|
Man blir ju så glad när det rör på sig i byttor o bunkar! varje morgon gå rman som en äggsjuk höna o blickar ned i sålådorna, lyfter o luftar lite, kisar o undrar: Är det inte något där som grott? I mrose stack det upp två små, små, pyttiga hjärtbladsliknande tingestar i lådan för Rudbeckiorna "Double decker", oj så det spratt till i hjärtat! Man blir lika glad varje gång det sker nåt med fröna, o varje ggr blir man lika förundrad över den livskraft som frön uppvisar, det ser inte mkt ut för världen när man petar ned dom i jorden o vattnar o täcker över, o vips! så har man massor med små plantor som bara vill leva o frodas! Jag kan inte förstå dom som inte tycker om att så o fröa, hur klarar man en vår utan sånt? *jag skulle totalt dimpa ned i marken o avlida!* *övertygad*
fruberglund
03-03-2005, 10:04
Ja, visst blir man glad  Jag har nyss sått mina Svartöga och Riddarsporre och går och kikar varje dag, inget har hänt än men de kommer nog. Mina Isop blir större och ståtligare för varje dag och börjar få sitt andra bladpar nu så nåt måste jag göra rätt. Första året jag sår men nu är jag fast så det blir helt klart fortsättning på det här
pisanggoreng
03-03-2005, 10:52
Ibland funderar jag på att slänga frölådorna när jag tycker och tror att de har stått i flera veckor utan att något har hänt. Sen går jag och tittar i mitt fina sådd-schema och ser att det bara var tre eller fyra dagar sedan jag sådde.....  När det väl gror känns det fint. När jag stått och glott på jorden tillräckligt länge för några dagar sedan föreslog 2,5-åriga dottern att jag kanske glömt pilla ner frön.....
Irene_L
03-03-2005, 11:36
Barn är härliga  Det är klar att din dotter undrar,pisanggoreng Men jag är lika dan, det första jag gör på morgonen är att kolla om något har kommit upp. Det sista jag gör på kvällen är att kolla igen. Jag blir lika lycklig när jag ser att det har grott  En stilla undran  Var ska jag göra av alla plantor när det är dags för omskolning. Men, men det fixar sig mvh Irene
Gullig tjej du har! Jag har inget såschema (borde jag skämmas nu?  ) men jag har det liksom i ryggen bara, sen får det bli som det blir helt enkelt. Blev förr aåret ruskigt förtjust i Rudbeckian jag sått o i år fann jag fröerna o nu ser det ut som om det blir nåt av det! Så glad man blir av sånt! På nåt vis blir man rik! Senare idag ska fler fröer ned o ut, få se när nästa laddning frön kommer från fröfirman!
pisanggoreng
03-03-2005, 15:14
Hon har varit med och pekat på (röda) blommor i frökatalogerna och bestämt i år, så hon tycker det är rätt spännande själv också...
Miniträdgård
03-03-2005, 15:20
Sådde en massa perrenner i helgen (för första gången) och O, vad jag var överlycklig i morse när jag såg att det REDAN hade kommit upp en massa.  På en del sorter syns ingenting ännu, men andra är redan riktiga små miniplantor. Trots att jag inte har satt upp något ljusrör eller så. Ropade så klart direkt på min kille (som inte har den blekaste aning om sådant som har med växter och trädgård att göra) för att dela med mig i min förtjusning. Till och med han blev riktigt glad och förundrad över naturens kraft. Det ger ju glädje och hopp i livet sådant Nu blev jag riktigt sugen att plantera även de frön som jag inte fick plats med ännu. Hoppas bara krukorna skall räcka när det är dags för omplantering och jag inte får någon dålig dag och glömmer vattna och lufta. Fast det känns osannolikt....
CITAT (Miniträdgård @ 03-03-2005, 15:20) Sådde en massa perrenner i helgen (för första gången) och O, vad jag var överlycklig i morse när jag såg att det REDAN hade kommit upp en massa.  På en del sorter syns ingenting ännu, men andra är redan riktiga små miniplantor. Trots att jag inte har satt upp något ljusrör eller så. Ropade så klart direkt på min kille (som inte har den blekaste aning om sådant som har med växter och trädgård att göra) för att dela med mig i min förtjusning. Till och med han blev riktigt glad och förundrad över naturens kraft. Det ger ju glädje och hopp i livet sådant Nu blev jag riktigt sugen att plantera även de frön som jag inte fick plats med ännu. Hoppas bara krukorna skall räcka när det är dags för omplantering och jag inte får någon dålig dag och glömmer vattna och lufta. Fast det känns osannolikt....  Det är underbart när de små liven tittar upp ur jorden. Årets höjdpunkt (än så länge) var när något så vanligt som physalis tittade upp igår. Jag har odlat dem i några år, men förra året fick jag inte ett enda frö till att gro. Physalis är min favorit bland de ätbara så det var mycket trist. Men som sagt var tittade en liten physalis upp igår och jag sprang jublande genom huset och klämde till och med in en liten segerdans. Även min fru blev glad, fast mest för att jag nu skall sluta gå omkring och muttra över att allt gror utom physalisen.
Gick förbi mina stockrosro förra veckan och såg frökapslarna som satt kvar..hmm tänkte jag. In med dem och ner i jorden. Nu har jag en hel liten låda med stockrosor som grott!
Lady Hamilton
03-03-2005, 18:46
CITAT (Miniträdgård @ 03-03-2005, 15:20) Hoppas bara krukorna skall räcka när det är dags för omplantering och jag inte får någon dålig dag och glömmer vattna och lufta. Fast det känns osannolikt....   Du kan vara helt lugn............. DU har ALDRIG tillräckligt med krukor, det behövs alltid mera, även om du sparar alla krukor år från år
kerstin z5-6
03-03-2005, 19:01
Visst är det kul .. idag har gentianan grott .. äntligen ..  de är lite knepiga ibland o vill inte
Inger GMT
04-03-2005, 18:29
Igår skolade jag om en del av det jag sådde dem 13 februari. Det är en under vart år när de små fröerna hat kommit så långt. Jag kände mig glad och rik och än är det bara början av odlaråret. Hälsn Inger GMT trädgård
Eva i Skåne
04-03-2005, 19:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-03-2005, 19:01) Visst är det kul .. idag har gentianan grott .. äntligen ..  de är lite knepiga ibland o vill inte Kerstin. Du gör mig nyfiken. Du som sår så mycket varje år, och bara perenner om jag fattar rätt. VAD gör du av allt??????? Har du en egen handelsträdgård, som vi inte fått höra om?  Du kan ju omöjligt ha plats till allt själv....
Eva i Skåne
05-03-2005, 23:13
Måste lyfta denna tråden. Är fortfarande nyfiken på vad Kerstin gör med alla sina plantor.
Jag hävdar bestämt att det gror snabbare om man tittar till sådderna 17 gånger per dag..... Och pratar med dem. Så långt som att sjunga för de små liven har jag inte gått - än - Då kanske de dör i förskräckelsen.
kerstin z5-6
07-03-2005, 16:42
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|