|
Verkar vara mååånga kattägare här. Är det inte vanligt att de ger sig på växter, t ex krukväxter. Äter upp dem. Går det att förena? Katter och växter - så att bägge kan få leva och frodas. Undrar jag som funderar både på katt och utökad växtodling.
kerstin z5-6
01-03-2005, 09:04
Jag har 5 st .. det är inga problem alls
kristerh
01-03-2005, 09:26
jag har inte heller problem, brukar ha en speciell kruka med kattgräs, den äter hon på men inget på någon annan blomma, det tråkiga är att gräset vissnar så fort, men nu senast köpte jag nåt hårt gräs som de säljer i kruka, mörkgrönt med "styva" strån den verkar hålla, och den duger att beta på. krister
Jag har för tillfället 12 katter och ingen av dem äter blommor, men kliver gärna omkring i fönstren och VÄLTER dem.... Mvh Fenja
Sulawesii
01-03-2005, 11:27
Har inga problem med vältningar, däremot så finns endel perforerade hoyablad..... inte många dock.
...min kisse är också väldigt väluppfostrad, vill gärna sitta i fönstret, så man får ju helt enkelt bereda plats för henne där hon vill sitta... ...därmot tycker hon nog att flaskliljan påminner liite för mycket om vanligt gräs... så den råkar illa ut...
Magnolia
01-03-2005, 15:19
Ampellilja tycks vara oemotståndligt! Och vissna blad på kardemummaplantan. Med sådana delikatesser i huset finns det ingen anledning för vår katt att ge sig på växter som vi människor värderar högre.
Trodde inte heller att det var nåt problem förrän jag upptäckte att katten bet av stänglarna på min Oncidium som jag var så glad åt att den skulle komma att blomma... Katten åkte ut med huvudet före  , men efter att ha flyttat krukan så har jag sett att det kommer nya stänglar som snart ska blomma  Men det är klart, han har ju bra utsikt från fönstret och en del blad kan va kul att leka med!....
Har 3 katter för tillfället,men inga större problem här heller.OK flaskliljan har det tuggats på ibland,men i stort sätt låter mina katter växterna vara i fred.
Låter ju till stor del positivt. Ni som har busiga kissar, hur försöker ni uppfostra dem att låta bli att äta på blommorna? Framgång/lönlöst? Min väninna hade katter som åt upp både växter och dagens post.
Magnolia
01-03-2005, 17:16
Jag tror att det är viktigt att ge katten lite spelrum. Om allt är förbjudet ger nog katten upp att försöka lydig och gör helt som den själv vill istället. Som sagt så ser vi till att det finns ampellilja på flera ställen i huset så att katten inte har anledning att ge sig på andra växter. Vad det gäller andra förhållningsregler så får katten inte: klösa på möbler, klättra på tv:n, gå på köksbordet eller på diskbänken. Annars är det fritt fram! Hon vet vad som gäller och det funkar för oss. Sedan har ju alla varelser sina egenheter och man behöver ju inte utmana ödet... Någon skinnsoffa blir det aldrig hos oss eftersom katten tror att en av hennes livsuppgifter är att bita och klösa ihjäl allt som luktar läder
mina kattter tuggar på mina elefeantfot träd , sen har dom dragit upp 2 st paprika plantor,såna små på 10 cm ca, och ätit upp toppen
dom går inte och rädda va?
Gunilla i Arboga
01-03-2005, 18:17
Ja, kissemisser och växter kan vara knepig kombination. Särskilt med innekatter. Just nu har jag två slöa kattfarbröder som är utekatter med egen ut/ingång. De skulle inte drömma om att tugga på inneväxter, de har nog av det som finns ute. MEN jag har en liten kattunge nu också. Hon far som en torped och river och tuggar på allt. Hon har en egen flasklilja som hon får äta upp. Tror inte att hon kommer att fortsätta med det sen när hon kommer att vara ute mer. Katter behöver ju äta strävt gräs emellanåt, så det är nog svårt att få dem att helt avstå från det nöjet. Men man kan skydda sina rariteter. Mina katter hatar apelsinskal ( särskilt efter att jag har klämt ihop det så det sprutat på nosen på kissen ) Sätt färska skal på blommpinnar hos den växt som du vill skydda. Eller stark parfym på bommulstussar. ( Funkar på Rådjur också....ute alltså...  ... )
CITAT (Magnolia @ 01-03-2005, 15:19) Ampellilja tycks vara oemotståndligt! Och vissna blad på kardemummaplantan. Med sådana delikatesser i huset finns det ingen anledning för vår katt att ge sig på växter som vi människor värderar högre. Lustigt att din katt ger sig på kardemumman, för jag har sk "fy-spray" som luktar just kardemumma! Helt underbart med nåt katterna avskyr, men som luktar ok för oss mänskor... En kattunge ett år var helt galen i sladdarna till datorn, men lite fyspray på dem så fick de vara ifred - iaf efter ett tag... till slut funkade det med att man bara viftade med flaskan...
mina katter är utekatter, men dom tuggar endå, har satt lite gräs idag, iof inget kattgräs man köper på låda men de e väl samma sak?
Gunilla i Arboga
01-03-2005, 19:24
Ja det där med kattgräs....... Om man kollar på en katt som är ute vad den själv väljer att tugga i sig, så ser man att den ( iaf. mina ) tar breda grova grässtrån, precis som ampellilja. Jag har sett att det säljs "kattgräs" som är vanlig korn (sädesslaget) Undras vilket kilopris det blir ?  Men det är klart, inne i en betongdjungel har man väl inte sett en bonde ens på vykort......... Men köp inte såntdär prydnadsgräs som man har till påsk, det kan endast duga som sovplats, säger kissen. Havre går bra också. Det är ju bra med sånt som man vet är ätbart, så slipper de små liven bli förgiftade på ev. giftiga krukväxter.
Har någon här varit med om eller hört talas om att en katt ätit så mycket av farliga krukväxter så att den blivit förgiftad? Jag undrar om inte djur har någonsorts nedärvd kunskap om sådant och undviker det intuitivt? Vore kul att höra om era erfarenheter. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 01-03-2005, 19:42) Har någon här varit med om eller hört talas om att en katt ätit så mycket av farliga krukväxter så att den blivit förgiftad? Jag undrar om inte djur har någonsorts nedärvd kunskap om sådant och undviker det intuitivt? Vore kul att höra om era erfarenheter. Mvh Fenja Gula växter brukar i allmänhet vara giftiga. Och hästar och kossor äter aldrig gula blommor t ex. Har hört att det är medfödd kunskap hos djur att undvika äta den färgen.
Lilla Selma
01-03-2005, 21:35
Hej på er! Två av mina tre kissar tuggar på ampellilja, olika slag av dracaena och yuccapalm - men inget annat. Särskilt roligt är naturligtvis att nappa sådana där små "rosetter" som ampelliljan får...  På sommaren tuggar de i sig gräs ute - kommer sedan in och spyr upp det! Ska testa att så lite gräs till dem tänkte jag... Hälsar Lilla Selma
 jag har inga problem alls me blommor o katter den här gullrankan har jag nu gjort om till amplar de blev tre stycken de e ju jättebra eller hur hibiskusen är stor o stark o har bra stam så den klarar sej en vanli vattenflaska me vatten sprej menar jag e bra till fostran dom vet precis va dom får o inte får men lite kul ska dom ha o när det faller en kruka brukar jag tänka va bra den va ändå så ful o blomman behövde en större ju
Härlig bild oldwolfie!! ..men skulle min katt sitta i gullrankan skulle den minsann få det hett om öronen....
Himmel så söta "blommor" du har i gullrankan Oldwolfie. Min Sessan har lucka där hon fritt går ut och in, aldrig några problem med smakprover på krukväxterna. CITAT en vanli vattenflaska me vatten sprej menar jag e bra till fostran dom vet precis va dom får o inte får men lite kul ska dom ha Även jag har använt sprayflaska med vatten, för att tala om att matbordet är förbjudet. I tre år har jag haft en snygg sprayflaska, som inte fungerar att spraya med, stående på matbordet. Den fungerar lika bra. Hon minns det hon lärde som källing.
Vår kattfröken tuggar på ormbunken, ampelliljan, och ett par andr ajag har numera slängt. Små blad samt blad som ser ut som gräs ha ren fantastiskt lockande effekt.
Här kommer ett nödknep: (förutom den oumbärliga sprayvattenflaskan som funkar för stunden den med) Ta citronjuice och smeta på där katten tuggar, så kommer den inte göra det förräns citronjuicen har försvunnit. Vår kisse hatar citronjuice, och när hon inte fattar vare sig milda ord, hårda ord, handfasthet, vattenspray, DÅ åker citronjuicen fram! Verkar inte som om växterna tar skada av det heller om man inte har på för mycket och för ofta.
CITAT (Lena N @ 01-03-2005, 22:09) I tre år har jag haft en snygg sprayflaska, som inte fungerar att spraya med, stående på matbordet. Den fungerar lika bra. Hon minns det hon lärde som källing.  Det är så roligt att se hur de fattar bara man tar fram vattensprutan; "jag vet, jag vet..." Men det funkar inte alltid här tyvärr. Inte är väl ormbunke giftigt?
jag är väldigt noga med vad jag har för växter hemma, pga mina katter, har dekorationsgfräs, men kan njuta av de själv då iställe, dra fingratrna genom gräs hade vart trevligt nu, bara massa snö ute
kristerh
02-03-2005, 09:43
CITAT (Castea @ 01-03-2005, 20:15) Gula växter brukar i allmänhet vara giftiga. Och hästar och kossor äter aldrig gula blommor t ex. Har hört att det är medfödd kunskap hos djur att undvika äta den färgen. Rådjuren brukar tugga i sig allt oavsett färg  fast det är ju klart de börjar mumsa innan det har visat sig någon färg, på tex tulpaner... krister
mollys_matte
02-03-2005, 19:11
CITAT (kiki @ 02-03-2005, 07:30) Vår kisse hatar citronjuice, och när hon inte fattar vare sig milda ord, hårda ord, handfasthet, vattenspray, DÅ åker citronjuicen fram! Hos mig skulle nog itne det funka, Molly dricker nämligen citronvatten om jag har det i ett glas... Det jag gjort med mina "tuggvänliga" växter är att jag blandat vinäger och vatten i sprayflaska, och duschat växterna med det, är inte skadligt för växterna, men Molly vill inte tugga på dem längre, för de smakar skunk! Det där me dgiftiga växter, jag har hört att hyacinter inte är bra för katter, och dem jag hade skulle kissen käka på i julas, så dem fick jag placera högt, vet itne hur falrigt det är, men Agria varnade om det på sin hemsida iaf...
Är det ingen som varit med om, eller hört talas om, att katt förgiftats av krukväxt så att den behövt veterinärvård? Skulle vara intressant med lite fakta för just nu är det mest gissningar och antaganden liksom... Missförstå mig rätt, jag har en massa katter och skulle gärna vilja veta? Mvh Fenja
*Felix matte*
02-03-2005, 19:36
När jag hade katt så la jag Aluminiumfolie på fönsterbänk där jag inte ville att Smulan skulle vara...(hon åt aldrig av växterna)...katter gillar inte folien och även när den togs bort efter ett par veckor så hoppade hon aldrig mer upp där. Jag testade också att lyfta upp henne men hon hoppade genast ner. Kanske värt att testa för er som vill ha krukor och växter oskadda.
Airamya
02-03-2005, 19:55
Min katt har aldrig tuggat på växterna men nu tror jag hon har varit här o smygläst för idag smakade hon lite försiktigt på en krukros (av allt här i världen  Ampelliljan struntar hon blankt i.) Försiktigt, försiktigt provade hon att tugga lite ytterst på ett rosblad. Tydligen gillade hon det för hon vågade ta lite mer, sen 'gosade' hon med den  Ni vet, strök huvudet mot den, på katters vis... Jag hämtade lite av kaninens pellets till henne istället så fick hon mumsa på det. Då 'glömde' hon rosen och jag får väl bara hoppas att hon inte fortsätter med sina smakprover...
Sulawesii
02-03-2005, 20:09
CITAT (Fenja @ 02-03-2005, 19:15) Är det ingen som varit med om, eller hört talas om, att katt förgiftats av krukväxt så att den behövt veterinärvård? Skulle vara intressant med lite fakta för just nu är det mest gissningar och antaganden liksom... Missförstå mig rätt, jag har en massa katter och skulle gärna vilja veta? Mvh Fenja Nä, har aldrig hört nåt sånt. Bara en massa om "kattsäkra" växter.
Sulawesii
02-03-2005, 20:12
CITAT (Airamya @ 02-03-2005, 19:55) Min katt har aldrig tuggat på växterna men nu tror jag hon har varit här o smygläst för idag smakade hon lite försiktigt på en krukros (av allt här i världen  Ampelliljan struntar hon blankt i.) Försiktigt, försiktigt provade hon att tugga lite ytterst på ett rosblad. Tydligen gillade hon det för hon vågade ta lite mer, sen 'gosade' hon med den  Ni vet, strök huvudet mot den, på katters vis... Jag hämtade lite av kaninens pellets till henne istället så fick hon mumsa på det. Då 'glömde' hon rosen och jag får väl bara hoppas att hon inte fortsätter med sina smakprover... Kanske är det våren..... Min tjockis kastade sig över min bricka med bebis-saintpaulior när jag satte ner dem på golvet för att vattna dem här om dagen. Inte för att äta, utan för att gosa ordentligt.
Gunilla i Arboga
02-03-2005, 22:13
Aha, nu har nog din katt dreserat dig......  ...... Såfort hon är lite hungrig vet hon vad hon ska göra...... jo gosa lite med dina blommor..... då kommer maten....  .... hi, hi,
Airamya
02-03-2005, 22:24
 Ja, kanske är det så... Jag är hädanefter en 'väldresserad' matte!  Kan just föreställa mig hur nöjd hon måste vara...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|