Full version: Slingerstormhatt
estet
Jag vet att vi är några här som har denna klätterväxt...Har ni provat ta frön och sätta dem? Misstänker att de ska stratifieras...
Det vore roligt att höra era erfarenheter innan jag provar!

Edit: Inlägget skulle ju vara i förkultivering och frösådd...
Christer i Falköping
Har flera olika sådder av sådana på gång. Helst skall de sås så färska som möjligt för att gro. Dessutom behövs stratifiering. Mina står i ett kylrum nu, men ingen har börjat gro än. Det har däremot flera andra stormhattssådder.
Christer.
Helen i Piteå Zon 5
Jag har också några olika sorter som jag har frösått, sätter ut fröna efter 1 dygn inne, sen väntar jag till våren och det brukar börja gro i slutet av april/början av maj . / Helen
renate
Oij då är det på tiden att jag börja så,köpte slingerstormhatt på STA.Har inte sått ett ända frö.
estet
Tack för era svar! 1 dygn inne, sen får de åka ut och sköta sej själv.
smile.gif
Mia, zon 3
Vad roligt detta forum är - skulle precis sätta igång en tråd med frågor om just denna växt, och så dyker denna upp mitt framför nosen.... smile.gif

Hur är det vid frösådd - jag har för mig att det finns olika färgvarianter (vinröd-brun eller mörkblå, i alla fall). Är det så? Och kan man veta vilken det är man får i så fall? Föll handlöst för den vinröda i somras, men en blå vore såklart också något att förälska sig i ...
jessica zon6
Jag vet inte vad den blå slingerstormhatten heter,men den vinröda heter
Aconitum Hemsleyanum. wub.gif Otroligt vacker,som jag hoppas ska gro snart hos mig!!!
Christer i Falköping
Det finns några arter, som jag vet. Men om det finns färgvarianter i dessa arterna vet jag inte.
Christer.
Mia, zon 3
Går det att ta sticklingar också?
kerstin z5-6
nej den gillade inte den varianten .. men det var kanske förökaren o inte sticklingen ..

Däremot gick sådd bra - kallstratifierad i minus ute i 6 v .. sen grodde de bra
estet
Hoppas, hoppas! Nu har fröna åkt ut...Det är den vinröda jag har.
estet
Ett frö grodde av fem! Hurra! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon