskar bara att snön ska försvinna så jag kan gå på upptäcksfärd.
mvh
Irene
Betty
Grattis! Vad kul! Jag minns hur spännande det var att se vad som kom upp i rabatten den allra första sommaren. Du har en härlig tid framför dig. smile.gif
Tesa
Guuud vad spännande....

GRATTIS!!!
amaira
Så underbart!!! wub.gif Grattis!
*Felix matte*
Grattis! wub.gif
Sååå mycket du har att se fram emot wub.gif
fruberglund
Grattis! Visst är det roligt att köpa trädgård med ett hus på! smile.gif
Sulawesii
sad.gif Avis...... sad.gif
wink.gif
renate
Grattis till din trädgård med hus på!
Xelma
Grattis! Hur gammal är trädgården och hur stor?

Vi har en 1930-tals trädgård som vi köpte (med hus tongue.gif ) för 1,5 år sedan. Den hade fått 70-tals vintergröna på en sida som givetvis var förvuxen. Men resten verkar vara bevarad. Vi ska behålla strukturen, men jag kan ju inte låta bli att göra ett woodland. Där är ett gräsövervuxet parti fullt av flox, kryddväxter(som finns på fler ställen) och träjon som passar bra.

Huset var på 30-talet två lägenheter och vinden hyrdes ut (oisolerad...). Det är säkert lite förklaringen till våra 10 fruktträd. De ska behållas och jag planerar att ha myskmadra under med olika sorters narcisser, med en gång emellan. (Min sambo är inte glad, han får grenarna i huvudet och mos i skorna...)

Vintergäck och snödroppar hade jag förväntat mig, men där kom inga. Däremot mängder av krokus, liljekonvalj, flox, träjon, krysantemum och syrén. Samt schersmin, idegran, pingstliljor, kejsarkronor, Apeldoorn-tulpaner och flera rosor.

Rosorna får vi flytta ut från husväggen pga dränering. Dammen ska göras om, den har direktkoppling till vattenkranen, så det går bara att ha fontän på tills vattennivån är tillräcklig biggrin.gif De gamla gångarna med singel och gråstenskant finns kvar, de behöver till viss del förnyas.

Jag har gjort en ritning på befintlig trädgård och en planerad. Roligt, men tidskrävande. Bra att ha vid plantering, så man inte gräver sönder något som gömmer sig i jorden. Och bra att gå och fundera kring och så man inte sätter allt för tätt.

Lycka till!
Irene_L
Tack alla!!!!
Huset är byggt 1921 så jag antar att trädgården påbörjades då. Sedan har huset rustat på 70-talet och bytt ägare några gånger så jag hoppas att det finns alla möjliga blommor under snön rolleyes.gif
Den är på 866 kvadratmeter.
Ullet
Härligt! Det är sånt där jag drömmer om på nätterna! Köper nytt hus, hittar ett stort övervuxet växthus på gården, långt borta från den "fina delen", därinne finns det oändligt med osorterad perenner o lökar. JAg blir så lycklig när jag ser dom, och resten av drömmen går åt till att sortera allt i bokstavsordning o jag är så glad när jag tjoar runt i trädgård o växthus. Så jag är rätt avis på dej som har så mkt att se framemot. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon