Full version: Bläckfisk
mulle
Vad gör man då man har köpt en färskfångad bläckfisk och vill steka (inte fritera) den?
Skärs någon del bort?
Ska kropp och tentakler, som ju har lite olika konsistens, stekas tillsammans eller var för sig?
Stektid?
Kryddor?
Annat för en novis att tänka på?
Jag reser till Madeira i slutet av april och bor i lägenhetshotell (med en enkel liten kokvrå) ett stenkast från saluhallen.
Eftersom jag älskar bläckfisk skulle det vara roligt att försöka tillreda den här läckerheten själv.
Mulle
yla
CITAT (mulle @ 01-03-2005, 10:19)
Vad gör man då man har köpt en färskfångad bläckfisk och vill steka (inte fritera) den?
Skärs någon del bort?
Ska kropp och tentakler, som ju har lite olika konsistens, stekas tillsammans eller var för sig?
Stektid?
Kryddor?
Annat för en novis att tänka på?
Jag reser till Madeira i slutet av april och bor i lägenhetshotell (med en enkel liten kokvrå) ett stenkast från saluhallen.
Eftersom jag älskar bläckfisk skulle det vara roligt att försöka tillreda den här läckerheten själv.
Mulle

gå in o ställ din fråga på receptbanken där kanske de e nån som vet rolleyes.gif receptbanken
KURT
Instruktioner för rensning: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=11778&a=185392

Annars har jag lärt mig att man skall steka bläckfisk mycket snabbt, eller mycket länge. Steker man den någonstans där emellan blir det lätt gummiartad konsistens.
mulle
Tack, Kurt, för länken till SVT. Det var en utförlig och tydligen beskrivning!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon