Full version: Vadå kallt!
Ewa L
Ni har väl i alla fall varmt inne? Det har inte jag! unsure.gif sad.gif

Min oljebrännare har trasslat av och till i ett par veckor. Lagt av men kunnat tvingas igång igen. De senaste dagarna när jag kommit hem efter att varit på jobbet hela dagen, så har den förstås stannat direkt jag gått ut genom dörren.

Kan ni göra er en föreställning av hur "varmt" det är inne då när jag kommer hem? rolleyes.gif tongue.gif

Sparka igång brännaren, tända braskaminen, linda in mig i dun-täcket och sitta och huttra framför brasan.

Efter ett par timmar, dvs när jag skall gå och lägga mig, är temperaturen uppe i behagliga 15--16°C.
Upp igen vid 05.-tiden och iväg till jobbet. På kvällen samma visa!!!

Finns det inte ett ordstäv som säger "Det som inte tar livet av dig — härdar!" Annars skall jag uppfinna det.
renate
Stackars Ewa,jag lider verkligen med dig.Inget är värre än att frysa inomhus,går inte brännaren att lagar eller byta ut,vi måste ja ha värme på ett tag till.Min vedpanna lade av förra våren,men jag har elvärme i reserv.Nu har jag en Luft luftvärmepump,pannan gick inte att lagar.
Hoppas det löser sig för dig och yttetemperaturen stiger.
Kram Renate
wolkenkrabber
skaffa fjärvärme det är pålitligare det o sköter sig själv typ, hoppas det blir varmare för din skull
Brandklipparen
Jag tycker många klgar på kylan i onödan (alltså dom som har fungerande värme och ändå klagar)
Själv tycker jag att det är mycket mysigt, man kan tända lie ljus och dricka the
yla
fniss man kan tända lite ljus o dricka the närsomhelst
men frysa de kan man bara då pannan inte vill o kölden e därute o vinden blåser raktigenom väggen

de e inte alla som har råd o fixa allt till de senaste o dyraste o mest värmegivande på direkten
kanske måste man kolla me banken o en massa andr a eller så orkar man inte hugga all ved som behövs eller så har man ingenstans att huggga eller så ................................................................................
................................................................................
..............................har veden tagit slut
Anki på Öland
CITAT (oldwolfie @ 03-03-2005, 18:59)
de e inte alla som har råd o fixa allt till de senaste o dyraste o mest värmegivande på direkten
kanske måste man kolla me banken o en massa andr a eller så orkar man inte hugga all ved som behövs eller så har man ingenstans att huggga eller så ................................................................................
................................................................................
..............................har veden tagit slut

..........å ibland ids man inte ge sig ut i vinterkylan för att hämta in ny ved utan sitter och huttrar och väntar på att det skall bli sängdags så man kan krypa ner under varma goa täcket.......
Anki
Ewa L
CITAT (Anki på Öland @ 03-03-2005, 22:08)
CITAT (oldwolfie @ 03-03-2005, 18:59)
de   e  inte alla som har  råd o fixa  allt  till de  senaste  o dyraste  o mest  värmegivande  på direkten
kanske måste  man kolla me  banken o   en massa andr a  eller så orkar man inte  hugga all ved som behövs eller  så  har man ingenstans att huggga  eller  så ................................................................................
..............................har  veden tagit slut

..........å ibland ids man inte ge sig ut i vinterkylan för att hämta in ny ved utan sitter och huttrar och väntar på att det skall bli sängdags så man kan krypa ner under varma goa täcket.......
Anki

Anki och Oldwolfie är nära sanningen.

Oljebrännaren skall bytas ut mot en pelletsbrännare, men jag vill ju gärna bränna upp den kubiken olja som är i tanken — snålänning!

Alltså ingen idé att kosta på oljebrännaren. Det räcker med de 14.000,- extra jag fick betala för röret i skorstenen. De hade jag tänkt "tjäna in" på oljan.

Wolkenkrabber:
Hur tror du man skaffar fjärrvärme? Ringer till värmeverket och beställer? tongue.gif
Berith
Usch för att frysa! huh.gif Här eldas med ved - som inte är slut och som finns lätt-tillgänglig ute på altanen. Peppar peppar.... Förhoppningsvis klarar vi hela vintern utan att behöva köra igång elvärmen. Förekommer bara lite svag elvärme i badrummet blink.gif obehagligt med iskall ring... *brr!*

CITAT (Ewa L @ 04-03-2005, 07:05)
Wolkenkrabber:
Hur tror du man skaffar fjärrvärme? Ringer till värmeverket och beställer? tongue.gif

Finns ju annan slags fjärrvärme.... Kontaktannons kanske? sleep.gif rolleyes.gif
Ewa L
CITAT (Berith @ 04-03-2005, 07:13)
Finns ju annan slags fjärrvärme.... Kontaktannons kanske? sleep.gif rolleyes.gif

Kanske ingen dum idé. unsure.gif Är den verkligen underhållsfri? huh.gif

Problemet är ju dessutom lite akut, när det blir varmare är det sent påtänkt. Kanske kan sätta upp lappar på ICA och Konsum? tongue.gif
Berith
Äsch... det var bara ett förslag. Jag vet egentligen inte hur sånt funkar, har man otur kan det ju komma surt efteråt. unsure.gif
amaira
CITAT
Min oljebrännare har trasslat av och till i ett par veckor. Lagt av men kunnat tvingas igång igen.

Så där håller min brännare också på ibland, särskilt då det blir kallt och den får jobba hårdare.

Min brännare är inte så bra, så den slaggar igen emellanåt. Ska byta brännare så småningom.

När den lägger av, tar jag ut den och rengör den. Får skrapa bort en liten sotflaga, och sätta tillbaka den. Sen går den hur fint som helst ett tag igen.

Senast jag gjorde det var i höstas.

Det är inte alls svårt !!!!! Och min underbara hantverkare som alltid ställer upp för 500 kronor, på själva julafton om det skulle behövas, har lärt mig hur jag gör.

Men med "sparka igång" kanske du just menar "rengöra brännaren"?
Om inte, försök få det gjort, det är enkelt och fort gjort. (Om det nu inte är något annat fel förstås. Det har du nog koll på.
)
Ewa L
CITAT (amaira @ 04-03-2005, 08:08)
Men med "sparka igång" kanske du just menar "rengöra brännaren"?
Om inte, försök få det gjort, det är enkelt och fort gjort. (Om det nu inte är något annat fel förstås. Det har du nog koll på.
)

Nej, bara trycka igång på knappen eftersom reläet löser ut.

Väntade i 2 veckor på att "pann-mannen" skulle komma och lära mig rengöra oljefiltret. Jag tror nämligen det är där problemet ligger, eventuellt... unsure.gif huh.gif ohmy.gif

När han kom "hade han inte rätt verktyg" utan tyckte att jag skulle kalla på en rörmokare. Kunde han inte sagt det när jag ringde och förklarade vad problemet var?? mad.gif
Visserligen är brännaren ny — endast använd sedan november — men oljan är det inte.

Nåja, blir det bara lite varmare ute så överlever jag. Men jag har lovat mig själv: Inte en sådan vinter till. Ärligt talat, det är inte människovärdigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon