Full version: Tilläggsljus
krullan
Hur skapar jag bra extrabelysning till mina tidiga sådder? Har tidigare inte brytt mig om det. Läser om lysrör, men är det inte så att en skrivbordslampa med en lågenergilampa i också fungerar bra? Glad om någon vill svara mig om detta. Jag undrar också hur jag skapar tillräcklig värme i mitt kallväxthus för att kunna ha frösådder där ute tidigt på året. Hej från en gnistrande solig dag i 22 minus men med frölådorna redan på g.
Krullan
kerstin z5-6
Det finns ju massor av trådar men , lågenergi skrivbordslampa räcker till En frösådd . Lysrör är bättre o lyser upp mer - 10 -15 cm över sådderna
En fläkt , med inbyggd termostat -+ jordfelbrytare så går det med skavsladd -ut till växthuset . Fläktar av olika slag kan köpas från 200 kr o uppåt
Jag har en billig bor i Västerbotten o startar vanligtvis i växthuset i slutet av mars , normala vårar .. nu verkar ju det bli mildare , så jag antar att det kommer att bli så även i år .
krullan
Hej och tack för svaret.
Kan du i Västerbotten så måste ju jag i Västsverige våga prova. Fröodlar så mycket, med dåligt om utrymme på fönsterbräden, så det är ju dumt att växthuset står tomt när det är så fullt inne i huset. Fast just nu är det 22 minus och 4 dm snö, men det är väl inget mot vad du har.
Men du talar om värmefläkt. Då ska man väl använda bubbelplast på huset (jag har glas)? Eller går det ändå? Har du erfarenhet av lådor med bottenvärme?
Krullan
kerstin z5-6
Jag körde utan bubbel det första året .. elen blev lite dyr då , har du ett stort växthus kan du bubbla ett "inner" tält till de små medan det är stor risk för kalla nätter
-Förutom fläkt -investera i en dygnstermometer -digital -finns på alla bensinmackar .. de minskar risken för hjärtsnörp ...
Då kan du kolla av min /max temp i växthuset INNAN du tagit ut de små
jag är enbart perennaodlare sen många år , men jag vet att grönsaker som Tomater basilika osv inte vill ha under +8
Perenner däremot är inte kinkiga om det skulle sjunka till + 4 nån natt

Fönsterbrädesodling o lysrörodling - kör man det senare blir man proffs över en natt , med lysrören o utan nån annan hjälp -resultatet är så oerhört mkt bättre ..
Har man sydlig zon o växthus kan ju odlingssäsongen o såperioden förlängas mot min .. då kan det räcka med att låta fröna gro inne o ta ut dem till växthuset , när de grott/ manklarar sig utan rör alltså .
Elkostnaden för lysrör -kontra fläkt får man bedöma dock -den senare drar förstås mkt mer ström .. men du får ju räkna med vad alla plantor du drar upp -skulle ha kostat att köpa -o att du missat allt det roliga då smile.gif

Kom ihåg att det ska vara en fläkt som stänger av sig själv/ kör igång ..! de billiga får man joxa med
-ha med tempen
-öppna växthusdörren o joxa med vredet så den slår på vid ett ungefärligt gradtal av säj + 8 om du vill ha det ..
men det behöver du ju bara göra en gång ..
Lycka till
K
fiffigafrun
Så här kan man göra om man har en ledig vägg över i t ex garaget eller förråd.

Lysrörsarmaturerna hänger på konsolerna o hyllplanen ligger lösa på så att jag kan sänka/höja vartefter det växer.

Odla på höjden

Sår inne, det mesta o flyttar sedan ut till växthuset när det blir lite varmare (mars/april), bor i Norrbotten. Har växthuset isolerat m bubbelplast (en del) och värmefläkt.

Har lärt mig av Kerstin vet du! rolleyes.gif
TeliaNet
och jag har lärt mig av ar alla som har så.
fiffigafrun, vad har du för sorts rör(beteckning)?
fiffigafrun
Ingen aning, men jag kan gå o kolla. Det är då kallvitt ljus på dem.

Nu har jag kollat, det står "Cool white 4500 K, 36W" på dem. Av märket Leuci. Funkar då ok även om de kanske inte är de bästa. ;-)

Kostade 25 spänn styck tror jag.

Har även kört icke kallvita tidigare och det gick väl hyffsat det med. Kanske något bättre nu tror jag.
TeliaNet
en enkelfärg 33:a.
funkar ganska bra den med, kan till och med vara bättre än fullfärgsrör som 800- & 900-serien.

dock inte bättre än tld 840
eftersom det är en 33:a så bär den troligen ganska lik en tld 33, kolla effektiviteten härhttp://82.183.138.227/defblog/permalink/1402.html om länken inte funkar, tryck på uppdatera!
tullmejs
Åfan, jag trodde att enkelfärg var botten. Som sagt, man lär sig :-)
fiffigafrun
Ok, TeliaNet vad kostar dom där tld 840 då? tongue.gif

Om jag nu ska byta vill säga...
TeliaNet
36w kostar 67 kr om jag inte minns fel.
det var på elkedjan som är dyrast i stan, men även dem enda som har dem.
använd de rören du har nu till köks- och badrumsbelysning om du har armatur som passar där.
jag vill påpeka att det är inget fel på rören, men lite mindre effektiva.
det träffar inte klorofyllets röda del. det är andra ämnen i växten som tar det ljuset, fast det är ganska inneffektivt sätt att få dem att växa.
inte ska du slänga de rören, det tycker jag inte.
fiffigafrun
Jag kan ju byta ut eftersom mina nuvarande pajjar. Har ingen annanstans att använda dem heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon