Tack för svaret!
Det var verkligen inte dyrt, tur att det är vård för träd och inte människor vi pratar om (skillnad i pengar va)
Jahaja, det var ju toppen!, Men ... vårat plommonträd ser väll bra ut antar jag, men körsbärsträdet däremot är proppfullt av skott och småkvistar, verkligen ett skatbo. Spelar det inte någon roll, för man vill även här liksom vid kärnfrukt att få ljus ner till grenarna?
Jag är besviken på mina dyra trädgårdsböcker som nästan enbart tar upp om äppelträd, och nämner knappt stenfrukt alls, men nu har jag alltså anledningen...

¨
Tyvärr har jag varit tvärsäker på att man ska beskära stenfrukt hårt (hårdare än äppelträd t.o.m) eftersom min flickväns föräldrar gjort en rejäl ändring med deras körsbärsträd.
En annan sak som är ... tja, inte så kul är att jag redan börjat beskurit, dum som jag är
Beskärde efter samma princip som äppelträd skall beskäras, men har inte gjort så mkt, mest bara kapat av grenarna i midjehöjd helt så man ska slippa få grenar i magen när man går förbi trädet
Hoppas det inte är någon fara? Om ni vill skulle jag kunna ta kort på hur det ser ut så kanske ni kan säga vad som kan göras? Fick nyligen reda på att stenfrukt inte heller skall beskäras/gallras helst senare än 1a januari. Smart!
Som sagt är det jag vill uppnå med att beskära/gallra körsbörsträdet att få balans i trädet, samt ett lite mer uppsnyggat "tak", som ger fin skörd med smaskiga, stora bär

!