åsgård
Funderar på om det är en bra idé att bara sätta bubbelplast i taket i mitt Florum.
Inbillar mig att det bör ge en viss isoleringseffekt tillsammans med fläkten.
Att man får ett mindre utrymme att värma upp.

Är det något att tänka på?
MVH
Kenneth
TeliaNet
tjänar ingenting till.
det är som att ta den dörren till frysen, värmen/kylan stanar ej kvar.
gammelnalle
CITAT (åsgård @ 28-02-2005, 20:17)
Funderar på om det är en bra idé att bara sätta bubbelplast i taket i mitt Florum.
Inbillar mig att det bör ge en viss isoleringseffekt tillsammans med fläkten.
Att man får ett mindre utrymme att värma upp.

Är det något att tänka på?
MVH
Kenneth

Självklart : Om du miskar Volymen som du måste värma upp får du reducerad uppvärmningskostnad. Värmen stiger uppåt och i nocken gör den mindre nytta än hos växterna.
Det tycks råda en förvirring om HUR mycket bubbelplast isolerar (dvs vilket K-värde den har)

några länkar:

http://medlem.spray.se/kvistar/orebro1.htm

http://hem.passagen.se/vadur/

http://www.odla.nu/artiklar/mars-2004.shtml (hmmmm DEN hemsidan verkar bekant!!! biggrin.gif )

jag har medvetet INTE tagit med växthustillverkarnas hemsidor (där finns det mycket... men de är ju liksom jäviga...)

Dock förstår jag inte vad du menar med "tillsammans med fläkten"... men gissar att du menar att värmen FRÅN fläkten skall "isoleras"... ???

björn
åsgård
Vad jag menar med fläkten är ju att värmen från fläkten får en mindre volym att värma upp då den är igång nu under den tidiga våren.
sedan borde ju bubbelplasten som då sitter i taket innebära två saker, dels en mindre volym och dels att den varma luften "stannar" längre och inte försvinner rakt ut med enkelfönster genom takfönstren
MVH Kenneth
pisanggoreng
Mindre volym måste ju innebära mindre energiåtgång, även om bubbelplasten inte isolerar helt såklart. Vad TeliaNet menar vet/förstår jag inte.
åsgård
Nä, inte jag heller
jåj
Hej.
Självklart minskar energiåtgången om du isolerar taket.

Taket är den del som slukar mest värme, kolla alla små hål i växthust där det kan läcka ut varm luft. ex fönster dörrar som sänger dåligt, hål kan också finnsa vid gavlarna dår de ansluter till väggen/taket och uppe vid takåsen.

Takisoleringen hjälper även mot kallraset som fins i växthuset varje kväll/natt.

Hälsningar
JÅJ
P.S.
Glöm TELIANET han har helt fel !
Lena N
CITAT (jåj @ 01-03-2005, 21:52)
P.S.
 Glöm TELIANET han har helt fel !

Men om man vill fråga om t ex bredband är han oumbärlig. wub.gif
jåj
Hej Lena!
Ä det din kärlek på nätet ?

JÅJ blink.gif
Lena N
CITAT (jåj @ 02-03-2005, 07:31)
Hej Lena!
Ä det din kärlek på nätet ?

JÅJ blink.gif

Visst, jag älskar personer som kan hjälpa mig med datorn och allt som hör till den. biggrin.gif
åsgård
Nu har jag varit och köpt bubbelplast för att "halvsula" växthuset.
Det blir taket under balkarna samt ner på sidorna till ca 1,5 m höjd.

Funderar på att sätta in ytterligare ett glas på långsidorna eventuellt också på kortsidorna förutom dörrarna, men det får bli ett jobb under sommaren.

Återkommer med rapporter
MVH Kenneth
sirugo
Jag har bubbelplast (stora bubblor) i tak och väggar. Ytan som uppvärms är drygt 6 kvm och den är avgränsad de återstående 18 ouppvärmda kvmetrarna. Med 1 kW håller jag då c:a 10 grader varmare inomhus än utomhus.
Har knappt haft behov av att dra på med 2 kW ännu (byggfläkt) men tror att den skulle klara 20 minusgrader upp till fem plus.

När solen nu står på i mars har jag 38 grader i samma utrymme (fläkt avstängd, nat.vis), då det är fem plusgrader ute, men då är fönsteröppnarna inaktiverade så all värme stannar kvar.

När bubbelplasten är borta har jag 42 grader varmt den hetaste sommardagen (vi hade 28 grader några gånger förra året) då alla åtta fönstren är vidöppna och är fullt medveten om att inga växter gillar det. Ställer ut de flesta växterna utanför huset i juli. Det som generellt isolerar huset är 16 mm kanalplastskivor. Ska även sätta upp öppningsbara sidofönster så att luften strömmar igenom mer.

Något annat man kan göra för att hålla tempen nere så att man slipper flytta ut "allt" i juli?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon