|
mollys_matte
04-03-2005, 16:11
jag har nu massor av små st paula blad som jag satt i krukor, har förut lyckats driva upp både några få sådana och någon streptocarpus, men nu undrar jag, nåt bra tips hur jag ska lyckas med dem? Har dem i miniväxthus under lysrör just nu, men hur stora krukor behöver man? Vissa sitter i inte så jättesmå krukor, andra sitter i typ såna krukor man köper "mini" växter i! Är de för små? Och hur lång tid tar det ungefär innan de kommer upp nya småblad? Hur långt ner ska man sätta dem? Vissa säger bara stjälken, andra säger att nederdelen på bladet måste ligga an på jorden?! Borde jag ha satt dem i såjord, eller kan man ta "vanlig" jord, de hade jag nog på dem andra tror jag.
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 16:36
Det tar olika lång tid för olika sorter att skjuta upp nya blad det kan ta allt från någon månad till 6-8månader. Ju djupare du sticker ner stjälken ju längre tid tar det för de små plantorna att dyka upp. Jag brukar sticka ner saintpauliasticklingar i s-jord men min mamma har oftast satt dem i vanlig blomjord och det har gått bra det med. Saintpaulia vill oftast inte ha så stora krukor de blir lätt övervattnade ifall de sitter i för stor kruka. Blir sorten ca 15cm i diameter som vuxen så brukar det vara lagom med en slutkruka på runt 7-8cm i diameter (när plantan är ung går det bra med mindre kruka). Jorden ska vara mycket lucker och porös man ska helst inte trycka till jorden så mycket när man planterar. Jorden får gärna vara uppblandad med ex. grus, små lecakulor, perlit el. dyl. Saintpaulian avskyr kallt vatten så det bör vara rumsttempererat + saintpaulian avskyr att vara blöt så låt den torka upp mellan vattningarna. Ljusstyrkan är ofta det som styr blomningen hos saintpaulian, dagslängden spelar inte så stor roll. På vintern brukar det vara bristen på ljus som tar död på en del av mina saintpaulior jag har ofta så många att jag inte kan ge alla extra ljus, men det gör inget för då har jag ju plats för alla de nya sorter som jag bara råkar handla hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan.
mollys_matte
04-03-2005, 16:42
Så jag ska alltså bara sticka ner dem lagom så de "sitter" i jorden alltså? Tror du de tar skada om jag tar upp dem nu, och tex blandar ut jorden med lite sand/grus? Vissa av dem har suttit ett par veckor, andra satte jag igår Kan ju möjligen bli lite för blött åt dem tror jag... och så kanske jag tryckt åt jorden *funderar* Det där med att ha dem i miniväxthus, det gör ingen skillnad? (bortsett från att molly inte kommer åt dem då...) läste på nån sida nyss att de inte vill ha mycket ljus när de gror, kanske inte ska ha dem under lysröret då? *massa frågor blir det* har ju några jätteskojiga färger ju (som jag tagit blad från alltså) Så jag vill ju att de ska ta sig!
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 16:50
De bladen som suttit flera veckor skulle jag låta vara kvar de som är nysatta kan man ta upp och blanda upp jorden så den blir luckrare. Det går bra att ha saintpauliasticklingar i miniväxthus, det går även bra att sätta en plastpåse över, saintpaulian ser ingen skillnad. I miniväxthus och med plastpåse över avdunstar inte växterna speciellt mycket så man brukar inte behöva ge så mycket vatten till sticklingarna, man kan lyfta på locket eller plasten och känna efter någon gång i veckan ifall jorden känns torr (alternativt kan man känna på krukan en blöt jord väger mer än en torr).
Sulawesii
04-03-2005, 17:24
CITAT (mollys_matte @ 04-03-2005, 16:42) Så jag ska alltså bara sticka ner dem lagom så de "sitter" i jorden alltså? Stick ner hela stjälken och luta bladet något mot jorden. Jag klipper stjälken, så att den är ett par cm lång innan jag "jordar" den.
Eva i Skåne
04-03-2005, 18:28
Jag har aldrig provat att föröka paulior, men jag har ett par roliga nu, med randiga blommor, så det vore kul att försöka.
Bildas det mer än en ny planta kring ett blad? Skär man bort det stora bladet när det kommit upp nytt?
Sulawesii
04-03-2005, 19:00
Är det chimärer, så kan de inte förökas med blad och få den där randen. Då har jag för mig att man måste rota själva blomstängeln..... Nån annan som kan det där?
Det kan bildas många småplantor runt ett moderblad, det är lite olika det där. När man avlägsnat småplantorna, så kan man låta moderbladet vara kvar, så kommer det så småningom att komma ännu fler plantor.
Eva i Skåne
04-03-2005, 19:06
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 19:57
CITAT (Eva i Skåne @ 04-03-2005, 19:06) Chimärer är en mutation och tar man bladsticklingar från en chimär blir inte de nya plantorna exakt lika de man tog sticklingarna ifrån ofta blir det enfärgade blommor. När man förökar cimerasorter som dina ser ut att vara så tar man oftast meristemet (som är någon milimeter stort vid tillväxtpunkten) och odlar vidare på i provrör i laboratorium (har dock hört att man hemma ibland ska lyckas få en blomstängel att rota sig och från den få rätt blommor), från ett litet meristem kan man få fram många plantor. http://www.tradenetsl.lk/icons/flower8.jpgChimärer är bra för förädlarna för de är oftast för svåra för hemodlarna att föröka.
mollys_matte
04-03-2005, 21:31
ööö... det där visste jag inget om! Så de som är randiga och sånt de kan man inte föröka med bladsticklingar? aj då... Vad dyret det kommer bli nu Måste iväg och försöka hitta de olika varianterna, vet att plantagen hade tokfina, men det blir så dyrt... Hur vet vad vilka som är vad? Är alla randiga sånna?  Så nu måste man alltså börja norpa blommstänglar istället? det syns ju mer på plantan än ett litet blad ju...
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 22:10
De randiga är oftast chimärer men det finns ju en massa andra roliga sorter, det finns runt 40 000 sorter saintpaulia och de flesta av dem kan förökas med blad. Titta i saintpauliasällskapets bildarkiv, där finns en hel del fina saintpaulior http://www.saintpauliasallskapet.se/bildar...rkiv/index.html
mollys_matte
04-03-2005, 22:17
jag har gått igenom deras sida, plus nån amerikansk sida också, men utan at thitta just den kombination på ränder som jag norpat blad från... Så de kan bli vad som helst om de tar sig? Det är ju iof lite spännande det med. Fast jag hade ingen aning om att det fanns sorter man inte kunde blad föröka! Blir ju dumt att köpa sånna sorter med, för det roliga med växterna hemma är ju när man kan föröka dem jue *inser nu att det kommer bli dyrt och tidskrävande om jag ska hitta och köpa de olika sorter jag trodde jag skulle dra upp själv* Fast det är ju ett sätt för tillverkare att tjäna pengar, om man inte kan föröka själv alltså. *tjurig som en liten barnunge*
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 22:30
Saintpaulia är ganska spännande att föröka även sorter som brukar gå att föröka med blad kan ibland mutera det är ganska vanligt. Så det händer ibland att när man sätter blad från ex. en blå blomma så kan 3st vara blå och en blir rosa vilket visar att man någon gång i tiden använt en blomma med rosa i när man korsat växten. Kanske du kan hitta någon av sorterna hos Humako som är en ganska känd holländsk odlare av Chimerasorter (+andra sorters saintpaulia) http://www.humako.nl/nederlandshumako/home.htm(klicka på licentie och stek i menyraden högst upp så hittar du namn i menyn till vänster som du kan klicka på)
mollys_matte
05-03-2005, 16:27
jorå, där var de! I Chimär kategorin, Tineke, Fenna och så nån av dem med blå rand... *snyftar lite* Så dem kan man alltså inte föröka... Jag får hålla mig till de andra då...
Hur är det med dem som de har i kategorin "Colora" för såna har ajg hemma, palntor alltså, är de också muterade?
Egentligen är det ju inge skoj med muterade, jue för som sagt, då kan man itne själv föröka dem *intalar mig själv detta för att inte kasta mig i bilen och åka till örebro och köpa typ 4-5 plantor för 40 kr st...*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|