Sidor: 1, 2
abborrmaster
Jag gör som de gjorde förr i tiden... Det e ju många (inbillar jag mej) som vill veta hur tamarinden ser ut... O efter som webcammen inte funkade men scannern så målade jag av den med akryl!

Den LIGGER INTE NER i verkligheten men får vrida på den 90 grader motsols tongue.gif

/Simon
yla
jamen kunde du inte ha vridit den själv innan du la upp den
nu får jag ju ligga me huvet på skrivbordet för o se den ordentligt wub.gif rolleyes.gif laugh.gif
men fint har du målat iallafall smile.gif
Fialotta
Fick nackspärr, men jag såg att den
växer fint....Grattis rolleyes.gif
Eva Swahn
Du är en förunderlig planta du, Simon! Men jävligt go.
yla
upptäckte då ja såg din bild att jag har en sån så jag fotade henne ,men hon sover ju nu
yla
här har hon vaknat den lilla
abborrmaster
yes... Jag ällskar dem! Men det skumme är att de sover när det e natt även om man har lampan på!

/Simon
Tyr
Påminner lite om Carambola

Eller (Mimosa pudica. Sensitiva) "rör mig ej"

abborrmaster
Men det är tamarind.. Blir ett träd såsmångingom så det e konstigt att de "sluter bladen"

/Simon
Tyr
Carambola och Mimosa pudica _påminner_ om tamarind.
abborrmaster
jo... Men det_ÄR_tamarind även dom e lika... tongue.gif
Erika zon 4
Vad duktig du är på att måla Simon! Den verkar läcker tamarinden!
abborrmaster
man tackar... Men jag har ju trotts allt gått/går i waldord wink.gif tongue.gif

Kanske kan bidra med lite annat oxå!

/Simon
abborrmaster
föresten..... En pytteliten Sensitiva... Och så har jag sått carambolakärnor men de var inte riktigt färska - e jag körd då?

/Simon
e_sedell
hur mycket växter har du simon?
abborrmaster
CITAT (e_sedell @ 12-03-2003, 18:44)
hur mycket växter har du simon?

retorisk fråga hörrö... biggrin.gif
e_sedell
jag har ca 440 nysådda små plantor, jag får nog tillökning på 150-200 i helgen!!! Men nu får du ta och svara, jag blir ju nyfiken. Jag antar att du har en del bond toback din lilla hach narkoman tongue.gif
abborrmaster
hehe mindre än dej för jag har inte så mycket plats o ställa skiten på i sommar! Kolonistugan jag har e minimalisk och så jättemycket rymms inte i fönstret!

/Simon
e_sedell
hehe okej rolleyes.gif , jag har fått pappa att sätta upp växtbelysning och så har jag 2 blombord. Det lär bli en hel del problem när jag ska skola ut dem, men det ha jag inte sagt någonting om än. Det dröjer ju inte så länge tills man kan sätta u i växthuset. Knapt 1 månad ju, sen borde det ju gå. Eller vad tror du?
abborrmaster
jo i apriul får vi hoppasw o sätta ut en del grejer!
andreasrocen
Alla Tamarind-fans! Här är en länk till en sida där det står lite om tamarinden och man kan även beställa frön(en för övrigt mycket bra frösida för exotiska växter)
Om länken inte fungerar beror det på att jag är så usel på html men ni kan väl klippa ut och klistra in den smile.gif
<A HREF="http://www.barbadine.com/pages/tamarindus_lien.htm">Klicka här!</A>
eller använd den här adressen: http://www.barbadine.com/pages/tamarindus_lien.htm
abborrmaster
jag käkar tamarinder som en dåre så jag har ingen brist på frön biggrin.gif

Tack för länken... Finns så pisslite info om tamarind, men jag har fått reda på att de vill vara ensammen!

/Simon
Exotic
CITAT (oldwolfie @ 11-03-2003, 10:34)
här har hon vaknat den lilla

Så kul att dem sover & är vakna.... rolleyes.gif laugh.gif
Hur länge har du haft din ???

Den blev jag allt lite kär i wub.gif

MVH Exotic
yla
den är nog ett år sisådär,o den är verkligen skir o vacker
men just nu har hon bara denna enda kvist som e frisk tror att hon haft lite kyligt om den ena kvisten wub.gif
ja så har hon inte haft krukan för sej själv vilket hon ju ville
men de har hon nu eftersom de som stog ihop med henne i krukan har dött wub.gif så nu ska hon nog trivas
man undrar ju om de va hon som tog livet av den andre blink.gif
men nu när jag vet vad det är o hur hon ska skötas så komer hon säkert att växa laugh.gif lycka till om du skaffar en för villigt kom hon ur jorden o sitt frö så de va inget som helst problem
Trädgårdsmannen
Tamarind??

Vad är det för frukter den ger, hur smakar dom? Är det någonting du frösått från en frukt du köpt i mataffärn eller är det frö du beställt någonstans. Vill ha!!!
yla
CITAT (Trädgårdsmannen @ 13-03-2003, 09:54)
Tamarind??

Vad är det för frukter den ger, hur smakar dom? Är det någonting du frösått från en frukt du köpt i mataffärn eller är det frö du beställt någonstans. Vill ha!!!

läs hela tråden så får du massor med matnyttig info om tamarinden
här finns det lite till om den
Exotic
CITAT (oldwolfie @ 13-03-2003, 09:48)
den är nog ett år sisådär,o den är verkligen skir o vacker
men just nu har hon bara denna enda kvist som e frisk tror att hon haft lite kyligt om den ena kvisten wub.gif
ja så har hon inte haft krukan för sej själv vilket hon ju ville
men de har hon nu eftersom de som stog ihop med henne i krukan har dött wub.gif så nu ska hon nog trivas
man undrar ju om de va hon som tog livet av den andre blink.gif
men nu när jag vet vad det är o hur hon ska skötas så komer hon säkert att växa laugh.gif lycka till om du skaffar en för villigt kom hon ur jorden o sitt frö så de va inget som helst problem

Hej,

Så du drog upp den från ett frö ??? eller kan man köpa den som 1 planta ??
Men det värkar som den växer ganska fort rolleyes.gif

Vill nog pröva 1 sådandääärraaa biggrin.gif

Hej Hopp /exotic
Trädgårdsmannen
Ger den frukt i vår miljö om man drar upp den från frö?
abborrmaster
det e asså ett pissfett träd efter ett tag så frukterna e no utom tanken biggrin.gif

antar jag iallafall...

Frukterna smakar som syrligt fikon och ser ut som en bajskorv! Och har såbara kärnor!

/Simon
e_sedell
Ska vi byta frön Simon?
abborrmaster
hehe... Kan ta me lite tamarindfrön till växtmässan om du vill ha...
e_sedell
ja gör det, vad vill du ha i utbyte?
abborrmaster
jag bjuckar... Får inte ha mer frön av utrymmessjälv biggrin.gif

/Simon
e_sedell
då har du mycket rolleyes.gif , jag har 150 sorter och det tycker jag inte tar så mycket plats. Har du uppåt 500 då eller? wacko.gif blink.gif
abborrmaster
jag har mindre än dej men jag ser framåt oxå... Kanske har mindre ställe oxå .. unsure.gif
e_sedell
jag sår inte alla mina, men jag är en "sortnörd". Jag vill ha allt, men bara 2-3 plantor typ. Jag har köpt frön för 2-3 tusen i år. totalt för 4500 till trädgården men jag vet inte riktigt hur mycket som var frön. Det mesta i af....
abborrmaster
du är pervers...
e_sedell
på förra skolan var det en som kallade mej för "plant kåt" biggrin.gif laugh.gif
abborrmaster
kapitalist barn... wacko.gif
e_sedell
nej du, mycket pengar har vi inte. Men mamma fick ut extra pengar nu vid årskiftet för någonting. Sen så gäller det att beställa allting fort så inte någonting har kommit, då ger de inte med sig lika lätt tongue.gif
abborrmaster
man ska ha råd o köpa skivor oxå..
Trädgårdsmannen
Simon - jag är inte riktigt säker på om jag förstod ditt svar på fruktsättning - får man frukt på Tamarind om man drar upp den själv?

Jag antar att den vill ha vintervila - i vilken temperatur?

(Är nyfiken på detta för att se om den passar in bland resten jag har planerat ha i min kommande Vinterträdgård wink.gif )
e_sedell
musik fixar man via kazza och bränner till MD rolleyes.gif biggrin.gif tongue.gif
Trädgårdsmannen
Liiiite off-topic laugh.gif men jag tycker det är lite väl ont om wave-filer på siter som Kazaa och jag kan inte köra mp3 i bilen.... sad.gif något bra tips om annan site?
abborrmaster
Tamarind e lite av en vit zon...
abborrmaster
Tamarind e lite av en vit zon... Men frukt är nog inte att räkna med... KJag e ju en extrimentell odlare som prövar kärnor varfan jag nu får dem ifrån.
Funkar mest som en krukväxt hittills... Vintervila? Ja jag vet inte ett skit om dem det e bara att extrimenteram som sagt..

Den växer iof. snabt så det tar nog inte för lång tid innan det blir än fett träd som inte går att ha inomhus som sedan dör utomhus i kylan wink.gif

teorier bara... Man kanske kan rotbeskära asså...

MP3 TILL MD? Jooo visst gör man så oxå men fan vad mycket roligare det e att ha riktiga skivor - brända skivor e oxå jävligt tråkit asså!
Maidenskivorna i senaste utgivninng så bvaksidorna bildar en cool bild är inte helt fel o de e inget du fixar på MD, eller du kan fixa men inte fan e det lika status!!

Mp3 använder jag mest för provlysnsning men t.ex. blaze bayles soloprojekt BLAZE e t.e.x. cp-svårt att leta upp på via mp3s... Köpa plattorna e det som jäller... Ska beställa strax!

/Simon
yla
min tamarind satte jag förra soomaren o den har stått i sin kruka inomhus o klarat sej bra i alldeles vanlig rumstemperatur så jag tror att den inte ksa stå ute o ifall den står ute så tror jag att den inte ska stå där på vintern o då de e frost
så tror jag wub.gif
abborrmaster
CITAT (oldwolfie @ 14-03-2003, 15:43)
min tamarind satte jag förra soomaren o den har stått i sin kruka inomhus o klarat sej bra i alldeles vanlig rumstemperatur så jag tror att den inte ksa stå ute o ifall den står ute så tror jag att den inte ska stå där på vintern o då de e frost
så tror jag wub.gif

presis så jag misstänkte!
När den är stort träd så får man ju inte plats med den så då får den väl dö ute på vintern kanske... biggrin.gif

sad.gif

/Simon
yla
jag tror inte att den blir så stor inomhus som utom hus så den växer dej nog inte ur huset ,,,, laugh.gif
abborrmaster
säkert sant.,.. Men va coolt de vore om man vräkte granarna ovanför o borra hål i tak... eller nja inte troligt tongue.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon