Nette
Hur är det med spridning av kräfta nu i mars? Har fått höra att redskapen inte för över smitta ifrån ett träd till ett annat denna årstiden. Hur stor är smittorisken vid slarv med redskapsrengöring mellan träd?
Åsa, mälardalen zon 2
Det är just nu på vårvintern som smittorisken är som störst. Kräftangripna träd beskärs helst i juli-september under en varm och torr period, då läker såren snabbt + det finns lite svampsporer i luften.

Rengöra redskap måste man göra efter beskärning i sjuka träd oavsett årstid. Virus och svampsporer fastnar på redskapen oavsett årstid.

Har du sjuka träd är smittorisken mycket stor om man inte gör ren redskapen mellan träden.
Jörgen
Hej Åsa igen. Nu blev jag lite undrande igen. Kan den kräfta jag har i mitt äppleträd sprida sig till andra buskar och träd ty chersmin och syrén utan att det märks på dom. Går det överhuvudtaget att få bort en kräftsmitta? Finns den alltid kvar omgivningen fast man har tagit bort det sjuka trädet?
Åsa, mälardalen zon 2
Fruktträdskräfta kan gå på andra lövträd och då brukar den kallas lövträdskräfta ex. på växtslag som kan drabbas är ask, asp, avenbok, björk, bok, ek, hagtorn, kastanj, lind, lönn, poppel, rönn, robinia, valnöt och sälg. Om schersmin eller syren drabbas är jag osäker på.

Här kan du läsa om kräfta, (OBS! första länken är några år gammal numera brukar man inte hålla på och smeta på saker på såren och rekommendationerna om fungicidbesprutning är nog mera menat för yrkesodling):

http://zeus.bibul.slu.se/documents/slu/fak...T069/FVT069.HTM

http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm
Cilla
I stort sett alla lövträd och buskar kan få kräftsvampen Nectria galligena. Jag har sett den på många trädslag och på syrén, men inte shersmin.

Att det sagts att kräftan inte smittar på vårvintern är fel, men kan bero på att någon missuppfattat detta med de olika typerna av sporer som kräftan liksom alla andra svampar har - konidier och askosporer. De första är vegetativa och sprider sig främst sommar, de andra generativa (könssporer) som sprider sig den kalla årstiden och övervintrar.

Smittade redskap, felaktig beskärning och att träden står för blött i marken är de vanligaste orsakerna till att kräftan sprider sig i trädgårdarna.

Vill du se hur kräftan ser ut har jag bilder på http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm
Jörgen
Jo, jag har kollat in sidan nu än en gång. Det finns ingen tvekan om att jag har det i mitt träd. sad.gif
Cilla
Har skrivit detta förut här någonstans i trädavdelningen, men jag brukar resonera så här om kraftigt smittade kräftträd:

- är trädet ungt - tag bort det utan tvekan. Unga kräftträd har ingen framtid eftersom de grenar som får smittan aldrig blir grova eller får möjlighet att bära frukt
- är trädet uppväxt, ger frukt, svalka eller skönhet eller annat man uppskattar mer än andra nyplanteringar man har på gång - behåll och betrakta osm ett träd som har lite kortare levnadstid och behöver lite särskild sjukhusvård. Detsamma gäller om grannens näraliggande träd är smittade. Då spelar det mindre roll vad du gör med ditt eget träd för spridningens skull.
- har du kräfta på träden - beskär lövträd under JAS, juli, augusti, september. Då är läktiden kortast och svampen får kortare tid att få fäste.
- riktigt gamla kraftigt smittade kräftträd är ofta bäst att inte beskära alls. Låt dem bli vilda och behandla sig själv så lever de längre och sprider sporerna mindre än när du klättrar och skvätter iväg med grenar. Dessutom är varje snitt du lägger i ett smittat träd ytterligare en ingång för sporerna.
- I träd med färre angrepp kan det vara bra att skära bort grenar med sår, eller att underhållsgallra dem lättare än du skulle gjort med ett friskt träd.
- I trädgårdar där man satsar på många nya lövträd, spaljéer, persika, nya fruktträd bör man ifrågasätta det stora smittade trädet hårdare. Alternativet i en sådan trädgård är att hålla extrem trädhygien (bränna alla kvistar omedelbart, endast beskära under JAS etc).
- I trädgårdar där alla fruktträd är kräftsmittade (inte ovanligt tyvärr) och man inte vill göra en storsatsning på föryngring av beståndet brukar jag beskära varsamt och med lite kortare framtidssikte än med friska träd. De grenar som är smittade kommer inte att bli så gamla som friska grenar blir, och många årsskott kommer att självdö.

Själv har jag ett kräftsmittat Augustipäronträd, som är det största fruktträdet i min trädgård. Ett Oranie äppelträd är på god väg att bli präktigt och ett antal päronspaljéer och persika är på gång. När de fått fart kommer jag att fälla päronet. Jag tror det kommer att sammafalla med att också årsskotten på päronet kommer att smittas. Till dess har jag skippat att beskära päronet helt, och går inte upp i det med samma kläder som i de andra träden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon