Dzad
Är egentligen inte intresserad av blommor, men nu då solen skiner och det är nästan lite vår i luften fastän det var -20 i natt, så funderade jag att jag kanske borde så några slags blommor ändå.

Inte så stor skillnad om det är perenner eller vanliga enåriga, men hellre perenner. De får däremot mycket gärna klara sig med minimal extra bevattning eller ingen extra bevattning alls. Skall helst inte vara sådana som behöver kallstratifiering... Hade mer tänkt köpa&så fröna på våren eller sommaren som frön direkt i krukor eller i en grop med bättre jord.
Skall sås vid vår sommarstuga som finns i en vik... är skyddat och vindstilla där de ska sås.
Får utöver detta inte vara några dyra frön, utan helt vanliga som är enkla att hitta.
Om det överhuvudtaget finns sådana blommor får ni gärna ge mig lite tips! smile.gif
Caprice
Tycker Malva, Lavatera, är fin...

Och fingerborgsblomma, Digitalis med...

Ingen utav dem behöver stratifieras, och båda passar utmärkt även vid en sommarstuga...

Caprice
kerstin z5-6
Du vill ha torktåliga växter/perenna /ettåriga som klarar direktsådd alltså?

Digitalis ,bienn självsår sig klarar de flesta lägen
Kungsljus perenn o bienn likaså
Ingen behöver kylas -bägge kan direktsås
Bägge är lätta att hitta i välsorterade butiker som säljer frö
Många sommarblommor klarar soliga o torra lägen men när du sått/medan de växer bör de ju skötas om smile.gif
ha, samma tanke smile.gif Caprice smile.gif
Dzad
Okej. Riktigt fint, tycker till och med jag. smile.gif

Ja, nu är det så att jag med glädje vattnar och pysslar om lite, men nu besöker jag inte sommarstugan allt för ofta, så det kan gå flera veckor som mest emellan besöken... Finns det nån som klarar det?
Är låggrunt och sommarstugan är bara en sådär 20 meter från vattenbrynet, så kanske marken är relativt fuktig ändå... hmm...
kerstin z5-6
med frostduk över sådderna håller du fukten på växtplatsen mellan besöken .. till de klarar sig själva .. plooorp -nog ska vi få in dej på blommor laugh.gif
Digitalis finns många roliga varianter , liksom Kungsljus -Här sorter polar summer eller V bombyciferum -torrt är ett måste

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon