MB1965
Jag har suttit och funderat på ett par buskpioner från pionkompaniet. Därför skrev jag skrev ett mail till dom förra vecka med frågor angående vårplantering men jag har fortfarande inte fått svar.

Är pionkompaniet en seriös leverantör? Kan man lita på dom ? Säljer de fina exemplar ?

Hursomhelst var det dessa jag var intresserad av:

Mvh

..::EDIT::.. Pionkompaniet
Caprice
Har vänner som beställt ifrån dem...
De är nöjda..

Dessutom har de ju ett utmärkt sortiment som kan få vem som helst att bli sugen.. biggrin.gif

Caprice
Iza
De hade ju jätteläckra pioner.
Hur länge blommar de är det någon som vet?
Kajsa
Lite om trädpioner
Köpte en rotäkta från Rockdala för två år sedan, och man får nog ha lite tålamod, andra året växte den mycket lite och inga blommor
ser nu fram emot ett ryck i vår och någon blomma.

Så här har den sett ut i två år.
MB1965
Kajsa,

Den ser nästan lite ensam ut?!

Pionkompaniet hävdar att man kan få blommor året eftrer plantering.

Jag satte tre vanliga pioner i höstas (dill, double honey gold, och rospion) så det bli kul att se dom blomma... eller inte wink.gif

Tack för länken förresten!
Kajsa
Ser den ensam ut, jo växterna runt som ännu inte kommit upp var flox, men förra sommaren grävdes alla bort och nu i vår ska det bli vita rosor,
Katharina Zeimet en tuff zon 5 ros. Så på sikt ska det bli vackert med en karminröd trädpion omgiven av vita rosor. biggrin.gif Jag vill minnas att andra här på Odla skrivit att man får vänta på blommorna på trädpionen.
MB1965
Vita rosor.

Det blir bra. Doftar dom ? Jag är numera ett doftfreak wink.gif

Jag var mer inne på de två buskarna på bilden ovan (Bai Xue Ta och Mei Gui Hong ), en storbladig magnolia, en stjärnmagnolia och något gräs/bambu .

Jag har fortfarande inte fått något svar från pionkompaniet så ideerna får ligga i träda så länge.
Kajsa
Katharina Zeimet
Doftar tydligen lite, för mig var härdigheten, färgen som avgjorde och att den blommar hela sommaren.
Att det är en av de äldsta polyantharosorna är kul, från 1901
MB1965
Jag har fortfarande inte fått något svar av pionkompaniet.

Dessutom har produktsidan på deras sajt försvunnit, och de har upphärt med försäljning, vartfall till privatersoner.

Se på deras startsida. Där står det "Ingen mer direktförsäljning"
Kajsa
Ser att du bor utanför Göteborg, titta i stora välsorterade handelsträdgårdar till våren, du kommer säkert hitta en trädpion.
Hos min trädgårdsmästare här i villaområdet i Västerås kunde man köpa trädpioner förra våren, då slipper du dyr frakt.
Linda i Kareby
Hejsan!
Jag köpte trädpioner i Kungälv nu i veckan!! En gulorange med lite rött och en polkagrisrandig + två till vackra Pioner. Jag gav bara 199:- Det hade blivit en feleverans och han fick hem mycket dyrare sorter änn han hade beställt! Men eftersom han inte behövde betala mer för de finare sorterna änn de han hade beställt blev de så här billiga.
Linda tongue.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Jag gav bara 199:-

Lyckliga du! smile.gif
MB1965
CITAT (Linda i Kareby @ 24-03-2005, 10:58)
Hejsan!
Jag köpte trädpioner i Kungälv nu i veckan!! En gulorange med lite rött och en polkagrisrandig + två till vackra Pioner. Jag gav bara 199:- Det hade blivit en feleverans och han fick hem mycket dyrare sorter änn han hade beställt!

Linda, var köpte du dem? jag skulle vilja ha några jag med för det priset... biggrin.gif

Kajsa, så får det bli om det inte finns några fynd kvar i kungälv;)

Mvh
Linda i Kareby
Hejsan!
Jag köpte dem på Kungälvs gardencenter. De hade kvar i torsdags när jag var där! Myyyyyyyyyyyycket underbara! Hoppas att de blir de sorter som visas på bilderna det kan ju bli fel mad.gif ibland!
Kram Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon