Full version: Tamarillofrön
Christoffer
Idag köpte jag en tamarillofrukt och tog ur en del frön ur den.
Har någon odlat denna exotiska frukt?
Zaz
jupp! Den gror väldans snällt, blir väldans stor (och får väldans stora blad om den vistas ute sommartid) och luktar väldans illa. Riktigt gräsligt...
Men den är rätt fin... rolleyes.gif
Christoffer
Tar det lång tid för den att gro?
Helen i Piteå Zon 5
Minns inte exakt, men det går ganska fort, drygt 1vecka, du sår fröna inne. Lycka till!
http://www.odla.nu/album/data/helen/1892_p15767.jpg
Christoffer
Vilken utomordentligt vacker planta. Dessa frön måste bara sås!
kiki
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!VARNING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Som tidigare nämnts - OCH kan inte påtalas NOG MÅNGA GÅNGER - den formligen stinker vid minsta beröring!!!!!!!!!!

Ska du odla den, så ha den i ett obesökt hörn i växthuset! De små plantorna luktade svagt av jordnöt - coolt, tänkte jag min arma dåre. De växer fort som fasen, inte för att jag fick nå'n frukt, men bladen blev jättestora. AND SMELLY.

Blä.
Christoffer
Bara för det, så känns det ännu mera lockande att odla den, med tanke på att jag nu har hört hur hemskt den ska lukta! smile.gif
Men blir det hemskt, så åker den ut, fast till en annan ägare.

Går det över huvud taget att få frukter av den här i Sverige?
kiki
Vet ej, mina bara växte rakt upp och fick enorma blad och luktade. Blommade aldrig. De luktar ju inte hela tiden, bara när man rör vid dem. Men visst, odla dem du. Det kommer du aldrig att glömma att du har gjort i alla fall, av flera skäl. Det är kul med växter som växer så kraftigt som denna gör.
Helen i Piteå Zon 5
Tycker inte alls att den luktar såååå hemskt, det är ju bara då man rör vid bladen man känner det, och det är ingen fara, nog finns det blommor som luktar värre än tamarillon rolleyes.gif Jag övervintrade mina 2 vintrar, svalt och under ljusrör, en kapade jag och den delade sig i 2 stammar. Man tjänar inget på att övervintra växterna tycker jag, utan man kan så nya varje år, mina har aldrig blommat och fått frukt utan jag har odlat dom för de enormt vackra bladen. Så odla du Christoffer, sen får du berätta hur du upplevde växten, Lycka Till! /Helen
Tyr
Jag föll också en gång i tiden för frestelsen att så tamarillofrön.

Historien började så fint och oskuldsfullt med en liten grodd, som sedermera utvecklade dom vackraste hjärtblad som någonsin skådats.
Lyckan och kärleken till detta naturens underverk växte sig större i dubbel bemärkelse.

Efter ungefär 4 karraktärsblad och ca 20 cm höjd började förhållandet knaka i fogarna. Den förr så beskedlige lille krabaten var nu en oborstad ungkarl som dessutom drack stora mängder (varje dag!) Och varje gång man försökte närma sig honom och kolla så att allt var till belåtenhet svarade han med att förpesta hela rummet med en stank som inte var av denna värld, otacksamt värre!

Efter 3 månader av konstant misskötsel och otacksamhet blev han vräkt och jag ångrar inte mitt beslut!
Christoffer
Nu blev jag ÄNNU mer sugen på att odla den!!! smile.gif
Zaz
...måste bara säga att jag såg (tror jag åtm) en vuxen Tamarillo på Bergianska i Sthm - och den var underbar! Helt sanslöst vacker stam, som cremefärgade sammet! (inte luden alls egentligen, men otroligt taktil). Och då satt bladen så högt upp att man inte nådde att ta i dem, så lukten slapp man ju då - så jag längtar tills min(a) blir så stora att stammens skönhet överträffar lukten... rolleyes.gif

...men fullt så vacker som Helens är inte min, den skjuter i höjden och får glest mellan bladen, som också blir rätt små, iaf vintertid... Helt klart en exotisk växt som gillar ljus, värme och fukt...
Tyr
CITAT (Christoffer @ 05-03-2005, 23:02)
Nu blev jag ÄNNU mer sugen på att odla den!!!  :)

Visst, odla på du, men du kommer inte bli så glad när den börjar stinka.
För det gör den, inte bara bladen utan hela växten stinker om man bara stöter till den och det gör man ju ganska ofta i samband med vattning och vridning på krukan. Egentligen är den direkt olämplig att ha inomhus, dels för stanken men också för sin storlek. På bara en säsong kan den säkert bli 1 meter med rätt skötsel. Stammen är vedfri, alltså hela växten är grön och ser mest ut som ett stort ogräs än ett träd.

Jag avråder bestämt från att odla denna växt, men du verkar ju redan ha bestämt dig så kör på då i så fall, men kom inte och säg att vi inte varnade dig.
Stephen
Jeg har en Tamarillo som er ca. 5 år gammel. Jeg tror at den begynte å blomstrer etter 2-3 år. Jeg har den ute i hagen om sommeren og den kommer forsåvidt i blomst, men det er klart for kaldt for den å utvikle frukt. Den har faktisk kommet i blomst inne (ca. 10-12 grader) nå!! Jeg har ikke dyrket den i veskthus fordi den dessverre tiltrekker lus i store mengder (også om vinteren - lus ser ut iallefall til å elske smaken ,merkelig nok).

Planten kommer fra Andes-fjellene i Sør Amerika, men det er på Ny Zealand at man fant på navnet Tamarillo - frukten er dyrket og ble veldig populær der borte før kiwi'en kom.

Planten lukter ikke i det hele tatt hvis man ikke røre den og jeg ville ikke ha sagt at den lukter ille - heller en interessant lukt, synes vel jeg.
Christoffer
Många säger tex att Buxbom luktar jätteäckligt, men jag tycker mera att den luktar lite angenämnt, lite som smält färgkrita, så det blir intressant att känna på Tamarillons lukt. Jag kanske kommer att älska den? rolleyes.gif
Christoffer
Mina tamarillos har ännu inte grott, och det rä veckor sedan jag sådde dem.
Christoffer
Nu har jag två små tamarillos, men de har än så länge bara två blad och växer väääldigt långsamt.
Christoffer
Nu börjar de lukta så där äckligt, trots att de är små. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon