Full version: Skötsel av monstera
Solstrålen
Jag har ett skott från en gammal monstera (eller monstrea) som vi kallar den. Huvudplantan hade min farmor och den är över 60 år gammal och jättestor och fin - farmor är död sedan länge, men hennes planta lever fortfarande även om den har krymt rejält - vi försöker sköta den så gott vi kan. Mitt skott däremot växer dåligt och blir hellre lång och ranglig än stadig med stora flikiga blad som farmors. Liten kruka har jag för det vet jag att man ska ha - farmor hade en pyttekruka och monsteran hade massor av luftrötter.
Farmors monstera är nog av en annan sort än de som säljs idag, men har någon några bra skötseltips?
Ullet
Flikarna på bladen beror på det ljus dom får, mer ljus, mer flikar! Men jag har inte hört att den ska ha trångt kring fötterna, ranglighet brukar betyda att den växer fast den inte har optimala förutsättningar, för lite ljus, för mkt vatten o för trångt om fötterna osv. Jag sulle nog ha satt den i en större kruka o satt den ljusare till o se om den inte blir "bättre då". Minns hur skolans monstera stod direkt under ett takfönster o den var flera meter i diameter o stora gigantiska blad hade den. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon