Ullet
blomma att ha i urna? Jag har tänkt pryda uppfarten i sommar (ska göra om den m bl a vitt grus) o då ha flera stora lerkrukor med växter av samma sorter där. Det blri röd o limegrön tobaksblomma, heliocrysum (osäker stavning där) men vill ha nåt hängande, krypande klarrött till den röda tobaken, vad ska jag hitta på? Någon med bra förslag eller bara med förslag? wink.gif biggrin.gif

Ska väl förtydliga mig lite, det är blandningen mellan klarrött o limegrönt jag vill ska gå igenom i alla krukorna, blir förmodligen tre-fyra stycken nämligen. Ska jag bryta av med ngt svartbladigt tycker ni?
Kakaduan
Jag kommer spontant att tänka på fuchsia - de finns ju i alla upptänkliga rosa och röda nyanser. Det borde gå att hitta en med rätt färg där. De är fantastiska! De finns ju dessutom som hängande, halvhängande och upprätta. Om du kan hitta svenska fuchsiasällskapets hemsida har jag för mig att det finns bilder där - annars kanske en mailadress att fråga på.

Kakaduan
Gåsis
Det finns buskkrasse som är röd, bla hos Lord Nelson. Men den kanske inte vill blomma så bra i näringsrik jord.
/Åsa
fruberglund
Har för mig att jag sett röd blomstertobak. Här är i alla fall en limegrön (bilden är lite dålig). Vet inte om jag har rätt eller fel eller egentligen hur den växer men den är fin i alla fall smile.gif

Ullet
Jo, den klarröda tobaken m lite limegrön baksida har jag beställt redan o limegreen tobak har jag tagit frön av från förra årets blommor (som blev gigantiska btw!) det är bara att jag vill matcha den stora tobaken Limegreen med heliocrysum o den klarröda tobaken med nåt rött. Krasse funderade jag på men det är ju för bra jord för den så vad annars? smile.gif Fuchsia, då blir det för soligt o ljust på uppfarten för den. *kinkig jag vet wink.gif * Jag får inga bilder i huvudet på vad som skulel kunna tänkas passa in riktigt.
mulle
Mörkt vinrött skulle ju nog också fungera. Oxalis?
Mulle
Gåsis
Luktärt, den låga sorten. Det finns inte bara röda där utan oxå mörkt vinrött som mulle föreslår.

/Åsa
Ullet
Jaaa, att jag inte tänkte på det! Båda delarna skulle ju passa bra! *blir glad* Då ska jag kika efter dom då! smile.gif
estet
Vad tror du om hängverbena eller million bells? Bägge finns i klarröd.
Ullet
Inte heller nåt dumt val! Verbenans bladverk passar dock inte riktigt in tycker jag men jag ska sätta luktärter tror jag som får vindla sig ned kring krukkanten, tack för svaret. Kan ju peta ned ngn millionbell också, dom gillar jag. smile.gif
Mia, zon 3
Det finns väl en mire (Anagallis) som är knallröd? Även om det oftast är den blå man ser i handeln.
Sommarnejlika i klarrött är fint också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon