Full version: Blå pelargon
160kvm stort hus
Hej!
Pelargoner finns ju i en uppsjö av färger. Tyvärr har jag dock aldrig hittat nån blå.
Men en sak slog mig härom dagen.

Om man tar en vit pellis och bara vattner den med färgat vatten ( tex karamellfärg ) borde den inte bli blå så småningom?

Typ som när man tar vitsippor på våren ( längtar!! ) och ställer dom i ett glas med färgat vatten så blir dom ju röda, gröna, gula beroende på vilken färg det är på vattnet.

Borde det inte fungera med pellisar oxå?

Mvh G
kristerh
Easyplant säljer blåa hängpelargoner, har beställt sådana, vi får se om de är blåa när de kommer/blommar wink.gif
krister
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 02-03-2005, 16:48)
Easyplant säljer blåa hängpelargoner, har beställt sådana, vi får se om de är blåa när de kommer/blommar wink.gif
krister

Här Krister har du den

Köpte ifjol, färgen avgör du själv
Christer i Falköping
Ja, den var ju vacker. Fast inte speciellt blå förstås laugh.gif
Christer.
Kajsa
Den var lite åt det här hållet, min Doftpelargon Lavender Lad
Margith
Låt oss börja med att konstatera att blå pelargoner finns inte!
Inte än iaf.

Pac Blue Wonder anses vara en av de blåaste zonalerna, men eftersom jag nu inte begriper det här med att infoga bilder, så måste jag be er att titta i mitt album om ni är nyfiken att se hur den ser ut.
Även om jag erkänner att jag inte är nån mästerfotograf, så står jag iaf för färgen på blomman, så ser min ut, färgen stämmer!

Säg vad ni vill, men inte tycker jag att den är blå biggrin.gif

Att sätta blommor i färgat vatten fungerar ju alldeldes utmärkt med t ex vita tulpaner... men jag har svårt att tro att det skulle fungera med en blomma som växer i jord...? tongue.gif

Nån som har provat??
Fenja
CITAT (16kvm stor balkong @ 02-03-2005, 15:36)
Hej!
Pelargoner finns ju i en uppsjö av färger. Tyvärr har jag dock aldrig hittat nån blå.
Men en sak slog mig härom dagen.

Om man tar en vit pellis och bara vattner den med färgat vatten ( tex karamellfärg ) borde den inte bli blå så småningom?

Typ som när man tar vitsippor på våren ( längtar!! ) och ställer dom i ett glas med färgat vatten så blir dom ju röda, gröna, gula beroende på vilken färg det är på vattnet.

Borde det inte fungera med pellisar oxå?

Mvh G

Tänker du plocka av blommorna och ställa i vas eller har du tänkt dig att vattna hela plantan med blå karamellfärg? Prova gärna, jag emotser att få höra hur det gått!! Lovar att bli din första kund! tongue.gif wub.gif
Så vitt jag vet finns det inga riktigt blå pelargoner ännu, även om det görs ett och annat försök.
Mvh
Fenja
Kajsa
Kom inte in i ditt album Margith, men här en bild från Pelargonsällskapet
Pac blue wonder inte så blå den heller
Margith
Ja du Kajsa, jag kommer inte heller in i mitt album wink.gif Jag jobbar på saken laugh.gif
Men bilden du hittade på Pelargonsällskapets sida är helt OK, så ser den ut!
Inte så blå eller hur?? biggrin.gif
Lady Hamilton
I senaste numret av Allers Trädgård (nr 2) på sidan 67
finns en vildpelargon Pelargonium sidoides
kan det vara något för dig?
den ser ut att vara blå/lila på bilden.
Du kan väll "tjyvkika" när du går in på någon affär
Christer i Falköping
Nä, sidoides är snarare brun/brunsvart. Sägs dofta på kvällarna, men det har jag inte känt från mina.
Christer.
anna_rispan
Den som heter apple i Margiths album ser ju lite blå ut....
Margith
Nej, den är vit!!! Med några smala vinröda streck på ohmy.gif
Jag ska genast ta bort bilden eftersom den är missvisande.
Hälsningar
Margith
160kvm stort hus
Hej!
Tack för alla svar..
Jag kommer nog att prova iallafall. Det räcker väl med att man köper en sån där ica pelargon för 20 kr?
Bara den är vit så.. *ler*

Så jag kommer nog att prova både att vattna i jorden och att klippa av blommstänglar och sätta dom i färgat vatten.

rapport kommer senare.

Mvh G
Margith
Jag blev så nyfiken på din fråga, så jag var bara tvungen att prova biggrin.gif För ca 8 timmar sen, bröt jag av en blomma från Vit Kiruna/Tornedalen och en från Vectis Glitter och satte båda i ett glas med vatten preparerat med en rejäl dos grön karamell-färg.
Nu ser de ut så här:

och så här:

Snyggt? Knappast tongue.gif Men ganska läckert, eller hur?? biggrin.gif
Lova att du berättar hur det går om du vattnar en planta med karamellfärg!

Får jag passa på att tacka Betty, zon 6, det är din förklaring jag har använt för att få in bilderna i inlägget!

Hälsningar
Margith
Fenja
Wow Margith, läckert!! En Tornedalen vill jag ju haaaaa!! laugh.gif tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Evin
Finns blå karamellfärg i vanlig handel?
Jag har för mig att det inte finns. Däremot har Panduro Hobby blå karamellfärg, som går lite i turkosblå.
De har även en gelefärg som man bör kunna lösa upp i vatten och vattna med...

/E
160kvm stort hus
Margith!
Läcker färg på den undre. Lite limegrön så där.. ( Typ )

Förra vintern när vi gjorde det gamla vanliga julbaket hade vi blå karamellfärg.
Hoppas dom inte har tagit bort den.
Annars får jag kolla på pandurohobby, tack för tipset!

MvhG
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon