Full version: Fiskar i dammen?
ylle
Sitter här och drömmer om vår och sommar och nya projekt.
Jag vill så gärna ha fiskar i min pyttelilla damm. Den är en nedgrävd stor balja ca 50 cm djup och 50 cm i diameter (rund).
Är det möjligt?
Ja, det är det väl. Men jag har googlat på en massa damm och guldfisksidor. Frågorna kvarstår.
Blir det inte stekhett i en sådan damm varma sommardagar? Kokt fisk? Har tänkt ha flytande vattenväxter som ger skugga, typ andmat.
Måste man ha luftpump? Jag menar firrar klarar sig ju ute i naturen utan konstgjord syretillförsel, men är dammen för liten att få balans i?
Övervintringen är också en fråga. Dammen bottenfryser ju. Har funderat på att ha ev fiskar i en stor balja ute i mina föräldrars sommarstuga = frostfritt, men inte tillsyn varje vecka.
Finns det någon som kan berätta om sina erfarenheter blir jag glad.
kerstin z5-6
För mej känns det som om du borde utöka dammstorleken innan du skaffar fiskar ..Den blir för varm , fiskarna övergöder den osv osv
För mej känns det inte riktigt djurvänligt ...
kiki
Du hade kunnat ha haft guppi om det vore ett varmare klimat vi bodde i.
Grönblomman
CITAT (kiki @ 01-03-2005, 12:01)
Du hade kunnat ha haft guppi om det vore ett varmare klimat vi bodde i.

Guppy skulle nog med stor sannorlik i alla fall inte klara sig... Det är mycket tåliga fiskar, men.. nää tror inte det, även om klimatet var varmare..huh.gif

Det är sant att de inte har "konstgjord" syretillförsel, men i de allra, allra flesta vatten där "vanliga" fiskar lever rör sig vattnet, mer eller mindre, vilket gör naturlig syretillförsel. Det finns många sätt att tillföra syre, men just i dammar tror jag inte att det räcker med tillexempel ett syrefilter, eller vad det heter.

Vattnet får ju ingen cirkulation utan pump, osv.! ja veti17 hur mycket saker som inte fungerar rolleyes.gif

Ang "dammfiskar" är väll många av de fler vanliga, lättskötta arterna sådana som blir stora som fullvuxna, och man måste vad jag vet ha stor damm för att ha fiskar...?
Virgo
Njaä,

Det blir inte bra. Möjligtvis om det hela står i skugga mest hela tiden. En liten pump som rör runt o filtrerar behövs. Finns ju små fontänpumpar.
Ingen andmat , för det växer fort som fan och hela vattenytan blir en ogenomtränglig grön massa. Plantera en mininäckros och nåt gräsaktigt.
Fisk? Några svärdbärare (obs ingen svärdfisk) guppy eller platy, max 5-6st.
Och glöm inte att ta in dom innan det blir för kallt.
krukan
Vildguppi är tåligere än de förädlade varianterna med stora fenor. De finns ibland att köpa i akvarieaffärer.
ÅsaF
Det är absolut för litet för att ha guldfiskar i. Sen om man ska ha fisken kvar ute på vintern så krävs det värmare, pump och minst 1 1/2 meter djup damm. Det är nog bättre du satsar på flytväxter och liknande i din tunna istället. Det kan bli nog så fint. smile.gif
ylle
Ja, jag har insett att jag inte kan ha firrar i baljan smile.gif .
Men jag har någon sorts snäckor som överlever vintern. De är också fina husdjur! Antar att de lever på alger och sånt och håller vattnet klart och fint.
Väntar nu med spänning på om näckrosen har överlevt...
Pinup
Du skulle faktiskt kunna ha några små pansarmalar:-)

De andas inte med gälar, utan de tar luft vid ytan.
De finns en albino variant av metallpansarmal som säkert skulle vara efektfulla mot en mörkbotten.
De är tåliga, och skaffar du 2-3 st som är 2-3 cm stora, så funkar det nog jättebra.....

Det finns alltid kryphål i alla situationer biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon