Lever din katt ett trist och stillasittande liv?
Sätt den framför tv:n och den får ett nytt.
- Katter som tittar på tv blir gladare, piggare - och lever förmodligen längre, säger filmaren RJ Sorensen.
RJ vet vad han talar om. Även om han talar i egen sak. Han har gjort flera specialfilmer för katter. I USA har de sålt i över 100 000 ex.
Nu kommer kattfilmerna till Sverige
Massor av fåglar
För en ickekatt kan de te sig i enfaldigaste laget. Den ena visar några skränande koltrastar och kråkor. Den andra visar insekter - timme ut och timme in.
-Katterna gillar det här, de intar anfallsställning, pumpar med bakkroppen och väntar på det rätta tillfället, säger RJ.
-Hjärtfrekvensen går upp med 40-60 slag i minuten, katten blir helskärpt och kommer i form.
Han rekommenderar dock att alla lösa föremål tas bort kring tv:n.
Surkatt
-Katterna tenderar att bli väldigt upplivade - och tv:n väldigt uppvaktad, säger RJ.
Han kom på idén för 10 år sedan.
-Milo, min egen katt, var alltid sur när jag kom hem och hade varit borta länge. När vi hade blivit vänner igen var det dags för mig att åka bort på nytt.
Så där höll det på.
-Jag insåg att något måste göras.
RJ visade en video med fåglar för Milo. Och deras värld förändrades.
-Milo blev stormförtjust. Nu springer han direkt fram till tv:n för att "jaga" när jag plockar fram bilnycklarna.
Och när katten ledsnar på tv-tittandet?
-Då går han därifrån.
Fille tittade mer än Fox
Aftonbladet lät abessiniern Fille, 7, testa fågelvideon.
Först hände ingenting, Sedan blev han plötsligt väldigt intresserad.
Filles husse Mattias Kling, Aftonbladets hårdrocksexpert, analyserade reaktionerna:
-Det ser ut som om Fille skulle kunna ge filmen fyra plus.
Filles tvillingbrorsa Fox var däremot måttligt imponerad.
-Det kan ta lite tid i bland. Men över 90 procent av alla katter blir tv-frälsta när de tittar på mina filmer, säger RJ.
artikeln hämtad från aftonbladet
krister