Full version: Väggväxthus...
Allinug
Hej alla väggväxthusägare!

Jag funderar på att skaffa ett väggväxthus. Läste dock ett inlägg här på forumet som fick mig att fundera på om det kan vara tveksamt att montera det mot en fasad av trä eftersom det blir varmt och fuktigt inuti växthuset.

Ni som har erfarenhet av denna typ av växthus, är det osmart att riskera sin träfasad eller är riskerna små/obefintliga? Kan man i så fall göra något för att minimera eventuella risker?

Mycket tacksam för att höra vad ni tycker!

mvh Gunilla i trävilla i Skåne
*hehoc*
Varför inte fråga någon som har dessa väggväxthus i sitt sortiment? Willab säljer ju sådana och kan säkert hjälpa dig med förslag på isolering mot träväggen, ventilation mm.
ThomasJ
Som alltid när det gäller växthus är ventilation A-O. Bra och ordentlig ventilation så är det ingen större sak att ha ett växthus mot en trävägg. Är det bara cirkulation på luften mår både växter och väggen bra.

/Thomas
kerstin z5-6
Japp jag har ett sådant .. ett stort .. utan problem
Men ständig fläkt på förstås .. året runt biggrin.gif
Allinug
Tack ska ni ha! biggrin.gif

Jodå! Jag har tänkt höra med både Willab och Classicum vad de har för åsikter och lösningar.

Men jag ville fråga er på forumet först. Ni är ju inte "partiska" som man kanske tror att en säljare kan vara, om ni förstår hur jag menar.

Och så vill man ju höra hur det funkar i praktiken så att säga.

mvh Gunilla
jåj
Jättebra lösning med växthuset mot väggen, tänk på alla uterum som finns.
Fuktigheten måste vädras ut precis som i växthuset / uterummet.

Ja uterum kan vara fuktiga om de har byggts direkt på marken och där odlas lite också.

Men tänk på att växthuset måste kunna skuggas ( skugggardin) och så många fönster som möjligt! automatiska öppnare det går inte att missa en enda gång, ett växthus mot vägg blir lätt varmare jämfört med ett fristående.
Väggen är inga problem.

JÅJ
lilla mamma
Funkar alldeles utmärkt. bättre än ett fristäende eftersom större mängder värme lagras under dagen och avdunstar under kväll/natt från väggen.

Säger Anita som ska utvidga och reparera efter Gudruns verkningar
Allinug
Vet ni, nu har jag kommunicerat lite med de två stora företagen angående väggväxthus.
Jag passade också på att höra efter vad de trodde om risker med eventuella "rörelser", som kan uppstå i själva bostadshuset.

De svarade helt olika. Den ena tyckte att rörelser inte var något problem, medan den andra tyckte att det kunde det vara. Och vad gäller fukten sade de också helt tvärtemot varandra. Den som tyckte att fukten var ett problem tyckte inte att rörelser var något bekymmer, och vice versa. Puh! wacko.gif

Har ni, erfarna odlare, några fler synpunkter på detta dilemma blink.gif så mottages de tacksamt!

mvh Gunilla
Caprice
Det smartaste måste ju vara att du isolerar väggen mellan växthus / boningshuset med frigolit..

Frigolit isolerar väldigt bra, men släpper inte igenom fukten...

Om du inte vill se frigoliten kan du ju sätta träpanel eller vad du nu vill ha i växthuset, huvudsaken är att frigoliten finns där bakom..

Kan inte tänka mej att boningshuset rör sig så mkt så det kan göra någon skada... Om det inte är helt nybyggt och inte hunnit satt sig ordentligt..?

Caprice
Allinug
Jodå, det är faktiskt relativt nytt. Det blev färdigt sommaren 2003. biggrin.gif Och hittills har vi märkt en del rörelse i det.

Tidigare bodde vi i ett gammalt trähus från 70-talet. Det rörde sig också, fast inte så mycket.

Jag tänkte att trähus kanske är mera "rörliga" än stenhus. I växthuskatalogerna ser det ut som att väggväxthusen mest är byggda mot stenväggar eller tegelväggar. Jag tänkte att det kanske fanns något skäl bakom det, typ fuktigheten eller "rörligheten".

Men jag ska i vilket fall som helst "kasta mig" in i växthusodlandets underbara värld och bygga ett i sommar. laugh.gif Sen får vi se, vad som kan hända... tongue.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon