Full version: hmhm kalanoche
yla

nu blommar den igen
o den har jag då inte skött om speciellt bra
den står i farstun o får vatten väldigt sällan o den fryser säkert ibland också så den gillar hårda tag
MEN vad ska jag göra me den
ska jag plantera om den nu efter att den faktiskt inte fått nått i två tre år
o ska jag klippa den o isåfalll hur
o kan jag då göra sticklingar av de jag klipper bort o isåfall undrar jag om dom vill stå i jord eller vatten
o kanske nån vill ha ett skott
den har flera färger som synes

många svar hoppas jag få rolleyes.gif
Kajsa
Jättesöt, man kan klippa toppsticklingar låta dom torka någon dag och sedan sätta skotten i såjord. Tror den heter klockkalanchoe.
Zazu
vet att den heter klockkalanchoë på svenska men har inte det latrinska i huvvet.
om det blir några sticklingar så är jag intresserad wink.gif wink.gif *blinkblink*
Ina
CITAT (Zazu @ 01-03-2005, 20:20)
vet att den heter klockkalanchoë på svenska men har inte det latrinska i huvvet.

Latrinska? blink.gif biggrin.gif

Vansinnigt söt kalanchoe - är nog rätt lätt att ta sticklingar av såvitt jag vet! smile.gif
yla
buskar den sej sen då eller för annars kanske man inte ska knipsa av den
jag vill ju veta va som e bäst för den
ohmy.gif
zazu
skicka adressen i pm så ska jag skicka en bit av blomman till dej sen då vädret e lite bättre
men som sgt den e tålig
Fenja
Det finns en hel del olika: Kakachoe Magic Bells, K. Freedombells och K. Bells till exempel. Vet inte vilken det är som Oldwolfie har.

*fniss* Jag kan ett latrinskt namn: Majabaja!! laugh.gif
Mvh
Fenja
kiki
Jag har en kalanchoe eller vare heter, som jag fick i present som liten liten blomma en gång, som hade vääärldens sötaste blommor. Den vill jag få att blomma igen. Läste i en blomaffär att den skulle ha oavbruten 14 timmars natt i minst 6 veckor, så jag släpade den där j*kla blomman i n och ut ur ett skåp nån vecka tills jag tröttnade på det´. Och inga knoppar.

Blommar dfe aldrig igen av sig själv`? Min farmors blommar jämt tycker jag.
yla
jamen kiki min har alltså knappt fått nån omvårdnad alls o den blommar igen o igen
den ska nog torka upp ordetligt på gränsen till död imellan varven o den ska nog stå kallt på vintern men ljust
o i morgonsol för de har min så på sommaren får den de aldrig för varmt i farstun
men som sagt ska man klippa eller inte det vet jag inte ännu
men jag ska nog ge den lite ny jord o ny kruka o klippa lite för o se om den buskar till sej lite men de får bli efter blommningen som alltså kom igång i februari
kiki
mad.gif

Nu ska den inte få en vänlig gest av mig mer. Så det så.
yla
CITAT (kiki @ 02-03-2005, 22:09)
mad.gif

Nu ska den inte få en vänlig gest av mig mer. Så det så.

hoppas den klarar sej sad.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 02-03-2005, 09:56)
jamen kiki  min har alltså knappt fått nån omvårdnad alls  o den  blommar igen o igen
den  ska nog torka upp  ordetligt  på gränsen  till död imellan varven  o  den  ska nog stå kallt  på  vintern men ljust
o  i morgonsol för de har  min så på sommaren får den de aldrig för varmt i farstun
men  som sagt  ska man klippa  eller inte  det vet jag inte  ännu
men  jag ska  nog ge den lite  ny  jord  o ny kruka  o  klippa  lite  för  o se om den buskar till sej lite  men de får  bli efter  blommningen som alltså kom igång  i februari

Låter ju nästan som den skulle passa perfekt i arbetsrummet här...norrläge, avstängt element...lite morronsol och ofta bortglömd vad gäller vattning tongue.gif
Kanske får man tigga en liten stickling om det blir över och när väderleken tillåter blink.gif sleep.gif tongue.gif
kiki
CITAT (oldwolfie @ 02-03-2005, 22:15)
hoppas den klarar sej sad.gif

Jag stod och tittade surt på den igår kväll och tänkte vara hård och inte ge den vatten men så såg den lite ledsen ut så då fick den sig en slurk i alla fall. Då blev den glad.
yla
CITAT (Felix matte @ 02-03-2005, 22:25)
CITAT (oldwolfie @ 02-03-2005, 09:56)
jamen kiki  min har alltså knappt fått nån omvårdnad alls  o den  blommar igen o igen
den  ska nog torka upp  ordetligt  på gränsen  till död imellan varven  o  den  ska nog stå kallt  på  vintern men ljust
o  i morgonsol för de har  min så på sommaren får den de aldrig för varmt i farstun
men  som sagt  ska man klippa  eller inte  det vet jag inte  ännu
men  jag ska  nog ge den lite  ny  jord  o ny kruka  o  klippa  lite  för  o se om den buskar till sej lite  men de får  bli efter  blommningen som alltså kom igång  i februari

Låter ju nästan som den skulle passa perfekt i arbetsrummet här...norrläge, avstängt element...lite morronsol och ofta bortglömd vad gäller vattning tongue.gif
Kanske får man tigga en liten stickling om det blir över och när väderleken tillåter blink.gif sleep.gif tongue.gif

japp ni e uppskrivna båda nu för att få bebisar då de blir väder på det här sättet kommer den automatiskt bli tuktad jättebra att få skicka vidare också o sen höra hur de går me den

bra kiki de e klart att du inte kan börja så där direkt att vara hård
mjuka linjen e ju bra eller hur
Zazu
nu kom jag på vad den hette! kalanchoë porphyrocalyx, klockkalanchoë
yla
bra då vet vi vaden heter o den blommar o blommar hela tiden den e jättefin o snart ska de nog gå o skicka sticklingar
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 16-03-2005, 17:50)
o snart ska de nog gå o skicka sticklingar

Inte hit ännu på ett tag ohmy.gif tongue.gif
blommar hela tiden wub.gif
yla
Felix matte o Daniel
idag åker era skott iväg me snigelposten
så imorgon bör dom vara framme

berätta sen hur de går me dom
ni får en stor bit så kan ni nog klippa flera skott o få lite buskigt på direkten

kramisar från birgitta
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 22-05-2005, 10:17)
Felix matte  o  Daniel
idag  åker  era  skott iväg me  snigelposten
så imorgon bör dom vara  framme

berätta sen hur  de går  me dom
ni får en stor bit så kan ni nog klippa  flera  skott o  få lite buskigt  på direkten

kramisar  från birgitta

Väntar på brevis imorgon. wub.gif
lovar att rapportera.
Zazu
nu har den kommit, vilken STOR stickling, den blir det många av biggrin.gif
tackar!

mvh zazu
yla
härligt då har posten funkat åt ditt håll iallafall rolleyes.gif

de e roligare att få flera så de blir lite mer i krukan eller hur
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2005, 18:59)
härligt  då  har  posten  funkat  åt  ditt håll iallafall rolleyes.gif

de e  roligare  att  få  flera  så  de  blir  lite  mer i krukan  eller hur

Brevbärarn ringde på biggrin.gif ... postgången ser ut att fungera perfekt biggrin.gif
Tack Birgitta! wub.gif

jag har satt ett par i jord i kruka och ett par i vatten...Vilket är rätt?
yla
ingen aning vilket som e rätt men jag satte de jag klippte av rakt ner i jord o hoppas på de
man kan ju se att den har liksom luftrötter så dom passar nog fint direkt i jord nå nu håller vi tummar o tår för att dom klarar sej eller hur
fick ni loss all tejpen laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2005, 23:17)
ingen aning  vilket som   e rätt men jag satte  de  jag klippte av rakt ner i jord  o hoppas  på de  
man kan  ju se att den har  liksom luftrötter  så dom passar  nog fint direkt i jord  nå nu håller  vi tummar o tår  för att dom klarar sej eller hur
fick ni loss  all tejpen  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Tejpen?... Japp!... har ju bra saxar och knivar. biggrin.gif

Brevbäraren var så glad över att få överräcka levande växt wub.gif

Vi har förmånen att ha samma "brevis" i en massa år... han tar alltid med sig "stora försändelser" för han vet att vi är hemma när han kommer. wub.gif
yla
han undrade nog va de för en tok som skickat de där paketet ,, va ?
fullt me tejp o lite fuktigt
jaja oså använder jag ju gamla brev o skickar i de e ju bra o återanvända laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (oldwolfie @ 23-05-2005, 23:38)
han undrade  nog va de  för  en tok  som skickat  de  där paketet ,, va ?
fullt  me  tejp o lite fuktigt
jaja   oså använder jag  ju gamla  brev o skickar  i de  e  ju bra o återanvända laugh.gif  :lol:

Inte alls... han är ju bara alldeles för snäll och omtänksam vår "brevis" och så är det ju så att han lärt känna oss eftersom vi bott här i drygt 27 år. wub.gif
yla
mysigt me en sån brevis våran förra va suverän men den nya hon kan inte läsa riktigt så breven hamnar lite hur som helst
heter man samma efternamn som nån så kan man va säker på o inte få sitt brev för de får nån annan o som tur e e de min mammma här hon bor på en annan gata men de spelar visst ingen roll
undrar hur de e för dom som heter andersson eller nåt annat vanligt
morr jag vill ha tebax min gamla brevis sad.gif

konstigt att en me dysleksi kan få ett sånt jobb o dom e medvetna om att hon har de o ändå?? de borde ju finnas nåt bättre för henne måste u vara frustrerande att göra fel hela tiden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon