Full version: Rankspenat
mulle
Jag har en underbar rankspenat och behöver ytterligare en planta.
Kan min nuvarande klättrare delas i vår utan att plantan tar skada?
Har någon erfarenhet av detta?
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
Det sitter säkert frön kvar i Rankspenat som du kan fröså och förvara sådden ute, annars så finner du småplantor runt den till våren. / Helen
Eva i Skåne
Jag efterlyste först en beskrivning och bild här, men nu har jag sökt lite själv .

Om jag fattat rätt så är det spenat att äta, som vanlig bladspenat, men att den klättrar och är perenn. Är det rätt?

Jag hittade inga bilder som var särskilt tydliga, men det låter lite intressant. Berätta gärna mera, ni som har erfarenhet.

smile.gif
mulle
Min rankspenat har på sex år inte producerat den minsta lilla nya planta - kanske en steril variant?
Dessutom ska jag ha en vår helt utan frösådder (för många inplanerade resor) ...
Ingen som har erfarenhet av delning?
Eller - vet ni om någon i Stockholmsområdet säljer plantor? I Finland är det jättesvårt att få tag i rankspenaten.
Mulle
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Eva i Skåne @ 01-03-2005, 14:43)
Jag efterlyste först en beskrivning och bild här, men nu har jag sökt lite själv .

Om jag fattat rätt så är det spenat att äta, som vanlig bladspenat, men att den klättrar och är perenn. Är det rätt?

Jag hittade inga bilder som var särskilt tydliga, men det låter lite intressant. Berätta gärna mera, ni som har erfarenhet.

smile.gif

Har ingen rankspenat själv men vill ha, jag försöker bara komma på vart jag ska få plats med en i trädgården.

Här kan man läsa lite om den på Runåbergs hemsida
http://www.runabergsfroer.se/asp/Main.asp?...gid=55&kat=gron

Såhär står det under sådd hos runåbergs

"SÅDD: De små, blänkande svarta fröna är ibland tröga att gro. Helst ska de sås ytligt på hösten, mycket tidigt på våren eller stratifieras i kylen några veckor. Den lilla plantan växer sakta det första året. Men ha tålamod. Redan nästa år är den en planta som kan täcka flera kvadratmeter och måste ha något att klättra på. Det går också att föröka den med försiktig delning av rotskott."

Så visst verkar det gå bra att dela den ifall man är försiktig.

Tyvärr verkar Runåbergs ha ont om fröer iår för det står att de inte kan leverera rankspenatfröer 2005.

Det vetenskapliga namnet på växten är Hablitzia tamnoides. Man kan hitta lite fler bilder ifall man söker på det vetenskapliga namnet.

http://images.google.se/images?q=Hablitzia...lr=&sa=N&tab=wi
mulle
Eva, rankspenat är en underbar växt!
För det första har du spenatråvara långt före den "vanliga" i grönsakslandet har tittat upp.
Spenaten smakar helt OK.
För det andra är rankspenaten en mycket duktig klättrare och vacker då den är översållad med sina gröngula blommor. Den påminner om daggkåpan då den blommar.
Den täcker också snabbt in sin spaljé varje försommar.
Jag tycker så mycket om rankspenaten att jag vill låta en planta flytta ut i prydnadsdelen av trädgården.
Det enda jag inte begriper är varför den ska vara så svår att få tag på...
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
Jag tycker att fröså Rankspenaten (Hablitzia tamnoides) är väldigt enkelt. Jag sår i januari, ställer ute och fröna gror april/maj månadsskifte. Plantorna blir mellan ½-1m första sommaren, för att andra sommaren bli till sin fulla längd. Om man har en på var sin sida om en portal, så täcker den portalen under sommaren, man kan även bara ha den klättrande runt någon vacker stolpe, gren, mitt i rabatten, min klättrar på ett armeringsjärn. Tyvärr så har jag gett bort alla mina frön som jag hade plockat in, men ifall någon är intresserad och vill, kan jag gå ut och kolla ifall det inte finns kvar lite frön. Maila mig bara! / Helen
Eva i Skåne
Det låter helt klart intressant tongue.gif smile.gif

Ska den växa helt i sol? Jag antar det.
Vissnar den ner helt över vintern?

Har skickat PM till dig Helen wub.gif
Stephen
Rankspinat fikk jeg for ca. 4-5 år siden fra Sverige. Planten er ikke bare tidlig, men ekstremt tidlig. Første året høstet vi faktisk i 3 omganger i løpet av april måned! Ja, den visner helt ned om vinteren. Jeg synes at det er merkelig at denne planten ikke er mer kjent ut i verden. Det ser ut til at den er bare dyrket i Sverige og Finland. I de største oppslagsverkene om spiselige planter ser det ut som om planten mangler helt - feks. Plants for a Future (PFAF) Internett databasen (7300 planter) og Stephen Facciola's Cornucopia II (over 3,000 arter) heller ikke ha med Hablitzia. Heller ikke kan den skaffes i planteskolene i UK (RHS Plant Finder).

Det er utrolig at en så spennende matplante er nesten uoppdaget!

Det ville vært interessant å vite om planten brukes til mat hvor den finnes viltvoksende (Kaukasus, tror jeg). Jeg spurte Lena Israelsson om dette for et par år siden, men hun visste ikke sikkert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon