Full version: Flytta barrväxter
MariaH
I min nya och kala trädgård växer två thujor (ca1,5 m) uppklämda mot husväggen och en söt liten sockertoppsgran (ca 0,5 m) inklämd mellan staket och häggmispelhäcken.
Kan jag flytta dem, tex ut på gräsmattan till en planerad rabatt el buskage? Har de djupa rötter?
Likaså en inklämd shersminbuske på 1,5 m. Den måste väl gå att flytta?
Bor i zon 3.
Cilla
Thujor är jag dålig på, men gran har jag erfarenhet av. De är svåra att flytta även som små. När de är så små som 0,5 meter har de oftast en lite djupare pålrot rätt ned, men börjar också sträcka ut rötterna till det breda som de vill ha som lite äldre.

Förbered den nya gropen först. Blanda befintlig jord med mylla (brunnen kompost, löv etc) så att den blir luftig. Vattna i gropen och låt vattnet sjunka ned. Skär med skarpa spadsnitt ned i en ring runt granen och förbered dig på att gräva ca 1 meter djupt. Eller: räfsa upp marken runt granen så att du ser dess vidsträckta rötter, kamma jorden så att du får med så många och så fina rötter som möjligt och ta den nedåtgående roten med spaden.

Sätt ned granen i samma väderstreck som den stod - granar gillar inte alls att byta väderstreck. Vattna rejält och stötta om det behövs.

Shersminen är tåligare, den brukar kunna etablera nya rötter villigare. Skär runt med skarp spade så stor jordklump som möjligt och håll blött i nya gropen.
annikka
CITAT (MariaH @ 10-03-2003, 20:14)
I min nya och kala trädgård växer två thujor (ca1,5 m) uppklämda mot husväggen och en söt liten sockertoppsgran (ca 0,5 m) inklämd mellan staket och häggmispelhäcken.
Kan jag flytta dem, tex ut på gräsmattan till en planerad rabatt el buskage? Har de djupa rötter?
Likaså en inklämd shersminbuske på 1,5 m. Den måste väl gå att flytta?
Bor i zon 3.

det är inga problem att flytta tujor, roten är ganska stor och den tar inte så stor skada om man inte får upp hel rot systemet. jag har planterat mina endast i lerjord på 1,5m. hög vall för insynsskydd. och dom är täta o' fina

mvh. annikka (z.III)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon