Full version: Magnolian
Xelma
Min otroligt smidiga chow-chow Selma(signaturbilden) gjorde ett snyggt hopp rätt in i min nya Magnolia Sieboldii igår(ca 1,8 meter hög). När jag skrek på henne stannade hon, med busken fortfarande liggande utefter marken mellan tassarna, och såg ut som ett frågetecken innan jag lyckades schasa bort henne.

Det knakade, men jag kunde inte i kvällens mörker besiktiga skadorna. Magnolian lutar nu cirka 20 grader.

Om där är en stamskada nere vid marken blir det väl lättare röta mm, så jag undrar vad ni gjort
1. Låtit den klara sig själv
2. Kapat ner busken efterhand under några år, för att få nya oskadade grenar
eller?

Hon plöjer igenom det mesta. Bäst fungerar stenhögar och kraftiga bambupinnar i kryss. Jag ska försöka göra några pil-koner mm, för dyrt att köpa flera. Jag har satt mycket buskar och träd för att kunna plantera ömtåligare plantor med mer skydd senare.
Heddas matte
Visst är det mysigt med små rara vovvar i trädgården ibland wink.gif har egen erfarenhet av detta blink.gif Hedda gillade att dra upp tulpaner förra året.
Jag skulle vänta och se om eventuella skador kan läka av sig själv innan jag börjar ta bort nåt.
Caprice
SLå ned en redig stödpinne som håller stammen stadig...

Så det inte händer igen, menar jag...

Heddas matte:
Lär henne dra upp kirskål istället...!
Då kan du hyra ut henne för en bra timpeng oxå...! biggrin.gif

Caprice
Heddas matte
Caprice:
ska absolut satsa på det.. den talangen för att dra upp saker kan man ju inte lämna oanvänd! smile.gif Vi tränade på att lägga maskrosor I korgen istället för att lyfta ut dom UR korgen i somras och det blev hon rätt bra på efter ett tag..
Caprice
laugh.gif
Xelma
Selma har grävt i trädgården på 3-4 ställen. Som tur är helt rätt, under växter vi ska ta bort. Så hon får hållas och är bitvis nere på 30-40 cm.

Annars är hon pigg på att hjälpa till vid plantering... Benmjöl till lökar kan man glömma, för det luktar toppen och snart är lökarna inte längre planterade tongue.gif

Och marktäckare, typ trampnarv är en perfekt "boll" att dra upp och kasta med. Sen glor hon på mig när hon får jord i ögonen precis som om "vad gör du"? rolleyes.gif
Xelma
Jag har inspekterat stammen närmare nu. Precis vid marknivån är det sprucket runt halva stammen och uppåt 10 cm på båda sidorna, dvs en flaga av barken hänger lös.

Ska jag låta det sköta sig självt eller skära bort flagan så trädet kan valla över? Jag har stagat upp det nu, det är ju mer en buske än så länge, men fick stöd så det får stå ifred.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon