Sommartorparn
02-03-2005, 18:14
Mina goda syrliga vinteräpplen på balkongen är väldigt djupfrysta! Och blidvädersattack är på väg.
Vad kan man göra med dom, (förutom äppelmos som inte har någon vidare åtgång hos oss?) Tänker på äpplen i matlagning t.ex.... Sökning på nätet ger mest recept på kakor.
Susanna
02-03-2005, 20:26
Min man gör en jättegod pannkaka. Vi brukar äta den som middag men kanske är den bättre som efterrätt. Vi brukar använda äpplen som varit frysta.
Har gör vanlig pannkakssmet fast han har i något extra ägg. Sedan häller man smeten i en djup plåt. Ovanpå lägger man äppelklyftor och strör över kanel och ev socker. Sedan in i ugnen. Som fläskpannkaka fast med äpple!
Jättemumsigt!
netaave
02-03-2005, 23:47
Det här kanske
Äppeldricka
Till varje kg äpplen
1 l vatten
5 gr citronsyra
1 gr bensonat
till varje l silad saft 2-3 hg socker eller 2 dl fruktos.
Koka upp vattnet och låt det svalna
Tvätta och mal äpplena, (jag kör sönder dom i matberedaren)
Lägg snabbt äppelmassan i en hink, tillsätt citronsyran och slå över vattnet, rör om.
Låt stå 2 dygn, täck med ren handduk
Sila saften och rör i socker och bensonat.
Kan frysas.
Späd 1 + 5.
Jättegott till maten.
Du behöver inte tina dom helt utan mal dom halvfrysta det går bra.
CITAT (Susanna @ 02-03-2005, 20:26)
Min man gör en jättegod pannkaka. Vi brukar äta den som middag men kanske är den bättre som efterrätt. Vi brukar använda äpplen som varit frysta.
Har gör vanlig pannkakssmet fast han har i något extra ägg. Sedan häller man smeten i en djup plåt. Ovanpå lägger man äppelklyftor och strör över kanel och ev socker. Sedan in i ugnen. Som fläskpannkaka fast med äpple!
Jättemumsigt!
Oj, vad gott det lät! Tack för tipset säger jag också!
Tror att Willes
iskalla honungsås skulle passa till en sån äppelpannkaka.
1 burk creme fraiche
50 g honung
1 struken tesked kanel
2 matskedar socker
1 msk mjölk
Rör ihop creme fraiche, socker, kanel, mjölk och honung så att det blir en slät sås. Ställ i kylskåpet så den blir riktigt iskall. Mums!
Susanna
03-03-2005, 19:30
Mmmm....honungsåsen lät god. Det ska jag prova. Tyvärr kan jag inte ge ett exakt recept på pannkakan, maken gör olika varje gång!
Sommartorparn
04-03-2005, 10:07
Tack för era tips!
Här är en grej som jag själv kommit på:
2 syrliga äpplen
2 lökar (gärna röd)
5-6 katrinplommon
kassler
riven ost
stek lökringar så att dom blir mjuka. skär äpplena i bitar, lägg allt i en form, kasslerskivor ovanpå, på med ost, in i ugnen på 175 grader till dess att äpplena är mjuka och osten smält, serveras med ris.
Varianter på detta kan göras med fäskkarré, eller bacon.
Blandningen av äpple och lök är väldigt gott ihop med brysselkål. Kål över huvudtaget, rödkål med äpple, surkål med äpple, etc....
Har ätit äpple i maten varenda dag nu. Gjort plats i frysen för att pressa in återstoden innan blidvädret slår till. Så jag har till Susannas man's pannkakor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.