Full version: Förebyggande?
Lady Hamilton
Hej här står jag nu och tittar på mina ca 400 nysådda plantor. 20-tal fuchior och 30-tal pelargoner o ett antal ny planterade ängla- sticklingar m.m. Och tanken slog mig blink.gif

Tänk om jag skulle få ohyra på allt detta! sad.gif Jag skulle gråta ihjäl mig.

Hur gör ni? unsure.gif Gör ni något i förebyggande syfte, typ blandar eller vattnar i jorden med något eller väntar ni tills ni ev. upptäcker ett angrepp?

I fjol odlade jag inte fullt så mycket o hade inga problem men min kompis förlorade nästan alla sin fuchior av spinnangrepp.
Fenja
Jag ger inget förebyggande till vare sig fröplantor eller sticklingar. Däremot kollar jag genom dem dagligen så att jag tidigt kan upptäcka och isolera eventuella angrepp. Jag brukar har tur och klara mina plator bra. Tror att det tillhör ovanligheterna att hela sådder går till spillo om man håller ögonen öppna.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Haver Hamilton fläkt ? Om inte är en sådan ett mkt bra inköp ..
Lady Hamilton
wink.gif Nja............ D.v.s. jag har två element som har inbyggd fläkt
o de låter jag gå både med o utan värme, men de slår ju av o på
lite som de vill

Gills det? unsure.gif
Annars kan jag inte för tillfället koppla in något mera elektriskt för
att "propparna" går i halva huset lite nu å då.

(Men jag är medveten om var felet ligger, har bara inte råd just nu att låta någon elektrikere koppla om "systemet")
kerstin z5-6
Efter ett tag, är fläkt nästan lika viktig som ljus -det går fint med en som blåser sval luft -bara de rörs lite i luften kring plantorna
LenaTuring
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-03-2005, 22:06)
Haver Hamilton fläkt ? Om inte är en sådan ett mkt bra inköp ..

okunnig i detta med fläkt..........på vilket sätt motverkar den ohyra? Blir klimatet runt plantan mindre gynnsamt för ohyran eller?
kerstin z5-6
Ja , stillastående varm luft -gör mögelangrepp , lusvänlig miljö ..
Är luften dessutom torr o varm -kommer spinn direkt
Jag har tom en vän som påstår att man ska införskaffa fläkt före lysrör smile.gif

Tänk på hur det är i alpinhus om ni sett något -där blåser svala vindar hela tiden laugh.gif
Lady Hamilton
smile.gif Mången tack Kerstin z5-6, för ditt svar ännu en gång, och för ditt enooooooooorma tålamod
att svara o delge dina kunskaper rolleyes.gif

Du med flera (nämner inga namn, men ni vet själva) betyder så
oääääääändligt mycket för oss "nya amatörer" wub.gif

Ni är helt enkelt guld värda för oss
kerstin z5-6
laugh.gif tack , men det jag kan har jag till i alla fall 70 % fått av andra trädgårdsentusiaster -+ lite egna tester så det handlar om att hålla "trädgårdsbollen" i rullning bara biggrin.gif
Nästa gång är det ni som svarar mej biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon