Jag körde utan bubbel det första året .. elen blev lite dyr då , har du ett stort växthus kan du bubbla ett "inner" tält till de små medan det är stor risk för kalla nätter
-Förutom fläkt -investera i en dygnstermometer -digital -finns på alla bensinmackar .. de minskar risken för hjärtsnörp ...
Då kan du kolla av min /max temp i växthuset INNAN du tagit ut de små
jag är enbart perennaodlare sen många år , men jag vet att grönsaker som Tomater basilika osv inte vill ha under +8
Perenner däremot är inte kinkiga om det skulle sjunka till + 4 nån natt
Fönsterbrädesodling o lysrörodling - kör man det senare blir man proffs över en natt , med lysrören o utan nån annan hjälp -resultatet är så oerhört mkt bättre ..
Har man sydlig zon o växthus kan ju odlingssäsongen o såperioden förlängas mot min .. då kan det räcka med att låta fröna gro inne o ta ut dem till växthuset , när de grott/ manklarar sig utan rör alltså .
Elkostnaden för lysrör -kontra fläkt får man bedöma dock -den senare drar förstås mkt mer ström .. men du får ju räkna med vad alla plantor du drar upp -skulle ha kostat att köpa -o att du missat allt det roliga då

Kom ihåg att det ska vara en fläkt som stänger av sig själv/ kör igång ..! de billiga får man joxa med
-ha med tempen
-öppna växthusdörren o joxa med vredet så den slår på vid ett ungefärligt gradtal av säj + 8 om du vill ha det ..
men det behöver du ju bara göra en gång ..
Lycka till
K