Zappa
Nu behöver jag råd av Er alla som har orkideer.... jag har lite problem med min nämligen... när jag fick den blommade den så vackert i ett par veckor sen började blommorna ramla av, den hade massor med knoppar men även de ramlar av, utan att så ut.... vilket gör ont i hjärta o själ.... Den står i västerfönster, med sol på morgnar och hela fm. Men vad gör jag för fel.... Den är planterad i den plastkruka som den kom i, med en ytterkruka som verkar vara gjord för olkideer, men nu undrar jag, skall de stå så rötterna får ljus eller trivs den i mörkret i krukan?? Jag behöver riktigt mycket hjälp, vill inte den skall dö!

sad.gif

Så om någon har råd är jag väldigt tacksam!
krukan
Vissa orkideer man köper i affären kan ha stått för länge i plastförpackningen som är runt plantan. Tydligen kan de genom det förgifta sig själva med de restprodukter bladen släpper ut när de "andas". Ofta ser de fina ut när man köper dem, resultatet av förgiftningen kan visa sig först flera veckor senare. Detta kan vara vad du råkat ut för.

Brudorkideertycker inte heller om att flyttas. Om den flyttas när den har knoppar kan de trilla av. Men de knoppar som kommer senare bör klara sig. Knoppar kan också trilla av om blomman står för mörkt, men det verkar inte vara fallet för dig.

Rötterna kan stå i både mörker och ljus, det påverkar inte om blommorna vissnar eller inte. Jag tror du lugnt kan ha kvar rötterna i mörkret.

Ge din blomma mycket fukt i luften så trivs den bättre, du kan t ex ställa små skålar med vatten runt den så får vattnet avdunsta och göra klimatet trivsammare för orkiden.

Kolla så inte rötterna har det för blött, de vill torka ut mellan vattningarna. den gillar inte heller vatten i bladrosetten, då kan den ruttna.

Tappa inte hoppet bara för att knopparna trillar av. Så länge blad och rötter ser fina ut så kommer du garanterat att få nya knoppar och blommor att njuta av med tiden.

Lycka till!
GoSatta
Bortsett från det som krukan har sagt kan man ju tillägga ått så här års står dom gärna i söderfönster efter som solen inte direkt skämmer ut oss nu.

Jag kör dom även i söderfönster på sommaren men då en bit in i rummet.

Men självfallet blir växter stressade av hela processen av att åka från odlarn i lastbilar till handlarn stå i plast forslas hem och hamna i ett fönster. Att nyinköpta växter blir lite sjuka är ju ingen ovanlighet. Dom flesta phalenopsisarna (brudorkide) som man köper i vanliga affärer är ju annars otroligt anpassade för just våra inomhusförhållanden och bör innan en ganska snarframtid återhämta sig om du följer dom råden som krukan gav dig.
kristerh
Hur ser rötterna ut?, passa på att plantera om nu när den fällt alla blommorna, risken finns att komposten har gjort sitt, då kan lätt fukten bli stående och rötterna börja ruttna. Använd barkbitar i olika storlekar, kokosfibrer och vitmossa.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon