Full version: Mste jag brja om?
Maggy
Hej alla!

Ny hr...

Jag frsdde i sndags sommarrudbeckia och blomstertobak, men mina sldor hade inga hl i botten. Dremot har de huv. Kommer detta att misslyckas nu eller fungerar det nd? Nr jag tnker efter anvnde jag dessa ldor frra ret, till att stlla sm torvpottor med jord och fr i. Vet inte riktigt vad jag tnkte p nu, men frgan r om frna kommer antingen ruttna eller torka??

Tips emottages tacksamt!

Maggy
Ullet
MIna sldor har heller inga hl i bottnarna men det gr nd! Kruxet r att du mste lufta det inte mglar nere i ldorna, nr plantorna har ngra fler bladpar n de frsta hjrtbladen, d skolar du om i nringsrik plantjord o d ska krukorna ha hl i botten. S lufta s det inte bildas mgel bara o lufta oftare nr det kommit upp nt ur jorden.
Maggy
Hej!

Tack fr snabbt svar.

Vad bra, d behver jag bara bevaka att det inte blir fr bltt. Det finns ventilationsluckor p huven och jag har ppnat dem.

Maggy
Fenja
Ta av huvarna ett par timmar varje dag och lt dem lufta ljust men i skugga.
Mvh
Fenja
Maggy
Hej!

OK, det var ett bra tips. Jag skall hlla koll p ldorna. Det viktiga var att jag inte behver brja om.

Maggy
kerstin z5-6
Det dr r himla svrt ... mgel kommer ltt och vervattning ska vi inte tala om .. jag har gjort hl efter sdd p en hel del , petigt men det gr bra
r sldan av plast kan man ta en upphettad sticknl eller liknande -
Annars tar jag bara niven o sticker underifrn .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon