Full version: Elakingar
fruberglund
...att köpa fler frön smile.gif

Efter att nån "tipsat" (mer manipulerat mig in i fröernas värld åter igen laugh.gif ) om Rara växter så var jag ju bara tvungen att gå in på deras sida och kolla lite...

och vad händer...jojo, fru Berglund köper ändå mer fröer! Ojojoj, vad ska jag nu säga till min man, att min hand slant kanske biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Den här gången blev det två olika sorters klematisaklejor och två olika sorters stockROSOR (ja, vad trodde ni då..det är ju en sorts rosor tongue.gif tongue.gif )

Näpp, nu får jag nog hålla mig från Odla resten av våren annars vet man aldrig vart det här slutar...men det är ju så ROLIGT!!! rolleyes.gif wub.gif wub.gif
kerstin z5-6
Jamen stockrosor måste man ha !
fruberglund
Ja, fast jag hade ju redan köpt två påsar smile.gif

Nu blev det två sorter till varav den ena ska vara flerårig, någon som provat den? Är den verkligen flerårig?

Är aklejorna perenner?
kerstin z5-6
Akleja är perenn och de flesta stockrosor kommer igen i söder om de skärs av innan de blommat ut helt o satt frö -Alt så låter man dem fröa av sig
Alcea ficifolia ska vara perenn men är det ytterst sällan i norr
Tesa
De enkla sorterna sägs oftare vara perenna...
Bra för mig...jag gillar "enklingar" bäst... wub.gif
fruberglund
Ja, det var en enkel, Pastorale hette den.

Exotic
När jag var där i går kväll så hade min hand sluntit så att summan blev nästan 500 kr smile.gif laugh.gif
Men jag sa stop och belägg så jag kopierade den listan så nu är det dax att välja laugh.gif biggrin.gif tongue.gif

Dem hade så mycket kul rolleyes.gif
krullan
Visst var klematisaklejorna underbara! Jag kunde heller inte låta bli att slå till på dem! Jag är helt frälst i akleja, bladverket är så skirt och vackert, fint som "fylle" i rabatten och ofta med fin höstfärg (för de är ju alltså perenna). Jag brukar också beställa skojiga aklejfrön genom STA (Trädgårdsamatörerna). Åtta nya sorter inalles i år. De är väldigt lätta att dra upp och de små plantorna är väldigt tåliga. Några små stackare blev inte omplanterade förra året, stod i små plastkrukor, blev rätt illa åtgångna av sol och torka i växthuset och var ändå växtkraftiga när de till slut planterades framåt sommarens slut.
Men oj vad det är svårt att låta bli att köpa mer och mer fröpåsar att drömma om.
Krullan
(zon 3 resp 5)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon