Solstrålen
Jag vill ha fruktträd i min trädgård. Tyvärr sluttar tomten och jorden är inte den bästa. Tomten ligger på en ås - så jorden är stenig, sandig och verkar fattig på näring. Finns det några frukträd som skulle kunna trivas i denna miljö - utan att man behöver göra alltför stora ändringar dvs slippa byta jord, upphöjda planteringar osv.
KURT
Det låter som utmärkt jord för fruktträd! Just bra dränering är viktigt, så att det inte blir vatten stående. Sedan kan man alltid komplettera med gödsling vid plantering. Har man sedan öppen jord under träden så att de inte får konkurrera med gräset så blir det ännu bättre.
Hannele
Jag har de flesta frukträd i en brant sluttning; lätt att plocka. rolleyes.gif
Plommon, körsbär, päron. Du kan blanda ko- och hönsgödsel i planteringsgropen.
Byt inte ut all den befintliga jorden.
Solstrålen
Det var ju posistiva besked. JAg hade ett äppelträd T. Blanche som dog. Grenarna torkade ute på topparna - sedan dog det helt. Äpplen kanske inte passar.
Taxus
Det mesta som passas med vattning och näring kommer att växa utmärkt hos dig. Du hade nog otur med äppelträdet. Körsbär är väl det av fruktträden somgillar lättast jord, päron vill helst ha lite tyngre jord däremot.
Hannele
CITAT (Taxus @ 03-03-2005, 10:12)
Det mesta som passas med vattning och näring kommer att växa utmärkt

Jag har aldrig vattnat i vår sluttning. Konstigt nog trivs även azaleorna utmärkt.

Det låter konstigt med ditt äppelträd, där måste det vara nåt annat.
Äppel drar till sej sjukdomar i tung lerjord, så det borde gå bra i din sluttning, så försök en gång till. Var noga med plantering och med vattning under etablering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon