Har satt frön och ska för första gången prova att odla tomater. Jag bor i Skåne, tänkte odla dem i krukor och ev. i kökslandet. Är det någon som har provat den och kan berätta om sina erfarenheter?
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2005, 20:02
Den är liten och fin och behöver ej tjuvas, men den är något smaklös tycker jag, jag vill ha mera tomatsmak så jag odlar inte den sorten längre.
Testa kanske även lite andra sorter det finns fler busktomatsorter som inte blir jätteplantor, tomatfrön har lång hållbarhet så man kan odla upp en massa olika sorter för man måste inte så hela påsen när fröerna håller åtminstone 5-7år.
Hade Tiny Tim i kruka en gång...och den var verkligen Tiny...30 cm hög kankse med tomater stora som krusbär..
Tycker om Tiny Tims växtsätt. Liten och kompakt och massor med tomater! Har just fått lite nya fröer av Sanna som ska ned i jorden idag. Visst, de kanske inte är jättestarka i smaken, men jag tycker de är goda.

Annars är Tigerellan min favorit. Den är saftig och god! Och vackert randig.
Hallåj!
Har odlat Tiny tim i ca. 5 år nu, med goda resultat.
Som Åsa skrev, de är lite smaklösa, men dom är mycket populära i min familj.
Odla gärna i 20-30 cm krukor, ställ dom i soligt söder/västerläge och vattna minst en gång per dygn.
Hej och hå! Nu har jag massor av gröna tomater på mina tiny tim som verkligen inte är "tiny". Plantorna är nu 80 cm höga (ej räknat krukhöjd) och visar inga tecken på att sluta växa. De fyller snart hela vardagsrumsfönstet! Jag kanske har varit för generös med krukstorleken, eller vad tror ni?
Samtidigt vill man ju ge plantorna gott om rotutrymme, då blir ju tomaterna större och friskare (tänker jag mig). Nu är tomaterna i storlek som de vanliga körsbärstomater man köper i affären. De är otroligt gulliga
En av plantorna står ute dygnet runt, den har också små tomater, fast inte alls lika stora. Men den dör inte i alla fall.
litauenodling
16-04-2005, 07:52
Det låter ju fantastiskt i mina nybörjaröron att du redan har tomater på plantan!
Mina plantor är kanske 5-10 cm höga och växer sååååå sakta...

Ändå var jag tidigt ute i år.
Mitt råd är att ge dem större krukor. Jag ser stor skillnad på de plantor som står i mindre krukor,de är ca 30 cm, mot de i stora som nu är uppe i 90 cm höjd!
Men det är lite bökigt med den storleken inomhus, så du ska kanske vara glad att de inte rännt iväg ännu...
Jag har också slutat med Tiny Tim, tyckte den smakade för litet men den var inte illasmakande på något sätt. Och som vanligt - ju mer sol, jämn fuktighet i jorden - desto godare tomater.
I år har jag varit på jakt efter 15 litershinkar att göra tomatkrukor av. Jag brukar annars köpa vanliga 10liters (5 kr st), göra hål i botten med en lödkolv och ha en planta i varje. 10 liter jord är aningen för lite, man får vattna flera ggr om dagen ibland och byta jord flera ggr per säsong för att det ska bli något av tomaterna.
Men inte har jag hittat några billiga i år heller, så det får bli mina 10liters i år med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.