Full version: amaryllis utan lök?
Zaz
...är inte sådär jättehemma på amaryllisar, men har "övertagit"... *ehum* ...diverse lökväxter, mkt lika amaryllis, men de saknar lökar/knölar! blir de såna om man behåller dem år efter år utan att ge dem nån näring emellan blomningarna? Nån som vet?
*fundersam*
Betty
En del liljeväxter har ingen direkt lök eller knöl, t.ex. den äkta Spindelliljan - Hymenocallis speciosa. Sådana lök/knöl-lösa växter vintervilar inte. De sköts som rumsväxter året om.
Zaz
Åh, vad spännande! biggrin.gif

Här där jag bor (studentområde) har vi nämligen för vana att lämna kvar grejer i trappuppgången vid flytt, sånt man inte längre har behov/nytta av... och när grannarna gav sig av lämnade de kvar en jättekruka med nån sorts lökväxter i... som ser väldigt ledsna ut, men de lever ialla fall helt klart...
..och dem har jag tagit hand om... rolleyes.gif

...om det är såna som inte vintervilar, vill de ha näring nu när jag planterat om dem eller ska jag vänta lite med näringen?
Betty
Jag brukar vänta några veckor med näringen.
Betty
Under perioden oktober - omplantering (=ungefär nu) minskar jag ner lite på vattnandet och ger ingen näring alls. Men de får stå kvar i fönstret.
Zaz
ok... dessa var absolut kruttorra (men hade gröna, taniga blad, de flesta verkar inte ha blommat nyligen) så hade dem i blöt ett tag för att de skulle kvickna till och är nu planterade i rejält blöt mylla, som jag tänker låta torka upp innan jag börjar vattna mer normalt...
Ska bli kul att se vad det är för blomster... rolleyes.gif
Jiams
[FONT=Arial][COLOR=red][QUOTE]
Är det inte en Klivia som du har fått ???? Sköt den väl- vattna inte för ofta -så kan du få underbart vackra blommor i djuprött eller orange.
wacko.gif
Zaz
Klivia...? blink.gif

Spindelliljor vet jag hur ser ut, har två såna, det här skulle eventuellt vara såna, men jag vet inte! Hur ser klivian ut i bladen? har den massa rötter som kommer typ direkt från stammen? (el hur man nu ska förklara det...)
Fenja
Detta är en gammal Clivia jag ärvt av mormor:

Det kanske kan vara en Valotta, den ser ut så här.

Mvh
Fenja
Zaz
Aha, är DET en Clivia!Har sett dem förr, men visste inte vad de hette! Men näe, sån är det inte...för kraftiga och mörkgröna blad... (fast det kanske bara beror på vanvård från förra ägarnas sida?)
...länken till Valottan får jag inte att funka...? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon