kristerh
Lever din katt ett trist och stillasittande liv?
Sätt den framför tv:n och den får ett nytt.
- Katter som tittar på tv blir gladare, piggare - och lever förmodligen längre, säger filmaren RJ Sorensen.
RJ vet vad han talar om. Även om han talar i egen sak. Han har gjort flera specialfilmer för katter. I USA har de sålt i över 100 000 ex.
Nu kommer kattfilmerna till Sverige

Massor av fåglar
För en ickekatt kan de te sig i enfaldigaste laget. Den ena visar några skränande koltrastar och kråkor. Den andra visar insekter - timme ut och timme in.
-Katterna gillar det här, de intar anfallsställning, pumpar med bakkroppen och väntar på det rätta tillfället, säger RJ.
-Hjärtfrekvensen går upp med 40-60 slag i minuten, katten blir helskärpt och kommer i form.
Han rekommenderar dock att alla lösa föremål tas bort kring tv:n.

Surkatt
-Katterna tenderar att bli väldigt upplivade - och tv:n väldigt uppvaktad, säger RJ.
Han kom på idén för 10 år sedan.
-Milo, min egen katt, var alltid sur när jag kom hem och hade varit borta länge. När vi hade blivit vänner igen var det dags för mig att åka bort på nytt.
Så där höll det på.
-Jag insåg att något måste göras.
RJ visade en video med fåglar för Milo. Och deras värld förändrades.
-Milo blev stormförtjust. Nu springer han direkt fram till tv:n för att "jaga" när jag plockar fram bilnycklarna.

Och när katten ledsnar på tv-tittandet?
-Då går han därifrån.

Fille tittade mer än Fox
Aftonbladet lät abessiniern Fille, 7, testa fågelvideon.
Först hände ingenting, Sedan blev han plötsligt väldigt intresserad.
Filles husse Mattias Kling, Aftonbladets hårdrocksexpert, analyserade reaktionerna:
-Det ser ut som om Fille skulle kunna ge filmen fyra plus.
Filles tvillingbrorsa Fox var däremot måttligt imponerad.
-Det kan ta lite tid i bland. Men över 90 procent av alla katter blir tv-frälsta när de tittar på mina filmer, säger RJ.

artikeln hämtad från aftonbladet
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Måste man köpa speciella filmer till djuren?

För hunden här räcker det med att titta på vanlig TV. Hon gillar program som zoomar in djuren och inte människorna ex. Battersea dogshome var kul (har dock slutat gå på tv) + vissa avsnitt av veterinärerna, djursjukhuset och hundjobb är kul, hon vill titta på katter och hundar är det för mycket människor eller andra djur går hon. +Hon verkar också gilla att titta på discovery, lejon, tigrar, geparder och liknande är mycket intressanta (hon kanske tror att det är katter och hundar för hon har ju aldrig sett de djuren i verkligheten).
Airamya
Ja jösses... Det finns ingen hejd på tv-utvecklingen gör det? Jag har hört talas om att bredda sin kundkrets men att vända sig till katter som potentiella konsumenter!? laugh.gif Jo jo, jag förstår att det är vi kattägare som ska hosta fram pengar men tanken på konsumerande katter fastnade i mitt huvud... tongue.gif
Min katt föredrar att titta ut genom fönstret, därute finns det alltid nåt som rör sig och har hon riktig tur kan det t o m landa en fågel precis utanför... smile.gif
Hunden som jag är dagmatte åt (Rex) gillar dock att se på TV, precis som Åsas.
Nu ska jag ta itu med städningen igen, glatt flinande åt bilden i mitt huvud (de konsumerande katterna... måste klura ut hur de ska tjäna pengar för att kunna handla allt de vill ha... de kanske kommer att slå sig in på köttmarknaden? Mars-katts-bordeller? Sälja nyfångade råttor till pizzerior (klassisk vandringssägen)? Ja, nu fick jag lite att fundera på... biggrin.gif ) Har jag lyckats skapa en parantes i parantesen nu igen? *suck*
kristerh
CITAT (Airamya @ 01-03-2005, 12:10)
måste klura ut hur de ska tjäna pengar för att kunna handla allt de vill ha...

Du får väl ge katten veckopeng wink.gif biggrin.gif tror att den där filmen skulle göra succe hemma hos mig, så fort det är fåglar på tv så kommer katten ångande... fast jag har hängt ut fågelmatare utanför fönstret så där ligger hon o glor hela dagen. (på insidan)
krister
Caprice
Jag hörde för några veckor sedan när Charlotte i P5 pratade med någon om denna film.. Charlotte var tveksam, och den andre personen skulle testa på sina katter om det verkligen funkade..

Och det gjorde den..! Katten var som klistrad framför tv:n, helt faschinerad...

Otroligt fånigt egentligen, men jag skulle kunna tänka mej att köpa en film, om det är rimligt pris... smile.gif

Utanför vårt ena fönster har vi ett äppelträd ganska nära, och där brukar småfåglar sitta... Självklart är det där jag bla hänger ut mat till dem...

Katterna sitter på första parkett och tuggar med munnen.. laugh.gif laugh.gif

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon