Full version: Ovanliga växter
simon_alsen
Hej!
Har nu under en veckas tid letat runt på diverse olika webbutiker och växtaffärer i jakt på några växter. Men ingenstans finns dom. Tror ni man kan gå in och fråga fall dom kan göra en special beställning på växterna man söker?

//Simon
tulle
Och vilka växter söker du? Låt oss höra. Vi kanske vet eller har.
Hälsn
tulle
simon_alsen
-San Pedro-
http://www.sanpedro.co.uk/san-pedro.jpg

-Argyreia Nervosa-
http://www.botany.hawaii.edu/faculty/carr/...ges/arg_ner.jpg

-Salvia Divinorum-
http://login.doyourownsite.co.uk/siteimage...2/1870/2993.jpg

Ställde samma fråga på ett annat forum och fick då svaret att "Argyreia Nervosa" gick att köpa i någon knarkbutik men det känns moraliskt fel. Köper hellre från en blomsterbutik än att gynna knarkverksamheten.
igl
?
kerstin z5-6
frö finns här kanske de har det mesta
B T world seeds
GoSatta
san pedor har jag hemma och fröna har jag köpt ifrån http://www.succseed.com
simon_alsen
Tack så mycket för tipsen! smile.gif
Har nu lyckats hitta San Pedro frön på Succseed. Någon som vet vad deras leveranstider brukar ligga på?
Christoffer
Salvia divinorum kan du köpa sticklingar av här:

http://sage-cuttings.com/

och San Pedro-kaktusar kan man hitta till salu på Botaniska
då och då.
Airamya
Du är medveten om att det är MYCKET farliga droger du har att göra med här hoppas jag...
Christoffer
Jag tror att han är fullt medveten om det, Airamaya. Han behöver nog
inga pekpinnar, det kan rentav bidra till ökat intresse.
San Pedro och Salvia divinorum är nog ingen fara för den fysiska hälsan,
men Argyreia Nervosa kan däremot vara väldigt påfrestande för
njurarna, så är man rädd om de så...
Fenja
CITAT (Airamya @ 03-03-2005, 01:03)
Du är medveten om att det är MYCKET farliga droger du har att göra med här hoppas jag...

Tycker verkligen att ditt påpekande är på sin plats Airamya!
Mvh
Fenja
GoSatta
sucseeds leveranser har gått väldigt snabbt för mig, inom en vecka.
Jennythemenace
Jag gjorde en sökning på svenska på goggle, "Argyreia Nervosa" och då ploppade det upp en länk till en sida som dock såld frön för annat syfte än att njuta av vacka blommor.

Nämen usch vilken hemsk sida, tog mig tid att titta runt lite och jag undra hur det här ens är lagligt. Kanske är allt tillåtna droger...
simon_alsen
Som sagt så tänker jag inte använda Argyreia Nervosa i drogsyfte och det är därför jag inte vill köpa dom från någon drogbutik.

Kanske någon som känner till växter som liknar dom jag efrerlyste? Kollade på lite andra salvior men hittade inte någon som liknade Divinorum, alltså bara blad och inga blommor.

När det gäller Argyreia Nervosa så hade jag tänkt att dom skulle hänga ner från ett minivattenfall. Tyckte dom passade in rätt bra i vad man skulle kunna kalla en djungel.
Airamya
huh.gif Vad menar du med 'liknar'? De tre du nämnde har inte mycket gemensamt, utseendemässigt sett... unsure.gif
Sulawesii
Han menar väl om det finns någon som liknar var och en av växterna.

Argyreia Nervosa var ursnygg!! Måste erkänna att jag inte alls känner till den växten wub.gif .....
Christoffer
Här kan man köpa Argyreia nervosa som kallas Silver morning glory:

http://www.nickys-nursery.co.uk/seeds/page...seedindex.htm#A

(under länken "Ipomoea" )
lilla mamma
Nej men nkom vi nånstans där även jag blev intresserad.
nu tar jag för givet att herrn ska ha det till ett botaniskt intresse inget at sätta sig itrans med.
Vad är detta för växter, vilka är det aktiva ämnena. Orkar inte söka jag hittar allt här så därför frågar. Men inte dömer vi väl någon på för hand? huh.gif
Airamya
CITAT (lilla mamma @ 04-03-2005, 17:12)
Nej men nkom vi nånstans där även jag blev intresserad.
nu tar jag för givet att herrn ska ha det till ett botaniskt intresse inget at sätta sig itrans med.
Vad är detta för växter, vilka är det aktiva ämnena. Orkar inte söka jag hittar allt här så därför frågar. Men inte dömer vi väl någon på för hand? huh.gif

Salvia Divinorums verksamma beståndsdel heter salvinorin A.
San Pedro innehåller meskalin.
Argyreia nervosa innehåller LSA.

Jag kämpar med mig själv för att inte döma någon på förhand här... Men kan inte tycka annat än att det är skumt och misstänker att Odla. nu blir utnyttjat i suspekta syften här...
Men det är upp till var o en att bedöma. Faktum kvarstår att samtliga tre växterna är mycket kraftiga droger med LSD-liknande effekt.
lilla mamma
AHA

Tugga vitpeppar mot magsjuka, det vet jag att det inte är giftigt.
Herregud vad mycket det finns här i världen suckar Lilla mamma
som annars mött det mesta på akutpsyk.
sad.gif
Airamya
Oj, jobbar du på psykakuten? Ja, då har du nog stött på både det ena o det andra. blink.gif
Och det är helt riktigt, vitpeppar mot magsjuka lär vara bra (åtminstone i förebyggande syfte?) och såvitt jag vet helt ofarligt! laugh.gif
Åtminstone jag smaskar MYCKET hellre i mig pepparkorn än frön o annat från de växter som diskuteras här wink.gif tongue.gif
lilla mamma
jag vickade där i somras. Tufft men mycket givande. Nu tillbringar jag mina dagar på stroke-medicin och neurologen. För att prata om legala droger och gifter vi ger våra patienter. Botox mot nervsmärtor, t.ex
Airamya
Ni kanske skulle ge er på att odla era mediciner själva? tongue.gif tongue.gif
Om inte annat så skulle det kanske uppskattas med en riktigt lummig miljö? Jag kan se rubrikerna framför mig;
Neurologen förvandlas till en djungel!

Nu odlar läkarna droger istället för bakterier!

Det finns inte längre plats för sjuksängar i korridorerna pga alla blomkrukor!

laugh.gif tongue.gif
lilla mamma
" tyvärr, bara plastväxter!"
Det får man meddela var dag, bra för allergiker men långtråkigt för de friska

Simon, har du funnit det du sökt?

Jag tror vi tappade tråden, SOM VANLIGT laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon