Ewa L
Efter alla förföriska inlägg om rosor föll alltså även jag och beställde rosor från Hortogreen för att fylla upp ett område på cirka 2,5 x 1,5 meter + en slänt.
(3 st av vardera Westerland, Iceberg, Karen Blixen, Flora Danica + Swany i slänten.)

Plätten är idag gräsbevuxen. Det enda som är värt att spara är en massa snödroppar som jag tänkte flytta "in-the-green".

Nu har eftertankens kranka blekhet slagit till. unsure.gif
Kommer rosorna barrotade? Vad gör jag med dem medans jag gräver om de kommer tidigare än att jag har hunnit göra i ordning platsen? Inser att jag borde gjort det i höstas, men all planering sker här på vintern.

Hade bara tänkt skala av grässulan, lägga på matta och göra hål för varje ros. Lite godis i botten? Hur djupt måste de planteras?
kristerh
jag brukar gräva en rejäl grop som jag blandar planteringsjord och kögödsel i, samt fyller med vatten, om rosorna är barrotade sätt dem i en hink vatten några timmar innan sedan är det bara att plantera och vattna mycket.
krister
Kajsa
Jag har själv beställt rosor och stamrosor av Hortogreen i vår, man fick själv bestämma när man ville ha dom, tog första två veckorna i april. Skriv ett meddelande till dom och säg när du vill ha dom, frakten skulle komma hem till dörren. Tror rosorna kommer barrotade ( ställ i vatten många timmar först ) Gräv bort skruttig jord, rensa ev bort ogräs, rosorna ska ha från 50- 80 cm djup, Westerland som är buskrosor kan du ta djupare hål till och blanda bra matjord med välbrunnen gödsel. Brukar ta ett par nävar benmjöl i botten när jag sätter i rosen, långsam näring, runt rosen måste det vara öppen jord, inte gräsmattan för nära. Vattna mycket i sommar om det blir torrt.
mulle
Har du en havsstrand i närheten? Jag brukar täcka runt både rosor och annat med ett lager tång. Håller fukten bättre och är mums för växterna.
Mulle
Ewa L
CITAT (kristerh @ 01-03-2005, 13:18)
om rosorna är barrotade sätt dem i en hink vatten några timmar innan sedan är det bara att plantera och vattna mycket.

Hur snabbt tror du jag gräver? tongue.gif En sådan stor yta kommer att ta mig betydligt mer än ett par timmar, snarare dagar.
Frågan är alltså hur länge de kan stå där i hinken.

Kajsa!
Hur sent kan jag plantera? Zon ~3. Har också varit inne på att ändra ankomsttid nämligen. Så kan jag ju räkna bakifrån och beräkna 1 vecka för markberedning + 3 dagar för att kurera ryggskottet. laugh.gif biggrin.gif
Någon gräsmatta blir inte kvar. Alt skall bort.
Ewa L
CITAT (mulle @ 01-03-2005, 16:01)
Har du en havsstrand i närheten? Jag brukar täcka runt både rosor och annat med ett lager tång. Håller fukten bättre och är mums för växterna.
Mulle

Tyvärr, inte en gnutta hav i närheten.

Jag saknar vårt hus på Lemland enormt! Vi hade det i massor av år med 2 km utsikt över gattet mot Finland. Men, tyvärr det var något jag tvingades lämna i samband med skilsmässan.

Åland är underbart!!!!!! wub.gif
Kajsa
Dom säljer barrotade hos trädgårdsmästarna hela april kanske i maj, sedan börjar dom grönska i buntarna. Försök få dom i backen under april, du behöver inget gym nu under våren biggrin.gif Hur länge kan dom stå i vatten, i höstas satte jag rosor som stog i vatten ett dygn för jag hann inte med. Men 2 dygn i vatten borde gå, men osäker??? Så all gräsmatta ska bort, sedan blir det nog jättefint, ta fam. till hjälp. Härliga rosor du valt, Swany blev jag så förtjust i så jag köpte till i höstas, bred och svagrosa mmm och Westerland är underbar med den färgen.

Swany, blev en favorit
Kajsa
Annars gräver du ner rosorna tillfälligt i grönsakslandet, där kan dom stå ett par veckor utan problem tills du är klar. Eller annan öppen jord.
kerstin z5-6
Det är inget problem-snarare en fördel att krukodla rosor som kommer barrotat , en två v innan plantering -Gärna med frostdukar över om de står ute -eller i växthus -Gurun Dag( som skriver rosböcker) gör så med sina -för att de ska få en tidig start o ge många fina rosor redan första säsongen ....
I söder kan man ju höstplatera för att få igång dem tidigt ,
bor man i norr -eller har man nyss blivit rostok .. måste man vårplantera o då ska detta vara en bra metod ..
Dessutom kan man gräva saaakta ....
Vore jag du skulle jag inte nöja mig med "hål"
Rosor är mer som buskar o träd ..
en rejäl grop -50 cm -x50 cm .. hellre vid o stor än djupt till Kina ..
fast du måste ju får ner ympstället 10-15 cm under backen ..
Det låter tungt men är det enda sättet att få en optimalt växande ros
Lucker jord inte bara i den omedelbara närheten ....
Fina rosor du valt !De blir glada åt kodynga på toppen ..
Susanna
Nu förstår jag varför de tre rosor jag hittat i trädgården inte växer så bra. De står i skuggan av ett 10 meter högt träd och i den gamla rabatten har gräset tagit över helt. Blir till att gräva om i vår. Borde jag flytta rosorna till en soligare plats? (Nu har de sol fram till 10 på förmiddagen...) Är det möjligt att flytta rosor som stått länge på samma plats? (de är inte speciellt stora, c:a 60 cm höga och inte särskilt breda. Vet inte hur gamla de är men de fanns där när jag köpte huset för tre år sedan)

Många av er beställer rosor långt i förväg, betyder det att det är svårt att få tag på de sorter man vill ha?

Bra planteringstips Kerstin!
Sommartorparn
Beror på vilka sorter det är. Vissa sorter trivs i skugga. Däremot att göra lite fritt från vegetation runt omkring dom är alltid bra. Och gödsla. Med tanke på att dom är så små så är det troligt att dom är rabattrosor. Rabattrosor har större krav på att ha fritt omkring sig än buskrosor som kan växa mitt bland gräs och buskage. Vore intressant att veta vad det är för ena.

Flytta går bra. Jag har flyttat jättestora rosor. Men det tar ett par år innan dom hämtar sig. Vår eller sen höst är bäst. Och så vattna mycket.

http://www.rosenposten.dk

Gå in på "Rosenöversikt". Här kan göra en "avancerad sökning" efter "skuggtåliga" rosor. Du kan också söka på "halvskugga". Om dina rosor inte finns med på dessa listor kan de behöva flyttas till ett soligare ställe.
kerstin z5-6
Skugga brukar beskrivas som mindre än tre timmars sol / dag
-Rosor överlever .. men att påstå att de trivs tror jag inte man kan göra med någon sort .. o varför -när det finns så många vackra perenner -höga låga mellan o klättrande som vill ha skugga ?

Halvskugga -sol 3-6 timmar -här går de att sätta de sk "Skuggtåliga" rosorna .. om man bor i högre zoner avråder jag ändå -de blir inte som du tänkt dig mot norr ..
Sol - 6 timmar o mer - de flesta rosor utvecklas optimalt
Inga rosor gillas att tryckas mot heta väggar i vindstilla miljö, men kan stå ut om vattentillgången är god .
Klätterrosor med klen zon -i viss mån undantagna om de skyddas från vårsol.

Alla rosor oavsett ålder går att flytta /vår / höst -bäst på hösten när de avmognat i söder .... i norr vår -Gräv djupare än du tror ...

Inväxt gräs .. ingen bra ide annat än med mycket tåliga buskrosor av gammaldags slag som Albarosor tex .. jag skulle aldrig tillåta gräsmatta att invadera mina rosor dock .. möjligtvis Hansarosorna ..
men de är styvmoderligt beh här.
smile.gif
Stora träd -särskilt björk suger enorma mängder vatten .. gillas inte , medan äppelträd , kan gå bra o bli väldigt fina med klätterrosor .

varför vi beställer ? laugh.gif
pris , galenskap ? , datorer som beställer själva , åtkomst eller trist sortiment i närheten -samt frestande förslag från andra rostok är några skäl blink.gif laugh.gif biggrin.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-03-2005, 21:56)
varför vi beställer ? laugh.gif
pris , galenskap ? , datorer som beställer själva , åtkomst eller trist sortiment i närheten -samt frestande förslag från andra rostok är några skäl blink.gif laugh.gif biggrin.gif

Jag gissar mest på att det är en bug i systemet...alltså datorerna som beställer själva laugh.gif laugh.gif

+ en måttlig dos med galenskap förstås och kanske lite dumhet eftersom vi inte vet hur man åtgärdar detta fel på datorn wacko.gif
Ewa L
Tack alla, men framförallt Kerstin som gav mig precis det svar jag kunde önska. Även om jag faktiskt inte kom på det själv... Att kruka dem i några veckor för att slippa stress. wub.gif

Dessutom tror jag att jag gräver upp hela ytan istället för groparna. Kommer jag inte tillräckligt djupt — finns enormt med sten har jag upptäckt vid andra grävningar — får jag istället höja hela partiet.
För att ge en bild av hur jag tänkt och vari problemet ligger:

Själva "plätten" där rosorna skall planteras är alltså där de två människorna sitter högst upp på bilden. Slänten ner skall Swany få ta över hade jag tänkt. Hur jag skall lösa det utan att jorden rinner ner, hmmm. unsure.gif Det fixar sig nog.
kerstin z5-6
Vilken söt vovve !
jag håller på med något liknande -en slänt -
väldig våt o lerjord .. Har höjt upp i stället
såhär

eller träkantad

ytterligare en sorts rosplantering smile.gif
Ewa L
Kerstin!
Tico tackar och bugar för komplimangen.

Den trädkantade på den bild nr 2 — vad är det för material? Vanligt virke som du målat? Impregnerat?

Som du ser är min slänt väldigt brant nedanför platån. Men en liknande kant, ordentligt nergrävd och som sticker upp en liten bit ner på slänten för att binda jorden, men inte högre än att Swany slingrar över tror jag det blir det ultimata. Sedan fylla upp med bra jord.

Stenar skulle ju vara det snyggaste, men jag orkar inte kånka dem dessvärre!
kerstin z5-6
Det är vanliga plankor av tjockare slag impregnerade med ren linoljefärg - den kör jag med överallt .. flagnar inte .. bleknar -går att borsta av o måla om utan skraap ..(som jag haaatar )pallar rätt många år trots jordkontakt

Här finns make med traktor o son som styr grundstenarna .. men under rusliga protester.. får ligga lågt med nyanläggning i sommar .. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon