Full version: Beskärningsfrågor
Grönblomman
Vi har ganska nyligen flyttat till ett hus med trädgård, och det är nyt för oss. Jag har köpt ett antal trädgårdsböcker men tycker ändå att jag inte är tillräckligt medveten för att beskära träden.

Det är ett plommonträd, ganska stort och ett körsbärsträd som är något mindre. Jag ville bara fråga om det är någon som har erfarenhet av hur mycket det ungefär skulle kosta att anlita någon för beskärning.

mvh nyfiken wink.gif
Cilla
Hej och välkommen!

Varken plommon eller körsbär behöver normalt beskäras i vuxen ålder, så det kan bli enmycket billig historia... Både plommon och körsbär beskärs på sensommaren-tidiga hösten om de ska beskäras alls.

Plommon som bär för mycket tung frukt är bättre att kartgallra och stötta än att skära in problem i, och körsbärsträd som beskärs blir mycket fula och klarar att bära sin frukt på grenarna som de är. Vill du beskära för att få mindre träd - ifrågasätt hellre träden totalt än att låta någon stympa dem eller reducera dem fel och för mycket.

Annars kan beskärning kosta hur lite och hur mycket som helst, beroende på var man bor och vem man anlitar. Billigaste pris jag hör talas om är 50 kr per träd utan moms och dyrast ligger någonstans över 500 kr i timmen plus moms.
Grönblomman
Tack för svaret! biggrin.gif
Det var verkligen inte dyrt, tur att det är vård för träd och inte människor vi pratar om (skillnad i pengar va)

Jahaja, det var ju toppen!, Men ... vårat plommonträd ser väll bra ut antar jag, men körsbärsträdet däremot är proppfullt av skott och småkvistar, verkligen ett skatbo. Spelar det inte någon roll, för man vill även här liksom vid kärnfrukt att få ljus ner till grenarna?

Jag är besviken på mina dyra trädgårdsböcker som nästan enbart tar upp om äppelträd, och nämner knappt stenfrukt alls, men nu har jag alltså anledningen... rolleyes.gif ¨

Tyvärr har jag varit tvärsäker på att man ska beskära stenfrukt hårt (hårdare än äppelträd t.o.m) eftersom min flickväns föräldrar gjort en rejäl ändring med deras körsbärsträd.
En annan sak som är ... tja, inte så kul är att jag redan börjat beskurit, dum som jag är wub.gif
Beskärde efter samma princip som äppelträd skall beskäras, men har inte gjort så mkt, mest bara kapat av grenarna i midjehöjd helt så man ska slippa få grenar i magen när man går förbi trädet wink.gif

Hoppas det inte är någon fara? Om ni vill skulle jag kunna ta kort på hur det ser ut så kanske ni kan säga vad som kan göras? Fick nyligen reda på att stenfrukt inte heller skall beskäras/gallras helst senare än 1a januari. Smart! blink.gif

Som sagt är det jag vill uppnå med att beskära/gallra körsbörsträdet att få balans i trädet, samt ett lite mer uppsnyggat "tak", som ger fin skörd med smaskiga, stora bär laugh.gif !
Cilla
Detta behöbver inte vara något problem. Upphör med beskärning av körsbärsträdet så får du bästa möjliga reparation av de skador som tidigare beskärning åtstadkommit.

Det man kan göra med körsbär utan att få problem är precis det du beskrivit - att ta bort de lägst sittande grenarna för att kunna gå under kronan. Detta gör man på sensommar - höst för att slippa få gummiflöde. Och ta inte alla grenar på en gång nere i kronan heller. Träd vill precis som människor inte få hela livet omstökat på en gång.

Vill du ha balans och fin skörd i ett körsbärsträd - låt trädet sköta sig helt utan mänsklig beskärarhjälp. Vill du ha bär på lägre nivå än vanliga körsbärsträd ger - tag ned ditt träd helt och starta om med ett helt annat sorts körsbär.

Att försöka beskära jörsbär så de liknar andra trädslag - glöm det. Det leder till mängder av kvastliknande tillväxt, gummiflöde och ful grendöd.
Grönblomman
Tack så väldigt mkt för svaren! laugh.gif
Jag har blivit förvirrad, då vårat körsbärsträd är beskuret (ungefär som ett äppelträd) sedan tidigare. Dock märkte jag att de verkligen inte var insatta, då de hade lämnat cirka 5cm långa stumpar. Av varje gren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon