Hans i Mälardalen
02-03-2005, 12:27
Jag har bara erfarenhet av "moneymaker" men skulle gärna vilja testa andra frilandstomater för zon 3. Vilka är era favoriter?
MvH
Åsa, mälardalen zon 2
02-03-2005, 12:53
Moneymaker är listad som växthustomat hos runåbergs.
Numera odlar jag inte så mycket på friland men innan jag hade växthuset hade jag ex Subarctic plenty som är en mycket tidig tomat (58dagar) från kanada.
Jag testade Alaskan fancy förra året åt Runåbergs och den gav faktiskt en hel del frukter odlad i hink på friland trots den dåliga sommaren.
Smakmässigt så gillar jag körsbärstomater och där har man ju ex. Gardeners delight som kan odlas på friland, Runåbergs har ersatt Gardeners delight med en annan sort som är nästan identisk i utseende och smak, Mei Wei en kinesisk sort som också fungerar bra på friland, den ska vara något tidigare än Gardeners delight men det har inte jag märkt jag tycker de har fått mogna frukter ungefär samtidigt som Gardeners delight.
Numera kan man ju också få tag på frön till en uppsjö av ryska sorter som brukar gå bra på friland (de är ofta framtagana för lite kyligare klimat).
Tomatfrön har lång hållbarhet åtminstone 5-7år så det går bra att köpa många sorter och bara odla några plantor av dem varje år.
Susanne i Linköping
03-03-2005, 09:31
Min favorit är "Ildi", fast hur bra den egentligen är som frilandstomat vet jag inte. Den varma sommaren -03 fick jag i alla fall bra skörd.