Ullet
finns det chans att dom trots kylan kan gro, iaf perennfröerna (digitalis bl a) eller är det bara att hiva dom åt hävderna?
krullan
Med mina amatörkunskaper tror jag inte att det är kylan som är problemet utan i så fall fukten i växthuset. En del fröer kan man ju annars förvara i frysen för att de ska hålla sig färska till ett annat år.
Man lär kunna testa grobarheten på frö genom att lägga några frön i ett glas vatten och de som sjunker är piggare än de som flyter. Har bara testat det enstaka gånger, du kanske ska vänta på proffsigare svar om det.
Min egen erfarenhet säger att fröerna är så fantastiskt livskraftiga att de tål mer än vad man anar, jag sår frön som "gått ut" för åratal sedan och de växer ändå alldeles utmärkt. Jag har även sått kvarglömda frön från växthuset med gott resultat. smile.gif
Caprice
Ullet,
skulle tom säga att det är en bra förvaringsplats..!

Det är bara att sätta igång med sådderna..! smile.gif

Caprice
Ullet
Jamen great! Då ska jag bara skotta fram växthusdörren först då! biggrin.gif biggrin.gif Ska se vad jag har därinne! Jag som inte skulle sätta så mkt i sommar, jo pyttsan! Det kommer att bli multum i år igen! *asg*
Caprice
Det är som det ska vara då...! laugh.gif

Caprice
kerstin z5-6
Frö i påse .. är de inte fuktskadade kör på -förresten är digitalis levnadsdugliga saker smile.gif
Ullet
Äh. lev he sä lev he......Int mer ve he int'! Jer huvve dumt får resten lii eller hur det nu var. wink.gif

Jag skottar mig dit, kastar ned fröna i en balja med jord o så får dom leva om dom vill, inte bli nåt om dom inte vill det, så blev det. laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon